Waarop letten bij kopen lintzaagmachine

Timdoe

Nieuw lid
1 nov 2019
22
1
Halfweg
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken voor een lintzaagmachine maar ik weet eigenlijk helemaal niet welke specificaties belangrijk zijn.
Wie kan mij dat vertellen?
Eventueel een advies voor een machine?
Ik ga hem hobby matig gebruiken en een doorvoer hoogte van tussen de 15 en 20 cm zou wel fijn zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Budget is belangrijk, maar ook wat je wilt zagen.
Het maakt een groot verschil of je af en toe 15-20cm zaagt of vaak.
 

Timdoe

Nieuw lid
1 nov 2019
22
1
Halfweg
budget zit ik nu op 300 maar kan nog opgerekt worden.
En wat ik wil zagen verschilt enorm soms plaat hout soms masief soms hard hout.
Ik zal af en toe 15 a 20 cm zagen.
Ik wil dus een beetje een alles kunner.


Maar welke specs moet ik op letten?
Motorvermogen? afmetingen zaaglint? Snelheid van het zaaglint? diameter van het zaagwiel?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Je budget lijkt me te krap voor wat je wilt. Tenzij tweede hands?,; maar ook dan nog te krap vrees ik.
Twee ervaringen die ik heb:
Koop niet te kleine, hobbyachtige machine. Koop een machine die een goed onder spanning gezet lint aan kan, anders kun je sowieso het recht zagen van dik hout vergeten.
Koop liever niet een driewielmachine. (die heb ik). Driewielers hebben weliswaar een mooie grote uitlading (zo heet dat geloof ik) en ik heb daar veel plezier van maar door de kleine wieltjes kunnen er alleen dunne linten op. Voor het zagen van dik hout ongeschikt.

Als ik een andere zou kopen zou ik naar een tweede hands profi van bekend merk kijken. Minstens 40 cm wieldiam. Zal je veel plezier van hebben. Lintzaagmachines? Ik zou ze niet willen missen.

mvg
Klaas
 

Timdoe

Nieuw lid
1 nov 2019
22
1
Halfweg
Maar dat is het dus hoe weet je of een machine de lintzaag goed onder spanning kan zetten?
en is de snelheid en motor vermogen nog belangrijk of maakt dat niets uit?
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Heb nu een Scheppach BSE 32 Lintzaag module op het oog. 155mm doorvoer capaciteit. Iemand ervaring met deze machine? € 200 is de vraagprijs, lijkt mij een eerlijke prijs.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Snelheid is van de meeste machines wel ok.
Wat ik persoonlijk een leuk zaagje vind voor een redelijke prijs is de makita.
Heb nu zelf een RP400 en ja die kan weer eenstuk meer aan, maar je gaat wel steeds duurder, je zult dus echt kritisch moeten kijken wat je wilt/nodig hebt.
Wat zeer belangrijk is: zorg voor goede linten.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wat ook belangrijk is wat voor ruimte heb je voor de lintzaag , heb je ruimte genoeg dan zo een oude zware machiene die heb je ook regelmatig te koop staan ,voor rond de 300 a 400 euro heb je kracht stroom?
Je kan ook als je niet te vaak dike stuken te zagen hebt deze bij een ander laten zagen ,
Hoe wel alles zelf in huis wel net zo gemakkelijk is ,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heb nu een Scheppach BSE 32 Lintzaag module op het oog. 155mm doorvoer capaciteit. Iemand ervaring met deze machine? € 200 is de vraagprijs, lijkt mij een eerlijke prijs.
Volgens mij zijn er binnen dit budget maar twee redelijk goede machines. Dat is een oude inca en een scheppach alleen dacht ik dat het type HBS 32 moet zijn. De oude zijn beter dan de nieuwe.
 

Timdoe

Nieuw lid
1 nov 2019
22
1
Halfweg
@handig18 Ik kan niks vinden van de Makita RP400, en ik lees goeie dingen over tuffsaw lintzagen

@Arend b Ja misschien moet ik er nog maar even beter over gaan na denken want ik knutsel in een schuurtje van 2 x 3 dus ruimte is schaars, misschien toch maar een kleinere machine en er minder eisen aan stellen.
oh en nee ik heb geen krachtstroom.

@ houtdraaierke65 Ja mooie machine maar iets te groot voor mijn kleine schuurtje.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
@handig18 Ik kan niks vinden van de Makita RP400, en ik lees goeie dingen over tuffsaw lintzagen

@Arend b Ja misschien moet ik er nog maar even beter over gaan na denken want ik knutsel in een schuurtje van 2 x 3 dus ruimte is schaars, misschien toch maar een kleinere machine en er minder eisen aan stellen.
oh en nee ik heb geen krachtstroom.

@ houtdraaierke65 Ja mooie machine maar iets te groot voor mijn kleine schuurtje.
--- de RP400 is van Record Power, niet MAKITA, overigens prima machine.
-- doorvoerhoogte is niet hetzelfde als praktisch toepasbare zaaghoogte, hoewel fabrikanten en leveranciers je dat wel willen doen geloven. Behalve voor balsahout. Als je max 2/3 van de doorvoerhoogte aanhoudt als werkelijke zaaghoogte zit je aardig goed, behalve bij de zeer zware oude degelijke machines. dan gaat het wel bijna 1:1 hoewel je ook wat ruimte wil voor zicht op je zaagsnede
- wil je 15 cm kunnen zagen (rippen of schulpen) van droog hardhout zoek dan tussen 20 en 25 cm doorvoerhoogte.
- met 3 a 400 euro kom je dan uit bij tweedehands, niets mis mee.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
@handig18 Ik kan niks vinden van de Makita RP400, en ik lees goeie dingen over tuffsaw lintzagen

@Arend b Ja misschien moet ik er nog maar even beter over gaan na denken want ik knutsel in een schuurtje van 2 x 3 dus ruimte is schaars, misschien toch maar een kleinere machine en er minder eisen aan stellen.
oh en nee ik heb geen krachtstroom.

@ houtdraaierke65 Ja mooie machine maar iets te groot voor mijn kleine schuurtje.
Reageerde maarop jouw vraag. En inderdaad in een werkruimte van 2 op 3 wordt dat wel klein. Let op echter, kleinere machines staan op een tafel of iets dergelijks en nemen dus bijna evenveel plaats in
 

Timdoe

Nieuw lid
1 nov 2019
22
1
Halfweg
Oke dat is dan geen hardhout dan 20cm kan schulpen heb ik vrede mee.
Als ik dan maar wel 5cm dik hardhout mooi kan zagen, dat de zaag snede dan wel mooi scherp en recht is.
Dat tuffsaws niet meer levert is jammer, dan dat topic maar door spitten naar een andere optie.
Hoe zijn de hbm en scheppach machines?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als je echt een mooie scherpe en rechte zaag snede wilt hebben, moet je geen lintzaag kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.