Wandplankjes

Steffen-02

Nieuw lid
25 mei 2023
14
36
Gelderland
Bij mij uit de familie kwam de vraag of ik wou helpen meedenken over een paar plankjes aan de muur in de keuken.
De keukentafel die er al stond is een grote ovalen tafel met een schuin aflopende (zij-)kant eraan.
01_371b1a54-bcf0-4566-84f7-e2f315c9a2cf.jpg

Dat idee heb ik meegenomen naar de plankjes en daar heb ik een aantal voorbeeldjes van getekend. Praatplaatjes noem ik ze, helpen om iets makkelijker een keuze te maken. De ene is iets hoekiger, de andere wat ronder enz.
01_91bb49cf-88a6-4cfb-a105-4066ad02e3e9.jpg

alle vormen over elkaar heen gelegd zodat de onderling verschillen goed zichtbaar zijn
01_63cbf9a2-9960-442d-937e-2e1f5485536c.jpg

Voor mij was het nog wel een uitdaging om ten eerste een mooie ovale vorm te krijgen en ten tweede, een mooie afschuining aan het hout te krijgen.
Die mooie ovale vorm was redelijk eenvoudig, op mijn werk kan ik met een cnc-machine een kopieer mal laten frezen, probleem 1 opgelost.
Daarna ben ik begonnen met het moeilijkste: de schuine kant aan het hout krijgen. Zo ben ik begonnen met een stuk resthout spaanplaat en een mal te maken waarover een bovenfrees kan lopen. de bovenfrees kan ik dan heen en weer halen, en zo beetje voor beetje een schuine kant eraan frezen.
Maargoed, dat was ook nieuw voor mij dus was het tijd voor een proefmodel (Proof-of-Concept). Lekker beetje klooien en proberen is nog best leuk.

Onderste plexiglas plaat effe snel ruwweg uitgezaagd. Het plaatje underlayment wat vlak op tafel ligt moet telkens tegen de plexiglasmal komen.
02_IMG_4339.JPEG

02_IMG_4335.JPEG

Beetje spelen met verschillende dieptes van de frees, kijken wat mooi is, hoeveel opstaande rand laat ik staan.
Hier nog een uitschieter gehad met de frees, gelukkig is het maar een proefje.
02_IMG_4342.JPEG

Test is geslaagd. Wat ik in gedachten had klopte aardig en een goede basis om door te gaan.
Nog een keer terug naar de tekentafel om het definitief te maken. Die gele plaatjes kon ik ook met de cnc laten frezen, alsook die oranje onderplaat / mal
01_16b01088-ae65-4a6e-befe-8bf14db26b7b.jpg

Speeltijd is over, alle ingredienten om voor het echie te gaan.
03_IMG_4573.JPG

Wauw, ze zijn echt mooi geworden
03_IMG_4664.JPG

Bijlagen

• 01_91bb49cf-88a6-4cfb-a105-4066ad02e3e9.jpg
    01_91bb49cf-88a6-4cfb-a105-4066ad02e3e9.jpg
    43,4 KB · Weergaven: 5

Steffen-02

Nieuw lid
25 mei 2023
14
36
Gelderland
Qua montage had ik zoiets in gedachten, echter bleek de plank dunner te zijn dan dat ik had gedacht.
IMG_0378.JPG

Toen heb ik hetvolgende bedacht. Draadeinden in de plank en met een klein boutje borgen. Dat was wel even een priegel werk.
04_IMG_5360.JPG

zelf draad getapt in de draadeind voor het borgboutje
04_IMG_5361.JPEG

04_IMG_5358.JPG

De opstelling voor de afwerking. Ik ben erg fan van de Skylt 2k lak. Die ultramatt is echt bijna onzichtbaar.
05_a5d1c14c-ef33-4734-87ea-cda755a26ac3.jpg

Nog even de laatste keer de positie bepalen.
06_c994975a-76cd-469c-9d32-8b212ea9ba52.jpg

Op de positie van de draadeinden heb ik overmaatse gaten in de muur geboord, en vervolgens een Hilti HIT chemische injectiemortel gebruikt en daar de draadeinden (die al in de plank zaten) ingedrukt.
(planken heb ik wel tijdens het uitdrogen moeten ondersteunen, heb ik niet op de foto staan...
06_IMG_5345.JPG

Tadaa: Het eindresultaat
9197e622-bb9d-4a98-8874-a291c455889a.jpg

Steffen-02

Nieuw lid
25 mei 2023
14
36
Gelderland
opzienbarend resultaat
heb dat hier nog nooit gezien !
heb je meer details over je dat hier met de bovenfrees geflikt hebt ?
ik ga een poging voor je wagen :)

Ik heb eigenlijk een paar ideeen bij elkaar gebracht, dat denk ik begonnen ben bij een flattening sled.
een tool om je bovenfrees repeteerbaar ergens overheen te halen om iets te kunnen vlakken. Daar had ik al eens ervaring mee opgedaan en dat werkte best goed.

