Waarom in Amerika gemaakte gitaren van Martin zo duur zijn.

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Moest het eenvoudig een kwestie van massa, dichtheid, eigenfrequenties en dergelijke zijn, dan hadden we nu al een overvloed aan kunststof/composiet gitaren moeten zien. Blijkbaar zit er toch een verschil op. Er is wel geëxperimenteerd met kunststof gitaren, maar zelfs voor elektrische, waar het niet zo nauw luistert, zijn ze geen succes geworden. Enige uitzondering, voor zover ik weet, zijn de metalen resonator gitaren. Maar die zijn dan ook ontworpen voor hun speciaal geluid.

En geef toe: echt hout met zijn geur, gevoel en tekening is toch veel leuker?
Kijk voor de leut eens op de site van Aristides Guitars in Haarlem. Zij maken elektrische gitaren van een kunsthars gevuld met glasbelletjes. Het zogenaamde Arium wat ontwikkeld is door Aristides Poort.Ze worden in een stuk in een mal gegoten, er komt alleen nog een Richlite fretboard met RVS frets op, hartstikke innovatief spul. Dan hebben ze ook nog een erg goede spuiter in huis die de gitaren voorziet van waanzinnige finishes. Klinken super en de boventonen zijn ongekend goed. Het zijn dan wel elektrische gitaren maar toch.... En intussen zijn ze echt succesvol en kunnen de vraag amper aan. Het gevoel van de hals is echt super vooral die van de 'Raw' uitvoering, maar de normale gitaren kun je bestellen met een matte hals wat er prettig is voor gitaristen met zweethandjes.
Omdat het kunststof is, is de gitaar ongevoelig voor vocht en blijft de afstelling van de hals stabiel. Hartstikke fijne gitaren....maar komen wel met een prijskaartje.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Wat dat betreft moest ik wel gniffelen dat mensen 2800 euro voor een Martin kennelijk duur vinden, bij de makers van dat filmpje.
Het is alsnog niet weinig geld, maar instrumenten zijn nou eenmaal duur, zowel elektrische als akoestische exemplaren.
Vroeger wel eens zo'n kunstof gitaar in mijn handen gehad op een beurs, en Aristides heeft dat procede overgenomen (of het zijn dezelfde mensen, geen idee), maar die was nog wel enigszins zwaar en voelde wat koud aan.
Maar daarvoor geldt hetzelfde als voor alles, voors en tegens.
Mijn Vigier heeft een nek deels uit carbon epoxy en hout (en kunststof toets), en ook geen halspen meer, bijna 30 jaar oud inmiddels:
20221030_120608.jpg

Die headless instrumenten kende ik nog niet van Aristides, die zijn wel gaaf zeg!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Kijk voor de leut eens op de site van Aristides Guitars in Haarlem.
Het zijn inderdaad wel mooie dingen, maar wat een prijzen zeg. Voor dat geld kan je al een mooie Fender of Gibson kopen, om maar de twee grote te noemen.

Tja, noem me maar ouderwets, maar geef mij maar een gitaar van echt hout.
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Wat dat betreft moest ik wel gniffelen dat mensen 2800 euro voor een Martin kennelijk duur vinden, bij de makers van dat filmpje.
Het is alsnog niet weinig geld, maar instrumenten zijn nou eenmaal duur, zowel elektrische als akoestische exemplaren.
Vroeger wel eens zo'n kunstof gitaar in mijn handen gehad op een beurs, en Aristides heeft dat procede overgenomen (of het zijn dezelfde mensen, geen idee), maar die was nog wel enigszins zwaar en voelde wat koud aan.
Maar daarvoor geldt hetzelfde als voor alles, voors en tegens.
Mijn Vigier heeft een nek deels uit carbon epoxy en hout (en kunststof toets), en ook geen halspen meer, bijna 30 jaar oud inmiddels:
Bekijk bijlage 137420

Die headless instrumenten kende ik nog niet van Aristides, die zijn wel gaaf zeg!
Mooie bas ook! En geen halspen..... Dan is het een geval van" je houdt van de feel, of niet?" Er valt niet veel aan te stellen dan toch?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Mooie bas ook! En geen halspen..... Dan is het een geval van" je houdt van de feel, of niet?" Er valt niet veel aan te stellen dan toch?
Als de hals goed gemaakt is, hoeft dat dan ook niet idd. Carbon is zo stijf dat het de natuurlijke buiging van het hout wel tegenhoudt. Blijft alleen het stellen van de topkam en het
zadel over
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Het zijn inderdaad wel mooie dingen, maar wat een prijzen zeg. Voor dat geld kan je al een mooie Fender of Gibson kopen, om maar de twee grote te noemen.

