Waarom een vals front gebruiken voor lades?

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
14
0
Ik wil een eiken ladekast gaan maken. De lades maak ik zelf van multiplex of gemelamineerd mdf. Ladegeleiders van Blum of vergelijkbaar.

Er staan redelijk wat manieren om lades te maken op het forum. Ik denk zelf aan 2 zijwanden met groef en dan een lagere achterwand die op de bodem staat. De bodem wordt dan gefixeerd aan de voor en achterwand. Alle hoekverbindingen maak ik met dominos. Voor het front twijfel ik, meestal wordt een vals front gemaakt gelijk aan de achterwand.

Voor mijn gevoel overbodig en minder mooi. Waarom niet het front (zonder vals front) rechtstreeks op de zijwanden monteren? De ladegeleiders zijn te verstellen, dus daarmee kun je het front nog perfect afhangen. Ik zou dan in het front ook een groef voor de bodem maken.

Wie kan er nog wat argumenten verzinnen voor of tegen een vals front?
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Hmm, tegen: kosten, persoonlijke voorkeur.
Voor: makkelijker af te stellen na installatie (gewoon vastschroeven), minder werk, verbergen van 'snellere' montage methods zoals pocket schroeven.

ik heb zojuist een kledingkast met 10 lades gemaakt met valse fronts, omdat de fronts groter zijn dan de voorzijde van de lade zie je het bijna niet. Persoonlijk stoort het me niet en het gaf een goed resultaat.

Uit nieuwsgierigheid, hoe dik worden je de kanten van de lades dat je dominos wilt gebruikt? Als ik persoonlijk voor lade zonder schroeven zou gaan zou ik voor een 'rabbet' gaan, ben de nederlandse term even kwijt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De vraag hangt ook een beetje af van hoe je de voorkant van de lade met de rest verbind. Als je het front breder wil hebben dan de lade, voor een opliggend front, of om de lade geleiders te maskeren en je toch een stevige lade wilt hebben, dan kom je al gauw op een vals front uit.
En ook als je een stuk hout of fineer mooi door wilt laten lopen over de lades heen, misschien in combi met deurtjes, dan is een vals front wat handiger.
Om een goede verbinding te krijgen tussen de lade zijkanten en een front dat breder is dan de lade, zou je een lange zwaluwstaart groef kunnen toepassen.

Zwaluwstaarten werden van oorsprong in de meubelbouw toegepast om sterke vormvaste laden te maken, in de tijd dat er geen schroeven en metalen lade geleiders waren. Een lade liep vroeger op houten runners en paste strak in de kast om deze soepel te laten glijden. Een lade met teveel speling gaat schuin vastlopen en extra slijtage veroorzaken. Een lade werd dan gemaakt van daarvoor geschikte houtsoorten en er kwam een vals front op om de zwaluwstaarten te bedekken, eventueel met een welving in het front van luxe houtsoorten/fineer voorzien.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: eamelink en hansth

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
14
0
Het hout en diktes moet ik nog selecteren en laat ik ook weer afhangen van het ontwerp dat ik kies. Domino's of "rabbets" staat nog open, bij een te dunne wand kan ik geen dominos gebruiken. Het front zou ik vast aan de zijwanden monteren, mogelijk lijm ik de bodem ook in de groef, maar denk dat dat niet hoeft als de bodem nauwkeurig op maat is. Ik laat het hout nauwkeurig op maat zagen.

Ik ga eerst nog een freestafel maken en die zou ik bij het maken van de kast en lades willen inzetten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Als je 'undermount' Blum kadegeleiders toepast, zit je min of meer vast aan het gebruiken van 14 mm dik materiaal voor de lade(zijkante)n. Logischerwijs gebruik je dat dan ook voor de andere zijden. En dan kun je goed uit de voeten met 4 of 5 mm domino’s.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.