Hallo allen
en hier is dan een Engelse Stanley nummer 6 waarschijnlijk van het type 19, met origineel schaafmes. Ik heb nooit een andere Stanley nummer 6 van een ander type uitgeprobeerd, ik kan dus niet vertellen welk type mijn voorkeur wegdraagt.
Ik kon die samen met een oude Kunz nummer 6 fotograferen en vergelijken. De voorste kanten van de openingen van de bekken liggen op één lijn. De verhoudingen vallen onmiddellijk op.
De Stanley heeft een totale lengte van 45.8 cm en van de afstand voorste punt tot het begin van de opening van de bek bedraagt 13,1 cm.
De totale lengte gedeeld door de afstand voorste punt tot het begin van de opening van de bek geeft afgerond een verhouding van 1/3,5
De Kunz heeft een totale lengte van 44.8 cm en van de afstand voorste punt tot het begin van de opening van de bek bedraagt 14,2 cm.
De totale lengte gedeeld door de afstand voorste punt tot het begin van de opening van de bek geeft afgerond een verhouding van 1/3,15
De schaafbeitel bevindt zich bij de Stanley dus meer naar voor.
Hieronder enkele foto's van de kikker en het bed van de Kunz

en hieronder de kikker van de Stanley
De Kunz heeft een schaafmes van Record. Een gelijkaardige Kunz uit dezelfde periode, wel een nummer 3, heeft een schaafmes met "Kunz"en "Record" erin geslagen. Zou het kunnen dat dit een schaaf is van voor de oost - west opsplitsing van Duitsland?
Beide schaven hebben dezelfde vlakheid tolerantie: de zolen zijn niet helemaal vlak, de afwijkingen zijn ongeveer gelijk. Er zijn geen pogingen ondernomen om de zolen te vlakken. De zijkanten staan ook bij beide schaven niet haaks op de zool. De afwijkingen zijn ongeveer gelijk.
De Kunz is lichter gebouwd dan de Stanley, Terwijl de Stanley als een zware blok het hout onder zich vlakt, voelt men "het hout iets meer in de vingertoppen" wanneer de Kunz gebruikt wordt , men heeft er wat meer gevoel mee, vind ik. Het lichter zijn werkt ook wel prettig. Uiteraard zijn de resultaten totaal gelijk bij gelijke afstellingen en scherpte van de schaafmessen.
Ik heb niet echt een uitgesproken preferentie, beide doen de job. Het grootste verschil is het gewicht. Het lichtere gewicht van de Kunz vind ik wel prettig bij het uren na elkaar wat bredere oppervlaktes schaven in eikenhout. Veel maakt het niet uit...
groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu