Waarom een cirkelzaag i.p.v. een invalzaag

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Helder, het argument is dus voornamelijk prijs gekoppeld aan vermogen en zaagdiepte. Je krijgt dus meer vermogen en meer zaagdiepte voor hetzelfde of minder geld. De nadelen zijn dat diepte instelling (gemak en/of gebrek eraan), invalmogelijkheid en niet het gedoe met de beschermkap.

Zijn er ook toepassingen (bij gelijk vermogen en zaagdiepte) waarin je niet zonder een cirkelzaag kan?
 

tuoh

Oud hout
Het prijsverschil is mooi mee genomen maar is niet de hoofdzaak. Wat wel een belangrijke reden is om een cirkelzaag te kopen is het vrije zicht op het zaagblad tijdens het werk, je kan de machine met het zaagblad uitrichten op de lijn inplaats van met de markering op de zool, zo speel je veel korter op de bal. Heel belangrijk om uit de hand pennen te zagen bijvoorbeeld ( je gebruikt hier dezelfde techniek als met een kapzaag) Het rondvliegend stof neem je er maar bij. Als je het blad ziet draaien kan je er ook mee "frezen" makkelijk om snel wat hout weg te nemen op een bepaalde plaats, hoef je geen beitel en hamer te gaan zoeken.

Bij invalwerk met deze machine staat het blad op maximale diepte, de voorzijde van de zool rust op hout en met draaiende motor word de zaag langzaam in het hout gedrukt, de voorzijde van de zool werkt hier als scharnier. De startpositie van de zaag is dus met de achterzijde van de zool schuin in de lucht (ongeveer op 45°) Hierom alleen al heb ik een machine zonder spouwmes uitgezocht, spaart een boel tijd en geklooi.

De cirkelzaag is door zijn bouw veel beter geschikt voor al deze "oneigenlijke" klussen, die strikt genomen soms geen werk zijn voor een cirkelzaag, maar er wel perfect mee kunnen uitgevoerd worden. Tenminste als je weet van de hoed en de rand, je hebt hier wel de skills voor nodig anders loopt soms het faliekant af.

Om al deze redenen heb ik altijd al een sterke voorkeur gehad voor de "simpele" cirkelzaag boven zijn meer gesofisticeerde neef. Die "simpele" machine is enorm veelzijdig voor wie er mee om kan gaan, heeft meestal power bij de vleet en inderdaad, ze zijn meestal ook een stuk goedkoper.

Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Balken uit de hand afkorten gaat makkelijker met de cirkelzaag, meestal meer zicht op de zaaglijn, geen behuizing die terug klapt als je erdoor bent.
Met een hand de zaag hanteren bij het zagen met geleiderails gaat denk ik makkelijker met de invalcirkelzaag. Je hoeft immers geen beschermkap naar achteren te trekken bij het op de rail zetten vd zaag.

Als ik een kap moet timmeren moet ik er niet aan denken dat ik alles met de invalzaag moet zagen. Maar meestal zit in de renovatie, en gebruik de invalzaag (ts 75)het meest. Ik klem zelden de rails met een tang, met 1 hand de rail vasthouden, de andere hand de zaag. Ook bij invallen heb ik nog nooit de eindstops gebruikt, (kookplaatsparingen uitzagen, ed)
Eerder deden we dat ook wel met de cirkelzaag, wil prima, wel wat bewerkelijker, vaak ook uit de losse hand, zonder rail dus.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Kijk, nu wordt het duidelijker! De cirkelzaag kan ongeveer net zoveel, alleen je moet veel meer oefenen als ik het goed begrijp. Op de bouwplaats komt de cirkelzaag ook beter tot zijn recht dan in de schuur als ik het zo lees.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De cirkelzaag is veelzijdiger, en door beter zicht op de zaaglijn is er makkelijker uit de losse hand mee te zagen. De invalfunctie van een invalzaag is een nadeel als je een keer bovenhands moet zagen, je moet dan de behuizing ook nog weg duwen. Voor alleen plaatmateriaal zagen, deuren paszagen, sparingen zagen ed doe mij maar een invalzaag. Maar in het bakje van een hoogwerker gordingen afkorten die al in de kap zitten doe dan maar een cirkelzaag.

Als het je enige machine is heb ik liever een handcirkelzaag. Een invalzaag heeft ook maar aan 1 kant van het zaagblad een stuk zool zitten, bij een handcirkelzaag (de meesten tenminste) aan beide kanten. Dat is vaak ook een voordeel bij het zagen zonder rail.

En eerder had ik alleen een cirkelzaag, in principe was daar net zo nauwkeurig mee te werken als met een invalzaag, met zelfgemaakte rails. Alleen bleven die rails niet zo mooi liggen waardoor ik ze altijd klemde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.