waarom zijn we zo anoniem op dit forum?

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ben nog pas een maand lid van dit forum, maar ben wel op leeftijd. Dus heb nog weinig “forumgeschiedenis “ meegemaakt.

Wat me opvalt (en ook tegenstaat) is de anonimiteit van de forumleden. Op je profiel heb je (bijna) niets ingevuld, en we bedienen ons bijna allemaal van een schuilnaam. Waarom is dit? Waar zijn we bang voor? Of durven we niet? Ik snap er niets van, en dat kan aan mijn (beperkt) bevattingsvermogen liggen.

Met deze “post” geef ik bloot dat ik het veeeeeel opener zou willen. Wat houdt jullie tegen? Of wat voor gevaren zie ik niet?

Graag jullie mening.

En, ik weet van mezelf dat ik erg tegendraads ben (in houttermen: tegen de draad in, of wardradig?). Dus misschien zie ik de gevaren van teveel openheid niet.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
722
30
BE / Tienen
Privacy?


Forum is redelijk openbaar.... Heb er geen enkele behoefte aan dat eenieder die mijn naam googlet inkijk heeft in mijn werkplaats, in wat ik doe en in mijn privéleven. Ik denk dat een grotere (verplichte) openbaarheid voor veel mensen een rem zou zijn om te posten. Huidige situatie laat je toe je naam en toenaam te posten als je het wil... Of via privebericht als je met iemand nader contact wil...

Voor mij is het goed zoals het is.
 

WR1944

Oud hout
Het forum gaat over houtbewerken. Er is een rubriek Kantine, die je al ontdekt hebt, als je het een keertje ergens anders over wilt hebben. Als je het over houtbewerken hebt is het niet nodig veel persoonlijke zaken van de medeleden te weten. Het is handig om te weten waar iemand woont als er over de verkrijgbaarheid van materiaal in bepaalde bedrijven gesproken wordt.
De algemene tendens op het Internet is om zo weinig mogelijk persoonlijke zaken openbaar te maken want kwaadwillende liggen overal op de loer. Het is een fluitje van een cent tegenwoordig om gegevens uit allerlei bronnen aan elkaar te knopen en met die informatie aan de haal te gaan. Spammers zijn dan het minste kwaad.
Mocht je je willen richten tot een specifiek lid dan is daar altijd de PM. Wat er daarna gebeurt heb je dan helemaal in eigen hand.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Het forum gaat over houtbewerken. Er is een rubriek Kantine, die je al ontdekt hebt, als je het een keertje ergens anders over wilt hebben. Als je het over houtbewerken hebt is het niet nodig veel persoonlijke zaken van de medeleden te weten. Het is handig om te weten waar iemand woont als er over de verkrijgbaarheid van materiaal in bepaalde bedrijven gesproken wordt.
De algemene tendens op het Internet is om zo weinig mogelijk persoonlijke zaken openbaar te maken want kwaadwillende liggen overal op de loer. Het is een fluitje van een cent tegenwoordig om gegevens uit allerlei bronnen aan elkaar te knopen en met die informatie aan de haal te gaan. Spammers zijn dan het minste kwaad.
Mocht je je willen richten tot een specifiek lid dan is daar altijd de PM. Wat er daarna gebeurt heb je dan helemaal in eigen hand.

Dank je wel. We zijn van hetzefde bouwjaar geloof ik. Wat me (positief) opvalt is dat jij wel vrij veel vertelt over jezelf. Dat bedoel ik dus. De kwestie van de privacy op internet snap ik ook. Ik ben benieuwd naar overige reacties.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Op opendag hout lopen velen van ons met naam en "rugnummer" rond. Verder zijn er enkele die gewoon met eigen naam reageren. Ik heb zelf bewust gekozen voor een beperkte maar relevante informatie over mij op dit forum. Verder zit ik alleen op facebook omdat dit zakelijke nodig is. Ik respecteer anderen die onder bijnaam reageren is voor mij geen enkel probleem. Voor mij word het pas een probleem als je deze anonimiteit gaat misbruiken.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik kan me hier wel iets bij voorstellen, stel ik plaats veel foto's waar altijd wel iets van mijn werkplaats op staat.
Dit wordt dan een soort van etalage, en een kwaadwillend iemand kan zo mooi zien wat je hebt staan.
Als je dan je eigen echte naam en ook nog vermelding van je woonplaats dan zouden ze wel eens onaangekondigd op bezoek kunnen komen.
Weten of je thuis bent of ergens anders is sinds kort ook heel gemakkelijk geworden.
Zou dit niet 1 van de redenen kunnen zijn dat met soms wat terughouden is?.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Waarom staat het je tegen?

Kwaadwillenden ben ik niet eens zo heel erg bang voor. Maar ik zie de toegevoegde waarde van "openheid" niet zo. Veranderen mijn werkstukken, vragen en problemen als je mijn naam kent?