Wat ik herkende in de schuine rand van een ovaal, is dat als je haaks op de contourlijn een doorsnede maakt, die doorsnedes er altijd hetzelfde uitziet.
1768229239633.png

de problemen 1 voor 1 oplossen en ergens beginnen
Als ik nou 'iets' kan maken waardoor ik de frees schuin over het hout heen kan laten gaan.
1768229779465.png

De frees wil ik over twee hoeklijnen laten lopen, net als bij zo'n flattening sled, mooi glijvlak voor de frees.
1768230300708.png

De hoeklijnen 'zweven' nu nog en daarvoor heb ik twee gele plaatjes bedacht, die zowel op de tafel als op het werkstuk rusten. Zie blauwe stippel lijntjes.
1768230831144.png
De rode stippellijn is ook een belangrijke. Die bewaard de afstand tot de onderste mal (controur van de ovaal)

1768232281286.png

1768232309020.png

Precies op de helft doorgesneden
1768232823730.png

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.141
3.879
Gaanderen
Zeer creatief en mooi uitgevoerd. Er zijn ook kantelbare freesliften. Geeft niet zo veel voldoening als zelf maken maar je bent wel in een keer klaar en wat centen kwijt.
Vast wel bij andere aanbieders voor gewone bovenfrezen te koop.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
242
85
Mesch
Als je de mal breder maakt kan je de frees een kwartslag draaien en wellicht de geleider gebruiken om de diepte (in/uit) de mal in te stellen. Dan kan je wellicht in plaats van in/uit de mal en dan rondom eerst rondom frezen en dan de frees verder in/uit met overlap en de volgende gang rondom maken.

Ik denk dat de bewerking dan wellicht uit te voeren is...

Steffen-02

Nieuw lid
25 mei 2023
14
36
Gelderland
hoe hou je de mal op zijn plaats, terwijl je de frees op en neer haalt ?
Hiervoor moet ik even in m’n geheugen graven, het is al even geleden dat ik dit gemaakt heb.
De frees bewegen gaat met 1 hand en met de andere hand de mal tegen de andere mal en tafel drukken, dat was stroef genoeg.
Voor de zekerheid heb ik in kleine stapjes in diepte gefreesd.

Dat ging best wel langzaam (misschien gewoon ongeduldig) dus later heb ik ook nog wat anders geprobeerd, wat ook wel goed ging, eigenlijk nog beter.
Dat was de frees op 1 plek/diepte houden in de mal/hoeklijnen, en toen de gehele mal van links naar rechts halen.
Zelfde principe maar net andersom gedacht.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en mink

Steffen-02

Nieuw lid
25 mei 2023
14
36
Gelderland
Dit was voor mij ook nieuw om te doen, maar dat maakt het voor mij juist leuk om een oplossing te zoeken. Komt ook bij om zonder professioneel gereedschap toch de klus te klaren en wat te ‘MacGyveren’ houd ik ook wel van 😊

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
208
156
Zuid Holland
Mooi hulpstuk en een nog mooier resultaat. Ik vraag me wel af, hoe ziet het contact tussen dat gele blokje onder aan je hulpstuk en de mal er uit?

1768290883301.png

Ik kan het niet helemaal goed zien maar het lijkt dat het gele blokje een rechte kant heeft en met dat vlak een kromme moet volgen. Ik heb lang geleden een soort gelijk iets geprobeerd maar ik kreeg de geleiding niet helemaal stabiel omdat mijn rechte vlak kon bewegen ten opzichte van de kromme referentie. Hieronder een artistieke schets die hopelijk duidelijk maakt wat ik bedoel.

1768291547312.png

Die gele lijn kan wat om de rode kromme heen wiebelen. Heb jij iets in in ontwerp om dit stabiel te houden? Of is het meer een kwestie van een vaste hand?

Mijn gedacht is om in plaats van een recht vlak twee pennen als geleiding te nemen, twee contactpunten op een kromme geeft altijd een stabiele situatie.

• Leuk
Waarderingen: kees poortman

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.418
780
Noord-Veluwe / Skåne
Ik heb dat probleem ooit gehad met een trapleuning waarin een ledstrip gefreesd moest worden. De oplossing was eigenlijk heel simpel. Zie foto's.

20210816@145050.jpg

20210816@145528.jpg

De 2 extra uitsparingen voor de lagers waren bedoeld om de geleider aan te kunnen passen aan de mate van kromming. Immers, hoe breder, hoe stabieler.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.147
328
Die gele lijn kan wat om de rode kromme heen wiebelen. Heb jij iets in in ontwerp om dit stabiel te houden? Of is het meer een kwestie van een vaste hand?

Mijn gedacht is om in plaats van een recht vlak twee pennen als geleiding te nemen, twee contactpunten op een kromme geeft altijd een stabiele situatie.
Wanneer het wat wiebelt is volgens mij niet zo erg, je kan nooit dichterbij komen zodat je onbedoeld te veel wegfreest. Door een paar bewegingen heen en weer te maken compenseer je dat wiebelen er wel uit.
Met twee pennen moet je oppassen: bij het begin en het eind kun je juist wel dieper gaan dan bedoeld, dan zou je daar de mal verder door moeten laten lopen om dit te voorkomen.

• Leuk
Waarderingen: michielr

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
208
156
Zuid Holland
Wanneer het wat wiebelt is volgens mij niet zo erg, je kan nooit dichterbij komen zodat je onbedoeld te veel wegfreest. Door een paar bewegingen heen en weer te maken compenseer je dat wiebelen er wel uit.
Met twee pennen moet je oppassen: bij het begin en het eind kun je juist wel dieper gaan dan bedoeld, dan zou je daar de mal verder door moeten laten lopen om dit te voorkomen.
Ja dat is helemaal waar natuurlijk! Je zal nooit per ongeluk te veel materiaal wegnemen, eerder te weinig en dat is zo opgelost.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.