Wat is en wat drijft een echte FESTOOLIE

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Niet moeilijk toch.... dat je het wil hebben als het in een lichtgrijze systainer zit met grasgroene sluitingen :D .....
 

WR1944

Oud hout
Hier in Amerika spreken ze van Festoholics.
Voor mij was het besluit om Festool gereedschap te kopen en natuurlijk te gebruiken ingegeven door de precisie, degelijkheid, service en de systeemgedachte van het totale concept. En éénmaal begonnen wil je steeds meer. Gelukkig heb ik geen aanleg tot verslaving, ik koop alleen wat ik echt nodig heb. De prijs is "gelukkig" een goede rem op het aankoop gedrag.
Op de USA-fora van Festool wordt gesproken van de slippery slope waar je na de eerste aankoop op terecht komt. Op m'n boodschappenlijstje staat nog de Domino en een schuurmachine. Op wat accessoires na houd ik het dan wel even voor gezien.
 

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Als je eenmaal wat gekocht hebt, ben je gewoon hooked! Of je moet erg sterk in je schoenen staan. Het is leven van je ene shot (aankoop) naar je andere shot! Het enige verschil met een echte drug is dat je je shots wel koestert ;)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik merk wel dat ik na mijn CS70 bij elke nieuwe aankoop heel snel neig naar Festool ipv. de pro's en con's afwegen tussen Makita, Bosch, etc..
Maar ik heb nog geen gereedschap gekocht dat ik niet veelvuldig ga gebruiken omdat het Festool is.

Al staat op dit moment een Dominofrees en DTS400 erg hoog op het verlanglijstje :cry: .
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Aangezien ik ook enkele gereedschappen van Festool heb (bovenfrees 1010, bandschuurmachine, schaaf, CMS TS55 en binnenkort stofzuiger CTL) ben ik overtuigd van hun kwaliteit en precisie.

Kortom: bij het streven naar 100% zuiverheid en degelijkheid, bij fatsoenlijk gebruik, is Festool perfect!

Gr. G.A.V.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Eenmaal één apparaat van festool gekocht, en er volgen er gegarandeerd meer! (uit eigen ervaring :D )
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Ik heb ook het nodige gereedschap van Festo. Basis Plus met OF1010, TS55 zaag, een handschaaf een schuurmachientje. Het is gewoon goed spul hoewel ik mijn zaag in de soep heb gehad, zonder dat ik weet hoe dat is gekomen. De monteur van Festo was verbolgen over het feit dat 'zijn' Festo machine was gesneuveld. Lager kapot.

Volgens mij is het verzamelen van Festo toch net zoiets als het verzamelen van mooie postzegels of iets anders. Je kunt er op gefixeerd raken. Toch zou ik nu zo niet meer kopen als ik het opnieuw kon doen. Als ik een nieuwe frees nodig zou hebben zou ik kijken naar de blauwe Bosch of naar Milwaukee, die zijn ook goed en goedkoper.

André
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
festool machines geven het gevoel dat ze met je meedenken hoe het sneller en beter kan eigenlijke hetzelfde als met een stagiaire als die goed meedenkt gun je hem een baan en als hij eigenlijke alleen doet wat jij zegt dan heb je toch liever die ander de FESTOOL
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Festool maakt in het algemeen machines hoe ze horen te zijn, als je het grootste deel van je tijd in je atelier doorbrengt, dan wil je graag dat die zo frustratie vrij verloopt.
Daarom overweeg ik praktisch geen ander merk meer, al is het voor de systainers of plug it kabel alleen al.
Toen ik nog maar een paar festools had en op verplaatsing moest gaan, dan was dat een hele gedoe met al die onhandige gigantische Bosch koffers van verschillende maten die je niet kon stapelen en waaraan je echt kon merken dat die helemaal niet doordacht waren. Nu heb ik voor 90% aan festool machines , de enige andere machines die ik heb op een paar Bosch bovenfrezen na, zijn een fein multimaster en een dremel die ik snel in dezelfde systainer 1 heb gestoken, want die fein "kist" was echt overkill en een gigantische ruimte verspilling.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik was een paar jaar geleden ook hard op weg om een echte Festoolie te worden.
Dacht dat als ik het "beste" gereedschap had ik ook de mooiste dingen kon maken... Tensminste kon het dan niet aan het gereedschap liggen, toch?
Totdat de accu van mijn skill accuboor die mijn vader jaren en jaren geleden had gekocht overleed. Ik zat zwaar te gas-sen* op de Festool boor. Ik had er toen het geld niet voor en kocht daarom een Hitachi.
En dat ding beviel goed en nog steeds.
Toen begon ik me af te vragen of dat duur gereedschap gerechtvaardigd zou zijn voor de keren dat ik het gebruik. Voor mij zelf was de conclusie, nee.

