Waarom zijn deze kleine schaven altijd zo duur?

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
83
60
23
Den helder
Hoi mensen van dit forum, mij heeft iets wat ik zelf niet echt snap, dus hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen😅

Want ik kijk best wel vaak op sites zoals marktplaats en ducotools.nl en zo, en dan kom ik wel eens dingen zoals neusschaafjes, side rabbet en overzij schaafjes, zoals de stanley 79, tegen (hieronder foto's van de soort schaven die ik bedoel). Nu snap ik wel dat sommige dingen gewoon waarde zullen hebben, maar als ik die tegenkom, zijn de meest basic neusschaafjes, zoals de stanley 75, die best om het even bot te benoemen nou niet moeders mooste zijn ( bedoel dat met alle respect naar de liefhebbers toe, sorry als dat vervelend overkomt, maar dat is gewoon hoe ze naar mijn mening uit zien op eerste blik😅) al rond de 40 euro, en de mooiere al gauw 75 euro of meer. En dan praten we nog niet over de side rabbet en de schaven zoals de stanley 79, die ook al gauw rond de 100 euro of meer zitten

Wat mij dus niet snapt, is dat zulke kleine schaafjes, dan zodanig veel waard kunnen zijn, voor schaafjes die vaak maar, zoals ze het in het engels zeggen, een "one trick pony" zijn, en voor de rest weinig tot niks kunnen doen. Want snap dat je soms wel net dat ene ding specifiek zo moet doen, maar dan zo'n ding kopen voor relatief veel geld terwijl er vast wel een alternatief is die het net zo goed kan doen? Zijn het dan daadwerkelijk zodanig geweldig one trick pony's?

Nu heeft mij gelukkig (nog) geen interesse in zulke schaafjes te kopen, hooguit ooit zo'n neusschaafje, want ookal snap ik wel wat ze wel dingen doen die handig zijn, kan mijn brein gewoon niet snappen dat zo'n klein en soms dun schaafje dan zoveel geld kan vangen.

Dat gezegd, ben ik ondertussen dan wel nieuwsgierig geworden naar de 'waarom' achter die prijzen, dus als iemand dit aan mij kan uitleggen, dan ben ik zeer benieuwd ernaar😁🤓

Met vriendelijke groet Teun

Bijlagen

• Screenshot_20260422_175331_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20260422_175331_Marktplaats.jpg
    28,2 KB · Weergaven: 8
  • Screenshot_20260422_175935_Chrome.jpg
    Screenshot_20260422_175935_Chrome.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20260422_181220_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20260422_181220_Marktplaats.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 9
  • Screenshot_20260422_181205_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20260422_181205_Marktplaats.jpg
    40,5 KB · Weergaven: 6

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
83
60
23
Den helder
Hoi mensen van dit forum, mij heeft iets wat ik zelf niet echt snap, dus hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen😅

Want ik kijk best wel vaak op sites zoals marktplaats en ducotools.nl en zo, en dan kom ik wel eens dingen zoals neusschaafjes, side rabbet en overzij schaafjes, zoals de stanley 79, tegen (hieronder foto's van de soort schaven die ik bedoel). Nu snap ik wel dat sommige dingen gewoon waarde zullen hebben, maar als ik die tegenkom, zijn de meest basic neusschaafjes, die best om het gewoon even bot te zeggen nou niet moeders mooste zijn, al rond de 40 euro, en de mooiere al gauw 75 euro of meer. En dan praten we nog niet over de side rabbet en de schaven zoals de stanley 79, die ook al gauw rond de 100 euro of meer zitten

Wat mij dus niet snapt, is dat zulke kleine schaafjes, dan zodanig veel waard kunnen zijn, voor schaafjes die vaak maar, zoals ze het in het engels zeggen, een "one trick pony" zijn, en voor de rest weinig tot niks kunnen doen. Want snap dat je soms wel net dat ene ding specifiek zo moet doen, maar dan zo'n ding kopen voor relatief veel geld terwijl er vast wel een alternatief is die het net zo goed kan doen? Zijn het dan daadwerkelijk zodanig geweldig one trick pony's?

