Wat is stabieler: cms met ts 55 of dw 745

Arthur Kamper

Nieuw lid
9 jul 2012
4
0
Aan iedereen, ik heb zelf een Dewalt 744xp, de voorloper van de 745xp.
Ik vind het persoonlijk een fijne zaagtafel, ruime zaaghoogte, lekker breed kunnen zagen namelijk stroken tot 62cm breed.
Verstekken in allerlei standen zetten en ook makkelijk er weer een keer op terugzetten na wat haaks zagen bijvoorbeeld.
Ligt het er natuurlijk nog steeds aan wat iemand zelf zoekt in een zaag.
Hij maakt bv best wel wat geluid en de afzuiging zou misschien beter kunnen.
Maar ik heb hem nu al weer een jaar of 10 en ben er nog steeds erg blij mee.

Platen, mdf, trespa, underlayment, perspex, baddingen echt van alles is er al over heen gegaan.
Een paar kozijnen heb ik er ook op gemaakt, de sponningen en contramallen met het afkort hulpstuk.
Nu de afgelopen 2 weken bij mijn moeder aan het dak gewerkt en ook elke dag wel wat gezaagd, verstekken aan hout, boeistroken gezaagd, scheggen, passtrookjes en vlaggetjes.
Voor mij dus een heel veel gebruikt gereedschap.

Los daarvan het ik ook een ts55 voor grote platen en ander zaagwerk.
Blijft dat je zelf je keuze moet maken wat je zelf het beste bij je zelf vindt passen.

Veel succes.
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Bedankt voor de info Arthur.
Ik ben benieuwd naar de aanslag; als je iets gezaagd hebt, en je wil er nog een haar afhalen, kan je dan de aanslag minimaal verstellen? Wat zou het minimale zijn dat je dan in kan stellen?
 

Arthur Kamper

Nieuw lid
9 jul 2012
4
0
Beste Jan.

De verstelling van de parallel geleider gaat met een knop met daaraan een tandwiel, die draait en versteld de afstand van zaag tot aanslag.
Je kan een heel klein beetje draaien en hij gaat ook minimaal dan opzij, ligt een beetje aan hoe rustig je doet maar halve en kwart millimeters gaan wel in mijn beleving.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Geheel eens met de positieve opmerkingen over de Dewalt 744xp. Gebruik deze zaag zelf ook al een paar jaar tot volle tevredenheid.
Ik geloof overigens niet dat de 745 de opvolger is van de 744, maar dat is in dit verband niet zo relevant.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De 745 en 744xp worden beide nog geleverd. De 744xp is gemiddeld 400 euro duurder dan de 745 ,dus mag je ervan uit gaan dat er verschil zit in de machines.
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Bedankt voor jullie reacties!
Ik kijk nog eens even rond, zoveel mogelijkheden... ik ga de komende weken eens een paar winkels af en een kennis van mij heeft een Makita tafelzaag, die ga ik ook eens even bekijken.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
En? Welke is het geworden? :)

Sorry voor de kick, maar ik was toch nog even nieuwsgierig of er hier mensen zijn die én met de CMS én met DW 745 hebben gewerkt.

Ik heb zelf een Festool Basis tafel met CMS inleg voor mijn TS55, maar ben er eigenlijk niet zo enthousiast over. Om te beginnen vind ik het ombouwen best wel een rotklusje. Altijd gehannes, heb de zaag al eens laten vallen bij het ombouwen én de zaag is altijd ingebouwd als je nét nog even dat ene stukje wou doen op je rails/MFT...

Maar goed, dat is nog wel te overzien, mijn voornaamste probleem is dat er op de standaard basis verstekgeleider (WA aanslag) nog behoorlijk wat speling zit qua haaksheid t.o.v. zaagblad. Als je met een lange plank of groot stuk hout zit buigt ie wel mee.

Komt ook nog eens bij dat ik op het oog met je hand zachtjes tegen die geleider aantikken om hem op pak 'm beet exact 5,5cm te krijgen niet echt precies werken vind. Dan spreekt zo een draaiknop en schaalaflezing met loupje me toch een stuk meer aan.

Alleen als ik er qua 'zaagsnede kwaliteit' e.d. er echt op achteruit ga met de DeWalt dan neem ik de ongemakken van de Festool Basis wel voor lief. Ook vraag ik me af of het een beetje makkelijk exact werken is met de DeWalt. De altijd haakse geleider spreekt me wel erg aan moet ik zeggen.

Lang verhaal kort, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :)
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Om meteen even een misverstand uit de wereld te helpen. De DW745 is geen opvolger van de 744. Het zijn 2 verschillende modellen, waarbij de 745 wat kleiner van formaat is. Iets goedkoper, maar ook iets minder power en de tafel is kleiner dus kun je minder breed zagen dan op de 744.

Overigens is er voor de 744 sindskort wel een opvolger. De DWE7941. Het rack&pinion systeem is o.a. verbeterd. Ook een vernuftig systeem om het spouwmes snel te wisselen zonder gereedschap. De aanslag kan je zowel links als rechts gebruiken. Dat kan bij de 744 ook dacht ik, maar dit nieuwe model heeft daarvoor ook een dubbele maatverdeling. Dat heeft de 744 weer niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.