Wanneer genoeg geschuurd? (Vernist hout)

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
83
Hallo,
Ik hou me tegenwoordig ook bezig met meubeltjes opknappen en schilderen. Ik twijfel telkens of ik wel genoeg schuur.
Hoe kan ik herkennen wat er op zit en hoeveelmoet je dan precies er af schuren? Nu ben ik bv aan dit leuke kastje begonnen. Hier heb ik gisteren eerst met fijne staalwol overgegaan, daar kwam een dikke gelige vettigheid af.
En nu nog eens met 180? De laatjes heb ik al geschuurd met 180. Of moet ik echt tot op het blanke hout gaan?
Weet ook iemand welke houtsoort dit is? De verkoper dacht kerselaar.
 

Bijlagen

  • 20211227_093649.jpg
    20211227_093649.jpg
    42,7 KB · Weergaven: 49
  • 20211227_093711.jpg
    20211227_093711.jpg
    49,6 KB · Weergaven: 45
  • 20211227_093627.jpg
    20211227_093627.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 48

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
hangt er vanaf wat je wilt.
en waar de kastjes mee behandeld zijn.

als je met schilderen bedoeld dat ze een dekkende kleur krijgen wit worden is het niet nodig om ze kaal te schuren als ze in de vernis zitten

maar een meubel dat in de olie of was zit kan schilderen vrij lastig zijn.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
83
Ja, ik wil ze dekkend schilderen in een kleurtje. Er komt dus een grondlaag en 2 lagen lakverf op.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
om gevernist hout te schilderen.
is het voldoende om een vlakke ondergrond te hebben zonder losse stukjes.
wel eerst even ontvetten.

omdat je vaak niet pressies weet wat er op zit kan je beginnen met 1 stukje in de grondverf te zetten en dit te laten drogen.
als het goed hecht en opdracht pas het hele meubel.
gaat het mis hoeft je maar 1 stuk opnieuw te doen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Om te kijken waar ik mee te maken heb gebruik ik op een "onzichtbare" plek eerst een schraapstaal. Is wat er af komt hard en schilferig dan is het lak oid, is het vettig dan was. Als het was is schraap ik het gehele meubel schoon. Veel werk. Het kan ook met chemie maar daar heb ik het niet zo op. Dan een verftestje op weer die "onzichtbare" plek. Als het lak is dat er op zit dan probeer ik meestal ook te schrapen en soms schuur ik. e.a. afhankelijk van hoe makkelijk het gaat.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
83
ik probeer ook van chemische middelen weg te blijven.
Dit kan ik er mijn nagel zo afkrabben. Vernis toch he?
 

Bijlagen

  • 20211227_101140.jpg
    20211227_101140.jpg
    61,3 KB · Weergaven: 45

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
83
@thomas
Ik begrijp je gevoel wel ergens maar bedenk dat veel van deze meubeltjes anders compleet verloren zouden gaan omdat veel mensen ze oubollig en muffig vinden. Kijk maar hoe ze op marktplaats en in de kringwinkel voor een appel en een ei weggegeven worden. Nu krijgen ze een 2de leven en hopelijk een mooie plaats ergens.
Soms zie ik ook meubelen die ik zelf té mooi vind om te overschilderen. Dus ja, ik begrijp je wel ergens hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en MartijnEHV

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Hoi @Belgje ,
Dáár heb je ook weer gelijk in. Anders gaan ze naar de 'kraak' waar een hydraulische machine zonder moeite en zonder aandacht voor de moeite die de maker er in heeft gestopt, er brandhout van maakt.

Enfin, over een jaar of dertig zijn er weer mensen die gewapend met een schraapstaal de verf er weer afhalen om ze authenthiek te krijgen. Zo bezien is het overschilderen meer iets van conserveren :)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Belgje

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
ja dat is een vernis.
dit stuk moet er in ieder geval helemaal af.
maar als het nog goed vast zit volstaat lichtjes schuren en ontvetten
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
83
Beste houtvrienden, hier ben ik nog eens met mijn beginnersvragen.
Ik heb vandaag 3 eiken krukjes opgepikt. Mooi massief hout maar ook zo oudbollig donkerbruin. Ik heb ze dus eerst ontvet (met solarine) en daarna met fijne staalwol er snel over. Er kwam een dikke bruine smurrie van af. Het hout was al direct een tint lichter. Ik werkte zonder handschoenen en nu krijg ik mijn vingers niet meer proper haha.
Wat kan ik daaruit afleiden? Waarmee werd het hout behandeld?

Alvast bedankt, fijne oudejaarsavond en de beste wensen voor het nieuwe jaar!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Beste houtvrienden, hier ben ik nog eens met mijn beginnersvragen.
Ik heb vandaag 3 eiken krukjes opgepikt. Mooi massief hout maar ook zo oudbollig donkerbruin. Ik heb ze dus eerst ontvet (met solarine) en daarna met fijne staalwol er snel over. Er kwam een dikke bruine smurrie van af. Het hout was al direct een tint lichter. Ik werkte zonder handschoenen en nu krijg ik mijn vingers niet meer proper haha.
Wat kan ik daaruit afleiden? Waarmee werd het hout behandeld?

Alvast bedankt, fijne oudejaarsavond en de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Ik zou denken dat er antiekwas op zat. Dat is meestal een mengeling van bijenwas, carnaubawas en een donker kleurtje.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
83
Dus verder afwassen met solarine en daarna schuren? Ik wil terug op het naturel hout komen om er dan een bleke olie te kunnen opzetten.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
83
Bovenste is voor, onderste na....
20220101_140422.jpg

En hier alledrie na, de donkere plekken is waar t nog nat is. Wat een viezigheid kwam daar af zeg! Yuk.
20220101_150922.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.