Wasolie

JopNozza

Nieuw lid
24 jun 2020
3
0
Hallo
Ik heb voordat ik verhuisde enkele stoelen geolied met lijnolie. Er zat eerder vernis op vermoedelijk. Nu blijkt de kleur van de stoel niet goed te passen bij de rest van mijn interieur. Het moet donkerder. Het betreft beukenhout meen ik.
Ik begrijp dat er zoiets bestaat als wasolie. Kan ik hiermee het hout donkerder maken zonder de olie eraf te hoeven schuren? (dat was behoorlijk veel werk).
Of is er een andere manier?

Groet en bedankt!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb voor een eiken meubel af te werken tungolie met Nova beits gemengd. Werkt prima om hout te verdonkeren. Tungolie of lijnolie zal geen verschil maken. Beits moet ook niet noodzakelijk van Nova zijn, maar alleszins op basis van oplosmiddel. Watergedragen produkt mengen met olie gaat niet werken!
 

JopNozza

Nieuw lid
24 jun 2020
3
0
Werkt dat ook als mijn meubel reeds in de olie is gezet? Ik heb 'm geolied 2 maanden geleden.
Ik vond net op een ander forum deze reactie.


Poster

Poster
22 aug 2013
  • #3
Hallo

Lijnolie werd vroeger heel veel gebruikt, zowel voor het staalwerk op schepen, als houtwerk.
Alleen werd er bij de lijnolie siccatief toegevoegd, dit was bedoeld voor de droging van de lijnolie.
Dit systeem was grotendeels bedoeld om de lijnolie in het metaal/hout te laten trekken ter bescherming. Zo ook bij u denk ik.
Daarna werd er met een verfsysteem afgelakt.
Dus als u het overschilderd met lijnolie met siccatief, kunt u het na droging in elke kleur zetten.
Bij mijn eigen boot gebruikte ik altijd Owatrol, dit is eigenlijk hetzelfde, en ook overschilderbaar.
Dus of lijnolie met siccatief of Owatrol, daarna is het overschilderbaar.

Suc6

Bron: Vernis over lijnolie
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Of het werkt zal je moeten testen. Bijvoorbeeld op de onderkant van het zitvlak (als dat mogelijk is).
Siccatief of droogsel wordt inderdaad toegevoegd om olie sneller te laten drogen, maar is eigenlijk niet noodzakelijk.
Vind het wel een vreemd verhaal.Olie die in staal trekt...
Maar is het te bedoeling om het dekkend te lakken, of het hout donkerder te maken?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Lijnolie met siccatief heet in de meeste winkels gekookte lijnolie. Overigens heb je bij daadwerkelijk gekookte lijnolie geen siccatief nodig. Gekookte lijnolie is goedkoop en prima verkrijgbaar.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Je zou nog eens kunnen overleggen met Ron van de Cokerije. Die kan je vaak goed advies geven. Heb ik destijds ook gedaan en werd uitstekend geholpen. Daarna ook nog naar een informatiebijeenkomst over olie geweest, erg leerzaam
 
  • Leuk
Waarderingen: JopNozza

JopNozza

Nieuw lid
24 jun 2020
3
0
Of het werkt zal je moeten testen. Bijvoorbeeld op de onderkant van het zitvlak (als dat mogelijk is).
Siccatief of droogsel wordt inderdaad toegevoegd om olie sneller te laten drogen, maar is eigenlijk niet noodzakelijk.
Vind het wel een vreemd verhaal.Olie die in staal trekt...
Maar is het te bedoeling om het dekkend te lakken, of het hout donkerder te maken?

Donkerder. Maar als lakken optie is, doen, overwegen we dat.
Dank voor je reactie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.