Wabeco life hack 2: dieptemeter

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
743
290
RegioRotterdam
Soms is het handig om makkelijk te kunnen zien hoe diep je zit of hoe diep je geweest bent met de boor. De Wabeco heeft wel een maximale diepte-instelling maar die werkt maar tot de 55 mm slag van de veer.
Wabeco verkoopt wel elektronische lineaire en klemmetjes om ze te bevestigen. Prima spul ongetwijfeld, maar voordat dat er op zit ben je een paar honderd euro verder. Er zijn wel goedkopere alternatieven voor een paar tientjes, maar dan is het alsnog knutselen geblazen.

De Action verkoopt (verrassend goede) digitale schuifmaten voor 4 Euro 99. Voor dat geld kun je nog eens een misser maken dus meegenomen. Meetbereik 150 mm, 0.2 mm geclaimde nauwkeurigheid. Bij wat testes die ik deed was het verschil met mijn analoge Mitutoyo nooit meer als 0.1 mm, dus ruim goed genoeg voor een boordieptemeting. De uitlezing kan ook negatief zijn, als de schuifmaat in uitgeschoven toestand op nul is gesteld en daarna verder ingeschoven. Alle basisfuncties zijn er dus. De display start automatisch als de schuifmaat wordt versteld en houdt zijn instellingen vast als 'ie wordt uitgeschakeld.
Het meetbereik is met 150 mm wat aan de korte kant, maar een lange lineaal zit algauw in de weg.

Na wat passen en proberen zit 'ie er nu (semi-permanent) op met een verstelbaar aanslagblokje op de kolom en een montageplaat op de kast.
Het polyethyleen van de schuifmaat is lastig te lijmen. Ik was bang te moeten schroeven maar dubbelzijdig tape plakt prima op de sticker die van fabriekswege stevig achterop de schuifmaat bevestigd zit.

20211004_200313.jpg
Dit is de 'tot zo ver ben ik net uitgetrokken' stand. Als het blok naar beneden gaat haakt de haak van de schuifmaat haakt achter de lip aan het plankje rond de kolom, en als het blok weer omhoog gaat blijft de haak uitgeschoven staan. Alternatief kan ik de haak over de gewenste afstand omhoog halen en tijdens het boren zien hoe ver ik ben.

Ik kan met het latje de bovenste haak ook vastklemmen aan de kolom en de (relatieve) positie aflezen op de display:
20211004_200241.jpg

Het display staat op z'n kant. Dat is een nadeeltje. Verder werkt het naar behoren.
De punten voor het meten van inwendige maten heb ik eraf gehaald want ze hadden geen functie meer en de spaak van de hoogteverstelling liep er tegenaan.
De kast van de schuifmaat zit voor het schroefje waarmee de sluitplaat van de kast van de standaard vast zit, maar die hoeft niet zo vaak open.

Anyway: digitale boordiepteindicatie proberen voor een prikkie.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.