Wat is goedkoop massief hout?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
rickkoorman zei:
Hallo Fijne Forummers,

Ik heb net een naar de site van de plankencentrale zitten kijken maar echt goedkoop vind ik dat niet. Zo vragen ze voor padoek 16 euro per meter. Nu kan ik vanaf hier de kwaliteit niet bepalen maar daar schrik ik van. Mijn hobby houthandel moet hobby blijven maar bij deze prijzen dan kan ik dat beter fulltime gaan doen :D :D

Laat mij maar lekker af en toe eens een pakketje versturen per post!

Dat is een dikke 4000 per kuub met knoesten. Inderdaad best prijzig. Het mag dan wel geschaafd zijn, maar je moet het toch vaak net een andere maat hebben. Kan je alsnog gaan schaven.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, voor deze prijzen kan ik ook bij Nijhof in Baarn terecht (het meeste hout dat daar staat komt overigens van de Amsterdamse Fijnhouthandel); daar rij ik elke dag zo ongeveer langs...

FYI, ik koop normaliter alleen draaihout, geen grote hoeveelheden voor constructies.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Daar heeft Seek helemaal gelijk in.

Ik heb wel eens geschaafd op bestelling. Iemand wilde heel graag kersen plankjes van 15 mm dik. De prijs stijgt dan wel iets maar wanneer iemand nog de tijd of de machines daarvoor heeft is dat ook wel leuk om te doen.

nee, nu niet allemaal Rick gaan mailen voor bestellingen :D :D

Mijn tip : Ga eens praten met de plaatselijke timmerman,zagerij of houthandel. Mocht je er dan niet uitkomen dan stuur je me maar een mailtje.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik loop (err, rij) wel eens bij van Dijk in Laren langs. Geweldige ouwe zagerij (beschermd dorpsgezicht en zo...). Niet voor palissander, of olijfhout, of pruimen, of zo, maar wel als ik dikker hout moet hebben (kersen, esdoorn). Hij heeft ooit eens een hele esdoorn voor mij in balkjes van 8 x 8 gezaagd (een fijne maat om te draaien): ik had eigenlijk een paar balkjes nodig, maar hij zou de hele boom wel opzagen. Moest ik hem, toen ik het kwam ophalen, wel allemaal afnemen, maar de gevraagde prijs was maar een heel klein beetje meer dan ik vooraf geschat had te moeten betalen voor de paar balkjes die ik in gedachten had, dus ik heb ze maar allemaal meegenomen.

Het hout was wel nog z**knat, dus na een week in de schuur was alles groen. Snel uit elkaar gehaald, kopse kanten met kaarsvet behandeld en opgelat... Van alle 17 balkjes is er maar 1 gaan scheuren...
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
jpandriesse zei:
Goedkoop -> vuren

Maar voor mooier hout met een relatief gunstige prijs kan je denken aan grenen / eiken. Wat ook een goed alternatief kan zijn, is het gebruik van oude meubelen. Dan koop je op marktplaats/de kringloop bijv. een tafel voor weinig en verwerk je dit hout in je eigen meubelen.
Uiteraard heeft de houthandel in Zwolle ook nog wel eens wat moois liggen voor een nette prijs :mrgreen:


ik kan mij herinneren dat mijn vader dit idd deed.

Die kocht op de markt o phet waterloop plein die oude bedden op en haalde daar al het hout uit dat hij nodig had om zijn boot te bouwen.

Een Schakel, want dat was de grootste boot die nog door het raam van 3 hoog omlaag kon....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.