wat is een goede lintzaag

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Ik denk erover om een lintzaag te kopen ipv de tafelzaag die ik nu heb.
De Metabo TS254 staat hier erg werkeloos te zijn en voor het kleine werk wat ik doe is het nogal onhandig.
Plaatwerk waar hij voor gekocht was, doe ik eigenlijk altijd met een invalzaag met geleider.

Dus; wat is een goede lintzaag? Wat ga ik ermee doen:
- dunnere plankjes zagen, maar wel beter houtsoorten en hardhout soorten (tussen 10-20mm)
- een balkje vuren/douglas zal ik ook nog wel eens doorhalen over de lengte
- plankjes halveren (parketplankjes van 10mm naar 2x5mm)
- wat simpel figuurzaagwerk
- moet verplaatsbaar zijn
- moet afzuiging hebben (bouwzuiger en 100mm motzuiger voorhanden)
- 220 volt

budget: max 1000 euro.

Ik denk aan iets als een Metabo BAS 318 precision of een TendoTools TT312 of een record power BS300E.
Nou lees ik bij de BS300E dat er een slecht lint standaard bij zit. Voor dat geld natuurlijk een teleurstelling.

Maar ik heb helemaal geen ervaring met lintzagen, maar jullie vast wel :)
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Voor het werk wat jij beschrijft zijn dat al redelijk grote machines.
Overweeg ook eens de Record Power Sabre 250.
is wat kleiner maar kwalitatief goed.
kijk ook eens op Machine Atlas
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf ook weinig ervaring met lintzagen, behalve de paar keer dat ik tijdens de cursus met een Metabo BAS 317 heb gezaagd. Maar dat was niet meer dan aanzetten en gaan, verder geen enkele ervaring met afstellen of kwaliteit.
Iets met wel willen, maar geen ruimte om 'm weg te zetten.

De belangrijkste vraag is, welke zaaghoogte heb je minimaal nodig? En aan welk maximum zit je te denken? Want dan vallen er mogelijk al een hoop types af.
En wat het budget is. Want de hierbovengenoemde Jet zit al in een hogere prijsklasse dan wat je zelf noemt.
Een eind geleden heeft er hier iemand een review geschreven over een Laguna, die was daar erg tevreden over. Maar waarschijnlijk zit dat helemaal in een hoger segment dan jij zoekt.

Het is trouwens bij bijna alle types/merken zo dat het meegeleverde lint waardeloos is. Zelfs op een Hammer N4400 schijnt een lint te zitten wat je beter meteen kunt vervangen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Een hele fijne lintzaag vind ik zelf die van makita.
Zeker voor het zaagwerk wat je ermee wilt gaan doen.
Je krijgt echt veel zaag voor je geld.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mij is de beste kleine lintzaag er eentje van Pégas

Pégas 14CE lintzaagmachine - Baptist

maar dat is wel een zaag die volgens mij bedoeld is als je meubels restaureert en kleine stukjes kostbaar hout verwerkt en daar je geld mee verdient, bijvoorbeeld. Voor elke andere kleine lintzaag (en ook deze) geldt: een goed lint helpt véél.

Budget? Dat ben je sneller vergeten dan een machine die net niet lekker werkt, toch?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Welk lint gebruik je nu, want ik overweeg ook een Sabre250 te kopen?
Ik gebruik nu gewoon zo'n setje van 3 linten van Record Power. Ik had nooit eerder een lintzaag gehad of zelfs maar gebruikt dus alles was nieuw voor me. Het leek me handig om in één keer alles bij één adres te kopen want als het me niet zou lukken om hem goed te laten zagen dan zou er geen kastje-muur zijn geweest maar één adres waar ze het op mochten lossen.
 

orgelman

Nieuw lid
30 sep 2021
19
10
Twente
Heb vandaag bij Baptist een Sabre 250 gekocht. In elkaar zetten en afstellen was geen grote klus. Het proefzagen met het bijgeleverde lint ging eigenlijk heel goed. Geen drift. Daarna een origineel (het enige nog uit voorraad leverbare) Record Power lint er op gezet. Ging mooi. Ontspannen loop van de machine, zeker op het lage toerental. Heb meteen een mof van hout gemaakt om gebruik van mijn Fein stofafzuiging te kunnen maken. Alleen de onderste bladgeleiding afstellen was moeilijk te zien, maar dat heeft vooral met mijn oogafwijking te maken. Hoe dan ook, alles functioneert top. Erg tevreden. Deze machine vervangt mijn zaagtafel met trekfunctie. Krijg a.s. dinsdag een nieuwe Makita LS0815FLN binnen zodat ik naast langszagen op de Sabre ook weer kan afkorten. Hierbij twee foto's van helaas wisselende kwaliteit.

Han

 

Bijlagen

  • 20220129_210838.jpg
    20220129_210838.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 84
  • 20220129_210822.jpg
    20220129_210822.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 83
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

wyced4

Nieuw lid
30 aug 2020
10
0
Heemstede
Ik zou zeer geholpen zijn als iemand de exacte breedte en dikte van de Record Power Mitre slot en de afstand tussen het zaagblad en de mitre slot zou kunnen geven. Ik wil een jig maken voor een kennis en heb geen toegang tot deze machine om het op te meten. Bij voorbaat dank
Cees
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dan begrijp ik het helemaal.
Ik wel. Hij/zij is van plan om als verrassing/cadeau een jig voor de lintzaag te maken.
Vragen stellen kan dan de verrassing om zeep helpen.

Misschien even bij de Baptist in Arnhem langsrijden?! (Volgens mij is het een standaard miter slot niet? (Of je maakt je slider in je cadeau iets overmaats en maakt hem op maat nadat je het gegeven hebt?!)
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Ik neem aan een Sabre 250.
afstand tussen zaagblad en zijkant slot is 110 mm.
het is inderdaad een standaard miter slot van 19 mm breed en 10 mm diep, onderin enkele mm’s breder.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Nog even gemeten met een schuifmaat, bij mij is het 19,2 x 9,7 mm.
Eigenlijk is dit een engelse maat:3/4 x 3/8 wat bij ons ’vertaald’ wordt naar 19 x 9,5
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.