Wat is de truc met lades?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb wel eens een paar lades gemaakt en gemonteerd, maar altijd met een hoop gehannes, aanpassingen, en ook steeds maar één enkele lade.

Voor het bed dat ik nu heb gebouwd wil ik 3 lades boven elkaar maken. Ik heb geleiders klaarliggen:

20230519_134509.jpg

Niet de makkelijkste, omdat ze een kantelmechanisme voor het frontje hebben (niet nodig in deze applicatie, maar het zijn de langste die ik heb) en zoals je ziet moet ik dat in laten vallen op de zijwand van de lade, maar het is wat het is. De drie lades moeten boven elkaar komen. Elke geleider heeft een hele flauwe 'bocht' naar beneden aan het einde waarmee de lade dicht valt en blijft, zoals zoveel geleiders dat hebben.

De ruimte waar ze in moeten komen is 69x69 centimeter, vierkant dus. Ik heb 23cm hoogte per lade(front) gerekend maar uiteraard heb je iets minder dan dat tot je beschikking, ze moeten immers een paar millimeter vrij van elkaar lopen en ook van de boven- en onderkant van de kast.

Het maken van de ladebak zelf vind ik niet zo lastig, maar wat is nou een simpele en goede techniek om te positionering te bepalen? Zowel van de geleider in de kast als de lades verdeeld over de ruimte. Ik heb nooit een opleiding gevolgd dus dit is volledig nieuw voor me. Ik leer graag van jullie tips :).

Ik ben nog even terug gaan kijken:

20230519_141029.jpg

Als ik het goed zie is de 'lip' van het deel van de geleider dat je aan de lade monteert, zo gemaakt dat de onderkant van de lade dus gelijkt ligt (qua hoogte) als de onderkant van het 'kast' gedeelte van de geleider. Maar die 'helling' aan het einde steekt er net iets onder. Hoe hoe ik daar rekening mee?
 
Laatst bewerkt:

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Bij de geleiders blokjes hout gebruik om de lade geleiders op te rusten tijdens het vastschroeven? En daarnaast evt. laser gebruiken om alles waterpas te maken.

Zo garandeer je iig dezelfde afstand links en rechts.

En voor de frontjes: vastplakken met dubbelzijdig tapijttape en pas op het allerlaatst vastschroeven. Dan kan je altijd nog iets corrigeren :)

Er zijn vast experts die nog betere tips weten.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Kan je dat kantelmechanisme er niet afhalen? Dat scheelt een hoop gedoe met in laten vallen.
Om de rails op je kastwanden links en rechts op dezelfde hoogte te krijgen, twee plaatjes maken met dezelfde afmetingen en die als afstandhouder gebruiken.
Met 'die helling aan het einde' hoef je geen rekening te houden: bij het monteren je afstandhouder gewoon op het rechte gedeelte zetten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kan je dat kantelmechanisme er niet afhalen? Dat scheelt een hoop gedoe met in laten vallen.
Om de rails op je kastwanden links en rechts op dezelfde hoogte te krijgen, twee plaatjes maken met dezelfde afmetingen en die als afstandhouder gebruiken.
Met 'die helling aan het einde' hoef je geen rekening te houden: bij het monteren je afstandhouder gewoon op het rechte gedeelte zetten.
Ok, maar de lade zakt toch naar beneden op dat hellinkje? Ik neem je tip aan, maar snappen doe ik het nog niet :p. Wat betreft die kantelfrontjes: Het is onlosmakelijk verbonden met de geleider - eraf halen betekent slijpen/boren.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Heb het eens bekeken bij soortgelijke geleiders die ik hier heb.
Bij het sluiten zakt de achterkant ongeveer een millimeter en de voorkant ook.
Als speling tussen de ladefronten kies je 3- 5 mm. Van het zakken heb je dus geen last.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.