Was en vernislaag verwijderen

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Goedendag,

Via een bekende tweede hands site werd door ons een kast in Queen Ann stijl gekocht. Het idee was om deze kast te voorzien van een matte verflaag. Nu wilde ik de kast gaan schuren en kwam er achter dat deze was voorzien van een was en vernislaag. De grote vlakken heb ik met een schraapstaal schoon gekregen. Ik zit nu echter dat de sierranden en dieperliggende groeven nog niet schoon zijn. Ik heb internet en dit forum afgestruind naar de beste oplossing om deze kleine randjes schoon te krijgen. Ik heb van alles geprobeerd zonder het gehoopte resultaat. Ik hoop dat iemand op dit forum met de gouden tip komt om de randjes, zonder weken te krabben, schoon krijg. Hieronder zie je een voorbeeld van een soortgelijke kast.

Bij voorhand bedankt voor de tips.
IMG_0362.jpeg
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Heel vroeger als vakantiewerk bij een meubelmaker/restaurateur meubels ontdaan van waslaag; wasbeits en boenwas....
Alles weken met ammoniak en dan met schrapers, staalborstels en staalwol de resten verwijderen en dan schuren. Op een gegeven moment een hele meubelset met stoelen, armstoelen, tafel en een buffetkast gedaan. Het beroerdste was dat alles uitbundig gedecoreerd was met snijwerk in oldschool Acanthusblad.
Moraal van het verhaal, ellebogenstoom, bloed, blaren, zweet en tranen.
Onlangs voor mijn zoon eenkast onderhanden gehad. Afbijt, spoelen, krabben, borstelen, staalwol, wassen, schuren beitsen en lakken..... Heel veel werk maar super resultaat.
No Pain No Gain....

En wil je er zo min mogelijk handwerk aan besteden dan zal je zoals Chevy66 al zei met loog in de weer moeten gaan of een logerij zoeken....

Succes in elk geval. Het is een mooie kast om onder handen te nemen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Papje maken met gelijke delen bloem, groene zeep en soda, 10 -20 minuten in laten trekken, verwijderen met vochtige doekjes ( geen natte) ivm lijm verbindingen . Daarna schuren.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik zou eerder kiezen voor een schraapstaal, en bij grote vlakken een schraapschaaf. Maar aangezien die kast paneeldeuren en lijsten heeft is een en ander wel een geduldklusje
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Papje maken met gelijke delen bloem, groene zeep en soda, 10 -20 minuten in laten trekken, verwijderen met vochtige doekjes ( geen natte) ivm lijm verbindingen . Daarna schuren.
Zijn dat gelijke delen qua gewicht?
We hebben een eiken (plex romp met in dun hout gesneden/gefraisde ornamenten ) kastje staan. Erfstuk schoonfamilie. Ligt dus gevoelig. Mijn schoonvader heeft er in een kreatieve bui rode vernis op gesmeerd opdat het kastje beter zou passen bij hun kersenhouten inrichting, maar het ziet er niet uit. Vooral die ornamenten zitten vol rode troep.
Ik zie ammonia genoemd als afbijt, maar lijkt me met eik wellicht geen goed idee. Bloem, groene zeep en soda klinkt veiliger.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
80
beetje late reactie maar ik knap dergelijke meubels op in bijberoep. Ik gebruik hiervoor Fusion Mineral Paint, die kan je op dergelijke meubels zetten, zonder dat elk hoekje kaalgeschuurd moet zijn.
Gewoon alles goed opschuren, en direct schilderen, heeft geen primer nodig zelfs. Heb al 10-tallen meubels zo gedaan en ja, hecht goed!
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
80
Zijn dat gelijke delen qua gewicht?
We hebben een eiken (plex romp met in dun hout gesneden/gefraisde ornamenten ) kastje staan. Erfstuk schoonfamilie. Ligt dus gevoelig. Mijn schoonvader heeft er in een kreatieve bui rode vernis op gesmeerd opdat het kastje beter zou passen bij hun kersenhouten inrichting, maar het ziet er niet uit. Vooral die ornamenten zitten vol rode troep.
Ik zie ammonia genoemd als afbijt, maar lijkt me met eik wellicht geen goed idee. Bloem, groene zeep en soda klinkt veiliger.
ik doe dat met St- marc ontvetter, werkt ook zeer goed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.