wanneer gevelde stammen ontschorsen?

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
P1020493.jpg
Eind vorig jaar had ik een notelaar naar de zagerij gebracht en daar werd de stam volledig machinaal ontschorst, om gelijkmatige droging zei men daar.
Twee weken geleden vel ik enkele dikke buxus takken en ontschors ze zelf.
Gevolg: diepe barsten tot in de kern. Ik dacht dat een traaggroeier zeer hard hout opleverde.
Wie kan me tips geven om de volgende partij fruitstammen (appel, peer, kers en pruim) niet naar de vaantjes te helpen.
jan
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Stammen worden pas ontschorst als ze gezaagd worden ( bij sommige houtsoorten), dit spaart de zaagbladen en gaat de aantasting door houtboorders tegen. Door het zagen van de stammen in schaaldelen gaat het drogen gelijkmatiger gebeuren. Dus minder gevaar voor droogscheuren, maar helemaal uit te sluiten is het niet. Ook niet door de koppen te sealen of er een lat op te spijkeren.

Vers geveld hout moet zijn jasje aanhouden tot het gezaagd word. De aanwezige schors gaat het droogproces vertragen, hoe trager het hout droogt hoe minder kans op scheuren. Maar ook hier zijn scheuren bijna niet te vermijden. Jammer maar helaas.

Stammen die in de winter geveld worden moeten een paar maanden later gezaagd en gelat worden, pas dan kan het drogen beginnen. Kan het hout niet direct gezaagd worden om wat voor reden dan ook, dan zie je regelmatig dat de stapels (naaldhout) stammen constant nat gehouden worden, maar dan ook echt zeiknat. Geen gevaar op scheuren en geen aantasting door (blauw) schimmels op deze manier. (boven de 60% rv)

De hardste houtsoorten zijn over het algemeen het gevoeligst voor droogscheuren. Waarom? de kern droogt veel trager dan de buitenkant. Het hout aan de buitenkant droogt sneller en wil krimpen maar word tegengehouden door de natte kern, de spanningen moeten ergens naartoe, dus barsten à volonté.

Voor je volgende partij hout zou ik adviseren om dit zo snel mogelijk na het vellen laten zagen, dan kan het drogen gelijkmatiger verlopen. Nu zijn fruitbomen ook niet de makkelijkste om zonder scheuren te laten drogen, reken hier maar op een grote portie uitval door scheurvorming. Zeker Pruim en Peren zijn hier berucht voor. Ook al omdat de kwaliteit van de onderstammen zeer wisselvallig is. Nog een punt om te overwegen, hoe dunner de stam hoe meer problemen ie geeft, dunner dan 350 à 400mm zou ik sowieso niet laten zagen, het sop is de kool niet waard. Teveel spint, en na het drogen veel te veel uitval, je houd nauwelijks bruikbaar hout over.
Die dunnere stammen zijn wel prima draaihout:p Nat draaien en dan laten drogen.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hoe dik laat ik best de fruitstammen zagen? 3 cm voor de planken en 1 middenstuk van 5 cm dik???
Wat ik er mee ga aanvangen is me nog niet duidelijk. Een kastje, een tafeltje... nog geen concrete plannen, gewoon een voorraadje aanleggen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Buxus is een enorm lastige houtsoort om gedroogd te krijgen. Het is lastig om advies te geven over een zaagdikte zonder te weten wat je ermee wil.

Heb je misschien een foto'tje van de nog te zagen stammen ?
 

tuoh

Oud hout
Een vuistregel:p hoe breder het spint van de boom hoe dunner de planken moeten gezaagd worden buiten het hart. Dikkere schalen geven meer afval bij het wegsmetten van het spint.
Hoe dunner de stam hoe dwingender het word om dunne delen te zagen.

Waarom? kijk maar eens op het kopshout van een stam, bij een dunne stam met brede spintrand loopt bij een dikkere plank de scheiding tussen spint en kernhout heel schuin weg. Om hier alle spint weg te zagen word aan de andere zijde tegelijkertijd een flinke hoeveelheid kernhout weggezaagd:( Bij dunne planken word dit verlies beperkt en blijft er dus meer bruikbaar hout over.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.