Nog een mooi artikel waarin goed wordt uitgelegd dat iedereen wat te verbergen heeft.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Wat me opvalt (en ook tegenstaat) is de anonimiteit van de forumleden. Op je profiel heb je (bijna) niets ingevuld, en we bedienen ons bijna allemaal van een schuilnaam.

Fijn dat de wereld verbeteren bij jezelf begint en jij je volledige achternaam wel ingevuld hebt. Hopelijk volgen velen :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
mag ik vraag met een wedervraag beantwoorden...
heb je thuis gordijnen voor de ramen? indien ja, waarom
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Ik heb geen gordijnen, maar dat terzijde (heb zo ook niet nodig, gezien de omgeving). OT: de anonimiteit die mensen zich menen toe te verschaffen door een nickname te gebruiken is heel relatief. Immers, deze site kan de IP-adressen van de gebruikers inzien & dan is het een kleine stap naar een echte naam en fysiek adres (ik neem aan dat de gemiddelde internetter geen VPN gebruikt…). Ook kun je met wat slim gorgelen veel uitvinden omdat mensen dezelfde nickname ook op andere platforms gebruiken...

Zelf heb ik het nagenoeg nooit gedaan — anoniem het web op; misschien omdat ik opgevoed ben met de instelling dat je je netjes moet voorstellen als je mensen ontmoet en nieuwe plekken bezoekt waar je met anderen interactie hebt. Dat gezegd hebbend, ben ik na dertig jaar online inmiddels wel ervan overtuigd dat je de 'grote' jongens van het web absoluut niet kunt vertrouwen met je data (ik heb het over Facebook en dergelijke), zodat ik nauwelijks gebruik maak van sociale media & die eerder vermelde ook niet meer gebruik.

Voor deze site vind ik het trouwens niet zo'n probleem; er is weinig ge-OH over andere zaken (sport! politiek! wereldproblemen!) & van veel van de actievere deelnemers kun je inmiddels wel weten hoe ze heten.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Sorry hoor, maar als je het gebruik van een nickname op een internetforum gaat verwarren met iets als schuilnaam of anoniem zijn dan heb je toch wat gemist..... en als dat je zo tegenstaat ga je toch gewoon wat vaker naar de kroeg :).

En "vanboomtotbeeld" in neem aan dat je van al die mensen die je met hun foto, naam en woonplaats op je commerciële pagina toont allemaal hun (schriftelijke) toestemming hebt die zo te publiceren? Er zijn goede redenen om jouw "norm" niet bepalend te laten zijn.
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Een 'nickname' .. Eigenlijk zegt zoiets ook wat over de persoon. Persoonlijk vind ik die leuker dan om te weten, of iemand Jan Jansen heeft. Er ontstaat een vraag, namelijk waarom?. Als je je bij je eigen naam noemt heb ik er ook geen moeite mee, overigens, maar dan is er minder te raden. Locatie ben ik wel weer benieuwd naar.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Sorry hoor, maar als je het gebruik van een nickname op een internetforum gaat verwarren met iets als schuilnaam of anoniem zijn dan heb je toch wat gemist..... en als dat je zo tegenstaat ga je toch gewoon wat vaker naar de kroeg :).

En "vanboomtotbeeld" in neem aan dat je van al die mensen die je met hun foto, naam en woonplaats op je commerciële pagina toont allemaal hun (schriftelijke) toestemming hebt die zo te publiceren? Er zijn goede redenen om jouw "norm" niet bepalend te laten zijn.

Ten eerste is het geen commerciele website. En verder hebben de cursisten geen problemen met de informatie op mijn website.
En ik ben me er niet van bewust dat ik een norm wilde stellen met mijn onderwerp (topic heet dat tegenwoordig?). Het is meer vaag ongenoegen. Maar toch bedankt voor je commentaar.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Nog een reactie dan: je kunt niet kiezen wie de informatie krijgt die je op internet zet. Ik heb geen zin om later te denken: " shit, had ik nou maar niet die persoonlijke info op internet gezet!". Het wordt steeds makkelijker om informatie aan elkaar te koppelen, bijvoorbeeld wat je hier post, op linkedin, op facebook, etcetera. Nu lijkt dat nog aardig onafhankelijk, maar het is best makkelijk om een hoop over iemand te weten te komen zonder fysieke interactie, zowel persoonlijk als door bedrijven (verzekeraars bijvoorbeeld). Dit klinkt paranoide en dat is het misschien ook, maar ik wil later geen spijt hebben van wat ik publiek heb gedeeld.

Ik vind het wel heel leuk om te delen wat ik gedaan heb en te lezen wat anderen doen, en gelukkig kan dat ook zonder echte naam & toenaam.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Iedereen bedankt voor je zienswijze.
Mijn zeer persoonlijke conclusie: Laten we maar achter de gordijnen blijven.

Moderator, ik wil dit onderwerp maar afsluiten. Hoe moetdat?

Ik denk dat we de discussie maar open laten, er zal nog wel eens een reactie op komen, dat lijkt me geen bezwaar. Eigenlijk laten we alle topics open, behalve verkochte machines e.d.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.