Nu heeft mij gelukkig (nog) geen interesse in zulke schaafjes te kopen, hooguit ooit zo'n neusschaafje, want ookal snap ik wel wat ze wel dingen doen die handig zijn, kan mijn brein gewoon niet snappen dat zo'n klein en soms dun schaafje dan zoveel geld kan vangen.

Dat gezegd, ben ik ondertussen dan wel nieuwsgierig geworden naar de 'waarom' achter die prijzen, dus als iemand dit aan mij kan uitleggen, dan ben ik zeer benieuwd ernaar😁🤓

Ze zijn vnl zeldzaam, zeker de gegraveerde modellen. En weinig aanbod betekent hogere prijs

Hoi rizz

Ah oke, ja mij snapte wel dat het waarschijnlijk ook gedeeltelijk kwam door zeldzaamheid en belang er naar, maar mij kon dat gewoon niet snappen voor iets wat zo klein is en enkele dingen deed. Want kijk ik bijvoorbeeld naar van die combinatie schaven zoals de 45 en 55, kon ik het eerder snappen hun prijzen vergeleken met deze, want die doen natuurlijk, zoals de naam al zegt, een combinatie van verschillende soorten manieren schaven door hun verwisselbare schaafijzers, waardoor dat in vergelijking een betere deal zou lijken. Maar sowieso wel bedankt voor u uitleg hierover😁

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.310
3.981
Gaanderen
De door jou genoemde modellen zijn nog relatief goedkoop. Kijk eens bij nieuwe schaven van Clifton lee nielsen en veritas. Wil je echt genieten kijk dan eens naar sauer and steiner hand planes.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
742
178
Oss
Hoi knotwilg

Dat kan ik inderdaad snappen ja, mij keek ook meer naar vanuit het oogpunt van waarde tegenover functie 😅

Gereedschap heeft in mijn ogen altijd veel waarde mits je het ( goed ) gebruikt. Tenminste als je ermee werkt kun je er mee waarde uithalen. Althans werk zou betaald worden dus meer Gereedschap hoe makkelijker je iets kunt maken.
Net als een auto een ding is wat je van a naar b brengt. Niets meer of minder

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
83
60
23
Den helder
Gereedschap heeft in mijn ogen altijd veel waarde mits je het ( goed ) gebruikt. Tenminste als je ermee werkt kun je er mee waarde uithalen. Althans werk zou betaald worden dus meer Gereedschap hoe makkelijker je iets kunt maken.
Net als een auto een ding is wat je van a naar b brengt. Niets meer of minder

Hoi ronald,

Zo zat ik er inderdaad meer naar te kijken naar die richting, maar was beetje onduidelijk in me berichtje, ik bedoelde waarde als in geld waarde, niet in algemene waarde in de ogen van de gebruiker. alleen krijg ik niet betaald voor het werk wat ik doe, want het is tenslotte dagbesteding. Dus voor mij is het dubbel op eigenlijk goed overwegen, en ook meer een leuning naar het ga ik het prettig vinden en zo😆😅 dus dan moet je soms ook lastige keuzes maken

Laatst bewerkt:

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
83
60
23
Den helder
De door jou genoemde modellen zijn nog relatief goedkoop. Kijk eens bij nieuwe schaven van Clifton lee nielsen en veritas. Wil je echt genieten kijk dan eens naar sauer and steiner hand planes.

.... ik neem u woord er wel voor wim😅😅😅....

als die dingen al goedkoop in vergelijking zijn, wil ik er niet eens over nadenken hoeveel die dan zouden kosten, want kon geen prijzen helaas vinden. Maar heilige makrelen zeg, die kant van het schaven spectrum zal ik dus niet waarschijnlijk ooit betreden, iedergeval niet vanuit mezelf🤣🤣🤣

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.