Wat doen de houtprijzen

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Hallo woodworkers,

Ik heb nog een overkapping/gevel te bekleden met hout, maar ik weet op dit moment nog niet welke houtsoort en hoe exact de bekleding eruit moet komen te zien, en ik was hier ook nog geen haast mee aan het maken ivm een hkop andere klussen die voorrang krijgen. Heeft iemand enig idee wat de houtprijzen nog doen? Moet ik haast maken met e.e.a. uitzoeken en bestellen, ook al ga ik dat pas einde van de zomer waarschijnlijk maken? De houtprijzen waren eind vorig jaar weer enigszins gedaald begreep ik, maar geldt dat voor alles of alleen voor ‘bouwhout’ (zoals vuren)? Ik weet dat niemand een glazen bol heeft maar ik heb geen idee of de situatie in Oekraïne bijvoorbeeld van invloed is op de prijzen, los van dat hogere energieprijzen waarschijnlijk op alle producten invloed heeft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Ik zou zo snel mogelijk de prijs vastleggen. Of dit de juiste keuze is weet je pas aan het einde van de zomer.
Ik sprak mijn plaatselijke leverancier van plaatmateriaal aan over berken triplex uit rusland bestellen? Nou dat is een groot probleem. Ik denk dat de prijzen sky high gaan. Ik hoop dat ik het fout heb.
Succes en veel wijsheid.
 
J

j1eke

Guest
Hallo woodworkers,

Ik heb nog een overkapping/gevel te bekleden met hout, maar ik weet op dit moment nog niet welke houtsoort en hoe exact de bekleding eruit moet komen te zien, en ik was hier ook nog geen haast mee aan het maken ivm een hkop andere klussen die voorrang krijgen. Heeft iemand enig idee wat de houtprijzen nog doen? Moet ik haast maken met e.e.a. uitzoeken en bestellen, ook al ga ik dat pas einde van de zomer waarschijnlijk maken? De houtprijzen waren eind vorig jaar weer enigszins gedaald begreep ik, maar geldt dat voor alles of alleen voor ‘bouwhout’ (zoals vuren)? Ik weet dat niemand een glazen bol heeft maar ik heb geen idee of de situatie in Oekraïne bijvoorbeeld van invloed is op de prijzen, los van dat hogere energieprijzen waarschijnlijk op alle producten invloed heeft.
Denk dat er vooral een probleem komt voor constructiehout. Er komt enorm veel vuren daar vandaan. En ook plaatmateriaal zal wel sterk stijgen. Voor andere soorten weet ik het nog niet zo, al zal alles wel omhoog gaan, verwacht ik. Als je enigszins de ruimte hebt zou ik het zeker nu alvast bestellen, ik verwacht wel dat het wederom onrustig gaat worden.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik weet niet hoe het zit met vuren of het daar veel vandaan komt, wat ik wel weet is dat er uit Rusland veel berkenbomen vandaan komen. Beter gezegd berken multiplex platen. Dit wordt ook een drama met leveren ivm met de boycot.
Ik wil ook een frame maken voor mijn tweede verrijdbare werkbank, stroken 18mm berken multiplex 3 dik gelijmd. Maar ik ga nu maar over op Okoume aangezien dit nu een stuk goedkoper is dan berken, berken is waar ik koopt dik 40 euro duurder geworden per plaat.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.154
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heeft iemand enig idee wat de houtprijzen nog doen?
je kan dezelfde vraag stellen over de energieprijzen
rusland levert in de eu 40 % van het gas en 25 % van de olie
volgens de universiteit van wageningen is dat voor het hout slechts 2 %
voor bepaalde houtprodukten zal het aanbod gevoelig dalen
en volgens de wet van de economie bepalen de vraag en het aanbod de prijs
de basisvraag is of we - hopelijk tijdelijk - meer willen betalen om onze vrijheid te behouden
als we door al die handelsembargo's er in slagen om de oorlogskas van de russen droog te leggen, en hen uit oekraïne weg te krijgen, zonder zelf de strijd aan te gaan, dan wil ik gerust meer betalen voor alles wat nu - deels door speculatie en onzekerheid over de toekomst - pakken duurder wordt
wat nu gebeurt is volkerenmoord
de russen bombarderen steden plat, zoals ze in syrië gedaan hebben
als ze op die manier oekraïne inlijven, waarom dan niet een paar maanden later moldavië, enz ?
om weer tot de vraag in dit draadje te komen: de prijzen zullen nog lange tijd hoog blijven + we kennen de hoogste inflatie sinds tientallen jaren
een geplande uitgave waarvoor het geld er is, zou ik nu doen
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Ik las deze week dat de houtprijzen zullen stijgen. Ik kan het oorspronkelijke bericht niet meer terugvinden. Maar wel dit bericht: Stijging houtprijzen door leveringsproblemen Rusland.

Verder is het zo dat de opbouw van Oekraïne ook een grote vraag naar hout zal zorgen. Maak maar een snelle berekening: vele 10-duizenden woningen, gebouwen, kantoren die weer opgebouwd moeten worden. Los van de houtprijs, transport zal aankomende jaren een probleem zijn.

Verder helemaal eens met het statement hiervoor. Liever meer betalen voor vrijheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: 8447 en MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.