Tja, noem me maar ouderwets, maar geef mij maar een gitaar van echt hout!
Dat dacht ik ook ja, totdat ik even met een Aristides mocht spelen. De afwerking is subliem, daar komt een huidige Gibson niet bijna bij in de buurt. Ormsby... duurder dan Aristides, mooie houten gitaar maar manmanman wat slecht afgewerkt voor dat geld. Ik krijg heel wat gitaren in mijn handen voor onderhoud, maar er komen er , voor wat betreft afwerking en bespeelbaarheid geen in de buurt van een Aristides.
Maar ik heb naast Aristides ook een Amerikaanse Tele en Strat en dat blijven toch ook geweldige gitaren....met karakter.... eerlijk is eerlijk.
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Als de hals goed gemaakt is, hoeft dat dan ook niet idd. Carbon is zo stijf dat het de natuurlijke buiging van het hout wel tegenhoudt. Blijft alleen het stellen van de topkam en het
zadel over
Cool! En inderdaad, als hij zonder snaren mooi recht is en hij is stug zat dan komt het goed. Leuk!
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Mogelijks. Ik heb er nog nooit een gehoord, laat staan erop gespeeld. Ik zal het het voordeel van de twijfel geven. De kans is klein dat ik er ooit een koop. Ik speel voornamelijk steel string.
Dat is anders dan elektrisch ja, en och.... het mooiste is spelen wat je wil met het instrument dat je wil ...toch.Dat is muziek maken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik ben wel eens op een open dag van Aristides geweest, met 2 artiesten, ambassadeurs. Timo Somers en nog iemand. Klinken fantastisch, maar net als Superbra speel ook ik alleen maar steelstring.
Het fabricageproces is echt heel tof om te zien, het is er ook echt net een cleanroom..
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Ik ben wel eens op een open dag van Aristides geweest, met 2 artiesten, ambassadeurs. Timo Somers en nog iemand. Klinken fantastisch, maar net als Superbra speel ook ik alleen maar steelstring.
Het fabricageproces is echt heel tof om te zien, het is er ook echt net een cleanroom..
Zeker tof om gezien te hebben.
Dan moeten we elkaar tegen zijn gekomen in Haarlem ......
Timo en mijn jongste zoon kennen elkaar goed.
Maar even on topic...de prijs van een goede gitaar...
Na zo'n open dag weet je ook waar het prijskaartje van een Aristides vandaan komt. Als je ziet hoeveel uren schuurwerk dat er aan zo'n gitaar zitten en wat er nog bij komt aan spuitwerk en afbouw dan weet je genoeg.
Het is het hele gebeuren rondom Aristides, wat het wel een beetje magic meegeeft; Je eigen gitaar samenstellen qua bouw, kleur, hardware, multiscale of straight, de updates gedurende de bouw, het innovatieve karakter, het feestje van het ophalen, het spelen met zo'n ding. En als ik dan bij een gig van zoonlief ben is het voor mij niet meer in goud uit te drukken....
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Elk houten exemplaar is uniek.

Ik hoor zelf absoluut geen verschil met mijn hoortoestellen
Maar weer bijna zeker dat het geluid van een houten instrument in de tijd enigzinds veranderd naar gebruik.
waardoor een dergelijk instument een persoonlijk ding wordt dat niet zomaar te vervangen is.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Dat is het precies, zeker met andere instrumenten erbij zal je echt niet meer elke nuance kunnen horen.
Maar voor de bespeler is er zeker wel een verschil te merken in hoe een instrument aanvoelt en reageert op je spel. En dat inspireert weer om bepaalde dingen wel te spelen op het ene instrument en niet op het andere.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.