Beste forumleden,
Onze eettafel is aan vervanging toe en omdat ik nog niet helemaal gevonden heb wat ik zoek, ben ik aan het kijken of ik het zelf kan maken. Voor de praktische uitvoering heb ik echter wat hulp/inzichten nodig.
Het ontwerpidee

Uitvoering 1
Het blad wordt volledig in hardhout uitgevoerd, bestaande uit planken van 2,5-3 cm.
Het blad wordt gemaakt door planken van 1-1,5 cm dik op een multiplexplaat van 18 (12?) mm te bevestigen.
Het blad uitvoeren in MDF/multiplex/spaanplaat fineerplaten. Op vlak van werking zal dit de minste problemen geven, maar zal de moeilijkheid erin bestaan om de platen zodanig te zagen dat het effectief op planken lijkt.
Uitvoering 4
Geen van bovenstaande uitvoeringen is mogelijk en de tafel wordt uit evenwijdige planken gemaakt.
Graag jullie meningen, bedenkingen en ervaringen!
Onze eettafel is aan vervanging toe en omdat ik nog niet helemaal gevonden heb wat ik zoek, ben ik aan het kijken of ik het zelf kan maken. Voor de praktische uitvoering heb ik echter wat hulp/inzichten nodig.
Het ontwerpidee
- Afmetingen blad ongeveer 240x95 cm
- Dikte zo dun mogelijk, ik dacht aan iets van max 2,5-3 cm
- Hout: walnoot
- Patroon: dubbele Hongaarse punt, zoals op de foto hieronder
- 4 stalen of houten poten, indien mogelijk bevestigd zonder regels. Bladspanners zijn een optie.
- In een ideale wereld is de vorm van het blad lichtjes ovaal en zijn de randen verjongd, zoals in de foto’s hieronder

Uitvoering 1
Het blad wordt volledig in hardhout uitgevoerd, bestaande uit planken van 2,5-3 cm.
- Hoe gaat het hout werken is zo een blad? Heeft het hier zelfs zin om bladvangers of stalen profielen te gebruiken?
- Is een omranding in dit geval nodig? Zo ja, hoe dan best te bevestigen?
Het blad wordt gemaakt door planken van 1-1,5 cm dik op een multiplexplaat van 18 (12?) mm te bevestigen.
- Hoe gaat het hout in dit geval werken? Moet het patroon aan beide zijden aangebracht worden om kromtrekken te vermijden?
- Is zo een constructie stevig genoeg om niet door te buigen over deze lengte?
Het blad uitvoeren in MDF/multiplex/spaanplaat fineerplaten. Op vlak van werking zal dit de minste problemen geven, maar zal de moeilijkheid erin bestaan om de platen zodanig te zagen dat het effectief op planken lijkt.
Uitvoering 4
Geen van bovenstaande uitvoeringen is mogelijk en de tafel wordt uit evenwijdige planken gemaakt.
Graag jullie meningen, bedenkingen en ervaringen!