Voor de interieurbouwer die er dagelijks zijn brood mee verdiend is dit een ander verhaal.
En eerlijk is eerlijk, als mijn loonstrookje wat zwaarder was, dan had ik waarschijnlijk niet naar alternatieve gezocht.
Maar gelukkig zijn er genoeg andere merken die meer dan goed gereedschap maken.

*gas staat voor gear acquistion syndrome, een term die in de gitaarwereld wordt gebruikt als je de onstilbare honger hebt om nieuwe speeltjes te kopen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik vind de meeste machines van Festool erg flimsie ogen en voelen met al dat plastic. Nu er wat testen verschijnen blijkt naar mijn mening dat het het geld echt niet waard is. Ik heb één festool (die overigens wel erg goed bevalt), ik denk dat dat de enige gaat blijven.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Hmmm heb jaren met Festool gewerkt , maar nooit het idee gehad dat het met me mee dacht , nu ben ik er ook niet echt lyrisch van .
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Festool verkoopt ook waterpassen ed. In mijn ogen koopt alleen een festoollie die, snap niet dat die dingen 3 x zo duur moeten zijn dan bv een sola.

Voor in de werkplaats lijkt mij plug it een groot voordeel, zit je niet met allemaal kabels te werken, maar kun je met 1 afzuigslang en kabel snel werken, snap de overwegingen van Benchworks helemaal, een eventueel wat mindere machine kan in het systeem beter voldoen dan een betere machine die niet aansluit bij een systeem.
Van de systainers ben ik ook fan, heb ook veel gereedschap uit de orginele koffer gehaald en in een systainer gestopt.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dat valt nog behoorlijk mee.
Een sola digitale waterpas is om en nabij net zo duur als een festool waterpas :) .
60cm Sola = 282 euro (wel met hellingmeter trouwens), 80cm Festool = 281 (Toolmax en toolsxl.nl)
Maar Festool is uniek op de innovatieve punten.
Net als een merk als Mafell.
Het duurt nog zeker een jaar of 5 voordat invalzagen bijv. een gemeengoed zijn in bouwmarkten. Daar zit het verschil.
Vergeet bijv. niet dat de invalzaag al een 20 jaar in het assortiment zit van bijv. Festool.
Je merkt overigens wel dat de voorsprong behoorlijke kleiner wordt de laatste jaren.
Al met al blijf ik fan van topgereedschap. Ben nog steeds onmetelijk happy met mijn Festool gereedschap, al wordt de toekomstige invalzaagaankoop die van Mafell en de bandschuurmachine die van Makita :p .
 
Laatst bewerkt:

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
De stofafzuiging!

Ik heb ook al behoorlijk wat makita gereedschap in mijn handen gehad. Ongelofelijk hoe ze er in slagen om op iedere machine een andere diameter zuigmond te installeren....

En de details die alles gemakkelijker, efficiënter maken.
Zoals opbergruimte in de stofzuiger voor de slang, plug-it systeem, balans van de QF1010,...
Zelfs de kleurcodes op de zaagbladen. Dit is behoorlijk idiot-proof: als je collega's geen ervaren houtbewerkers zijn, maar toch eens een plaat moeten zagen.

Toch heb ik thuis ook redelijk wat makita, bosch staan. Vooral basis machines (boor, reprico, tacker, slijpmachines, figuurzaag,...) waar ik heel tevreden over ben. Maar alles waar stofafzuiging en precisie bij komt kijken zal ik toch geneigd zijn festool te kiezen.

Brecht
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Ik heb nog een torentje van "Festo" staan met de blauwe sluitingen :cool:
Kortom, degelijk gereedschap voor dagelijks gebruik.
Om voor een maal in de de maand te gebruiken is het te duur.

Makita, Hilti, Dewalt(zelfs nog Elu), Rupes hebben we ook al gehad, niets mis mee prima machines, maar mijn voorkeur gaat uit naar Festool.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Had laatst nog een houten koffer van festo in mijn handen. Zelf heb ik nog twee schuurmachines in stalen koffer. Een en ander uit de 80 en 90 tiger jaren. Werken nog steeds perfect. Er zijn niet zoveel merken waarbij dit het geval is. Zelfs de zooltjes zijn nu nog gewoon in heel veel winkels te koop. Kom hier maar eens om bij andere merken. Ja rupes bij de schuurmachines en Mafel bij o.a. cirkelzagen zijn goede alternatieven maar niet op elke hoek te koop wat heel makkelijk is als er zaterdags iets kapot gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.