Wasmachine meubel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik ben bezig met een meubel voor mijn dochter. Ja ik heb er 3 dus daar gaat soms veel werk in zitten.
Ik heb hem van mdf gemaakt. Eigenlijk is de constructie iets te lastig voor mijn machinepark. Zuiver verstek zagen over 150 cm en platen van 305 cm verwerken in een schuurtje van 2.75 x 6 mtr waar veel spullen in staan is niet aan te bevelen. Deze panelen van 150 x 80 x 11 cm en van binnen verstevigd zijn echt zwaar en zeer moeilijk alleen te plaatsen. Het is nog lang niet klaar maar alles past op de tussen schotten na. Ik heb de verstekken gefreesd met een 45 gr frees. Ik heb gelukkig een zware freesmoter en die had geen moeite om dit in een heer te slaan. Nou in een keer dat ging niet goed de panelen waren wat groot voor de tafel en ik kon de niet altijd tegen de geleider aan houden. Gewoon nog een keer want eraf frezen gaat bijfrezen niet.
IMG-20220629-WA0000.jpeg
Ja je ziet rechtsboven nog een domino maar die zie je niet meer als het middenpaneel op maat is. Verder moet ik er nog metalen domino hoekverbinders infrezen.
Alle delen zijn aan de hoeken voorzien van een 45 gr afschuining. Dat is veel minder gevoelig voor schade. Bovendien kon ik de foutjes nu met zwarte plamuur wegwerken.
Onderin komen 2 grote laden en 2 uit trekbare planken in "eiken" plaatmateriaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Hebbie geen invalzaag? Mooi hoor! Van binnen uit verstevigd met balkjes?
Ja die heb ik maar zaag jij maar eens stroken van 11 cm onder verstek met een inval zaag. Moet wel aan drie zijden. Dan gaat frezen veel makkelijker.
Ja verstevigd met latten. Balkjes is niet aan te bevelen. Ik had recht vuren uitgezocht. Doormidden gezaagd en het is de volgende dag niet meer recht. Ik heb multiplex ertussen gelijmd. 4 latten op 80 cm diep.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Zat te denken aan frezen met zo'n lock miter bit, maar dat wil je bij dik materiaal (=grote frees) niet uit de hand doen, en dat is ook nogal gevoelig. Zelf een kastje gebouwd en uiteindelijk met een 45 graden frees het verstek gemaakt, ook niet echt een feest. Mijn el-cheapo zaagtafel (einhell of zo) ook al niet. Ziet er simpel uit, een mooie verstek, maar ik wordt er toch behoorlijk zenuwachtig van.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Lock miter bit kan ook maar je krijgt dan kops mdf en dat werkt anders af bij osmo hardwax. En het zuiver afstellen is wel een dinggetje. Dat gaat met een 45 gr frees veel eenvoudiger. Ik frees zoveel mogelijk op mijn freestafel. Alleen de kanten afschuinen heb ik met een kantenfrees gedaan.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Met een lock miter bit "eindig" je hetzelfde als een 45 gradenverstekfrees.
Je zou dan ook geen problemen hebben met je afwerking met osmo hardwax.

Maar ik begrijp je keuze.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Boctor ik was in de war met het freesje voor ladefronten. Dat komt ook door al die engelse namen.:eek:
Maar bij de lock miter bit = verstekfrees heb je inderdaad geen last van "kops" mdf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.