Waar raamhout profielen kopen met buitenverjonging voor binnenbeglazing?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Omdat naar binnen toe ervoor zorgt dat er juist condens tussen komt, dat heeft houtrot tot gevolg. De luchtvochtigheid in huis is hoog, en door de lagere temperatuur van het raam gaat dat condenseren. Ventilatie moet altijd met buitenlucht.
Je hebt inderdaad gelijk.

Die profielen van Scheppie hebben rondom een sleufje voor glasventilatie. Dat lost een eventueel vochtprobleem wel op. Die steken door tot de onderzijde en bovenzijde van het raam en worden dus geventileerd met buitenlucht. Maar mijn ramen (bouwjaar 2012) hebben dat dus niet en glaslatten aan de binnenzijde. Geen ventilatie.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Je hebt inderdaad gelijk.

Die profielen van Scheppie hebben rondom een sleufje voor glasventilatie. Dat lost een eventueel vochtprobleem wel op. Die steken door tot de onderzijde en bovenzijde van het raam en worden dus geventileerd met buitenlucht. Maar mijn ramen (bouwjaar 2012) hebben dat dus niet en glaslatten aan de binnenzijde. Geen ventilatie.
Dus dan zou in de boven en onderdorpel dat ventilatiekanaaltje altijd open moeten blijven, dat mag je dus niet dicht plamuren of kitten / schilderen. Anders heb je geen opening meer...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Een zelfde iets geldt voor boeiboarden en overstekken. Toch zag ik een paar jaar terug de "professionele" schilder bij de overburen de boel vrolijk af kitten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Waarom zou de ventilatie naar buiten moeten? Volgens mij is het technische probleem dat er water tussen glas en hout kan komen en dat dat weg moet (naar binnen of naar buiten).

Als ik bij mij kijk, zitten de vaste ramen in een sponning met glaslatten aan de buitenzijde en de openslaande ramen de glaslatten aan de binnenzijde, evenals rondom de voordeur. Gek genoeg hebben de glaslatten aan de buitenzijde van onderen wel ventilatiegaten, maar alles wat aan de binnenzijde zit niet.
In België zitten de glaslatten altijd aan de binnenzijde en ik denk niet ramen hier minder lang meegaan. In de sponning waar het glas zit, komt nog een smalle groef (zaagsnede) om eventuele condens op te vangen. Deze condens moet dan wel via gaatjes kunnen afwateren.
Zijn het vaste ramen, of vleugels die open draaien? Als het ramen zijn die open kunnen, zou ik me toch even bedenken vooraleer er zelf aan te beginnen. Het plaatsen van het beslag en afdichtingsrubbers vraagt toch wel wat kennis.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Als het ramen zijn die open kunnen, zou ik me toch even bedenken vooraleer er zelf aan te beginnen. Het plaatsen van het beslag en afdichtingsrubbers vraagt toch wel wat kennis.

Het zijn openslaande ramen maar enige wat er aan afdichting in zit is een standaard rubber strip in het kozijn, daar waag ik me wel aan :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.