Waarvoor ruw hout gebruiken van Fijnspar / Grove Den / Amerikaanse Eik

Sandman79

Nieuw lid
16 mrt 2012
11
0
Allen,

ik heb een 70 are aan bosjes die ik voornamelijk voor een andere hobby gebruik, (imkeren) maar hierop staan een heel deel bomen die wat minder interessant zijn voor de inheemse fauna en flora, en die ik op termijn wou vervangen door linde / Boskers/ Boswilg/ Spaanse aak, Tamme Kastanje /Spork etc...

Nu maak ik ook (als amateur zonder teveel kennis) bvb mijn eigen bijenkasten, en deed ik ook wat bomen om voor brandhout. Echter is het jammer om mooie dikke stammen voor brandhout te verzagen....

De fijnsparren zijn allemaal dood, aangetast door de letterzetter, is dit nog eventueel bruikbaar om bvb werwerppalletenhout van te zagen? Of zelfs daar vaak te slecht voor? Het is wel al redelijk droog...

Vanaf welke diameter is het meestal interessant om er planken / balken uit te laten zagen?
Buiten het windrogen (of in een solarkiln) zijn welke bewerkingen of behandelingen nodig om het hout te beschermen?

Welke constructies zijn eventueel geschikt om te knutselen die met fijnspar/ grove den goed lang meegaan? Zelf zat ik te denken aan bijenkasten / hondenhok/ paarden of schapenstalling/ carport / tuinhek / terraspaviljoen ? Wat zouden jullie eventueel waarom afraden , of waarop dien je te letten?


MVg,

Joost
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vanaf welke diameter is het meestal interessant om er planken / balken uit te laten zagen?
je zou toch minimum 30 cm moeten hebben
als daar nog spinthout op zit, dan hou je soms maar 20 cm over
en hoe verder van het hart, hoe smaller de planken worden
er zit een stukje heimwee naar je eigen hout in, als je dat vertimmert
maar ik zou toch de vergelijking van de zaagkosten en andere maken met de prijs van gekocht hout

Buiten het windrogen (of in een solarkiln) zijn welke bewerkingen of behandelingen nodig om het hout te beschermen?
winddrogen is geen bescherming
dat is het hout na het zagen buiten afgedekt laten drogen
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandman79

Sandman79

Nieuw lid
16 mrt 2012
11
0
je zou toch minimum 30 cm moeten hebben
als daar nog spinthout op zit, dan hou je soms maar 20 cm over
en hoe verder van het hart, hoe smaller de planken worden
er zit een stukje heimwee naar je eigen hout in, als je dat vertimmert
maar ik zou toch de vergelijking van de zaagkosten en andere maken met de prijs van gekocht hout

kwestie zaagkosten: een een anderhalve stere brandhout krijg ik hier een 50 euro voor, als ik het lever, een kuub steigerhout kost me een 470 euro (planken van 2 cm op 20 cm) verzaagkosten zullen rond de 100 euro liggen? Dan lijkt het me toch de moeite om het eens te bekijken, of zijn er andere prijzen en kijk ik op de verkeerde plaatsen?
winddrogen is geen bescherming
dat is het hout na het zagen buiten afgedekt laten drogen

Ja dat had ik inderdaad nog wel door. mooi stapelen, kopse kanten behandelen, bovenkant goed afschermen,...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
verzaagkosten zullen rond de 100 euro liggen? Dan lijkt het me toch de moeite om het eens te bekijken, of zijn er andere prijzen en kijk ik op de verkeerde plaatsen?
Ik neem aan dat je 100 euro per uur bedoeld? Anders ben je aardig optimistisch denk ik. Voor een mobiele zaag te laten komen ben je gemiddeld 70 euro per uur kwijt. Of het de moeite waard is, kan je het beste zelf bepalen. Hoe meer hout je hebt om te laten zagen, hoe goedkoper je op het eind uit bent. Maar om echt kosten te gaan besparen, is denk ik een verkeerde gedachte. Maar om uit je eigen bos, je eigen hout te halen, en dit te gaan gebruiken voor leuke projecten is het mooiste wat er is!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
anderhalve stere brandhout krijg ik hier een 50 euro voor, als ik het lever, een kuub steigerhout kost me een 470 euro (planken van 2 cm op 20 cm) verzaagkosten zullen rond de 100 euro liggen? Dan lijkt het me toch de moeite om het eens te bekijken, of zijn er andere prijzen en kijk ik op de verkeerde plaatsen?
op deze vraag kan ik niet antwoorden
zuiver rekenkundig gok ik direct op die kuub steigerhout
om zelf een kuub planken van 2 x 20 cm te bekomen, moet je veel stammen verzagen
nadien moet je er nog de zijkanten af zagen
veel werk
maar zoals ook jelmer zegt: je eigen hout hebben gaat boven veel
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Als je het zelf kunt en dus de arbeid niet hoeft te betalen is er allicht geld te besparen. Zodra je voor een relatief kleine klus een professional moet betalen is het al snel duurder dan inkopen.
 

Sandman79

Nieuw lid
16 mrt 2012
11
0
Dan heb je ook een zware kettingzaag nodig
Klopt, Logosol raadt aan om te beginnen met de stihl 392, ik heb een vergelijkbare (0.2pk sterker) 362. Het meeste hout waar ik mee denk te beginnen gaat een dunnere diameter zachthout zijn, geen grote diameter hardhout...
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik zou een zager opzoeken en hem je laten vertellen wat goed is en wat niet, en de kosten, als je een aanhanger hebt of kunt lenen/huren, dan de stammen by de zager brengen en hem ze te laten zagen waneer hij tijd heeft zou wel het meeste opleveren voor de $$$, anders maak er maar kachelhout van 😞
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.