Wat is mooi

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb een vraagje over de kantjes breken van Fermacel paneelen. Wat is mooier ik weet smaken verschillen, een minimaal 45 gr of een radius 2 of nog kleiner , radius 3 vind ik te groot maar ja dan komen we weer bij wat is je smaak. Dan de vraag wat wordt het meest gebruikt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is aan diegene voor wie het bestemd is om te oordelen wat mooist is
wat het meest gebruikt is, is ondergeschikt aan de persoonlijke voorkeur
los van de 'bestemmeling' denk ik dat een radius van 2 mm het meest gebruikt wordt
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Los van @ZotVanHout 's antwoord hierboven, wat vooral meespeelt is wat je er van maakt, met welk doel en op welke schaal en kijkafstand.

Een 2mm radius aan een 100x100m kubus is op een normale kijkafstand een scherpe rand. Sta je er echter met je neus boven op dan kan die 2mm te veel van het goede zijn.

Verder, maak een (paar) proefstukje(s) en leg het weg. Kijk er over een paar dagen eens naar, beslis dan pas. Volg je intuitie ipv algemene aannames of """"waarheden""""
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
het is aan diegene voor wie het bestemd is om te oordelen wat mooist is
wat het meest gebruikt is, is ondergeschikt aan de persoonlijke voorkeur
los van de 'bestemmeling' denk ik dat een radius van 2 mm het meest gebruikt wordt
Deze gedachten heb ik ook radius 2. Wat Knotwilg schrijft is ook een goed idee wat ik zeker eerst gaat proberen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Ten eerste is een afronding moeilijker om goed uit te voeren dan een velling. Ten tweede is het effect van een velling meer uitgesproken dan een afronding. Ten derde is een afronding als methode om butsen op een hoek te 'verhullen' niet beter dan een velling.
De keuze is aan … (Pierre, wat zijn de prijzen?)
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
in de rand: deze middag heb ik de doc van de blum-scharnieren bekeken
daar gaan ze uit van een radius 1
volgens mij om er voor te zorgen dat de deuren niet tegen het corpus schuren
Vandaag een radius 2 freesje gehaald maar het resultaat is nog niet naar mijn zin vindt het toch te groot. Ik ben nu opzoek naar een radius 1 maar die liggen niet voor het oprapen. Wel een gevonden maar de zaak is voor onbepaalde tijd gesloten. Nog wel een andere gezien maar met een prijs van 140 euro en dat vind ik teveel.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Vandaag een radius 2 freesje gehaald maar het resultaat is nog niet naar mijn zin vindt het toch te groot. Ik ben nu opzoek naar een radius 1 maar die liggen niet voor het oprapen. Wel een gevonden maar de zaak is voor onbepaalde tijd gesloten. Nog wel een andere gezien maar met een prijs van 140 euro en dat vind ik teveel.
Ik kocht laatst een radius 1,6
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Precies wat @knotwilg schrijft. Je bent denk ik eerder klaar met een schuurblokje en korrel 150 dan het instellen van je frees. Een radius van 1 of 1.6 is niet meer dan heel licht het kantje breken met schuurpapier.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
het licht breken van de kanten van valchromat/mdf deed ik in het begin met de bovenfrees
die manier bleek te veel precisie te vragen
nu doe ik dat met mijn excenter ets 125 van festool of met de hand
wanneer ik de kopse kanten afwerk (plamuren, of wat het ook moge zijn), dan moet ik toch schuren
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hoezo moeilijk te vinden…. 1min zoeken: Holle Radiusfrees (zonder opstaande kant) R=1 met geleidelager 14,7 x 10 mm schacht 8 mm

maar inderdaad, schuurpapier…. Of beter nog eerst 1x met een blokschaafje en dan met schuurpapier.
Ok, ik zocht meer op dit type frees, en daar kon ik er niet veel van vinden.
m_3070.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Ik gebruik met dergelijke kleine afrondinge meestal gewoon een 45 graden kantenfreesje en dan een schuurpapiertje om te verzachten. Dan kun je op iedere gewenste diepte afwerken zonder lastig instelwerk...
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.