Waar raamhout profielen kopen met buitenverjonging voor binnenbeglazing?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik wil 2 ramen maken als vervanging voor enkel glas ramen. Ben onderstaande tekening tegengekomen en zou goed passen in mijn situatie.

Lijkt me goed de glaslatten binnen te hebben, tegenwoordig de norm volgens mij maar ik kan nergens standaard profielen vinden met de verjonging aan de buitenzijde zoals op onderstaande. Ik kan natuurlijk prima een meranti balk kopen en die profielen zelf frezen maar ik heb nog werk genoeg dus de profielen kant en klaar kopen zou me goed uitkomen.

iemand een tip voor deze profielen + de bijbehorende glaslatten?

Screenshot 2020-12-02 at 16.05.28.png

Het lijkt op de standaard beschikbare RSx profielen maar daar zit de verjonging andersom dus dan zou je de glaslat buiten krijgen en ivm veiligheid doen we dat niet meer toch?
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Veiligheid in het kader van inbraak bedoel je? In dat geval zou ik me persoonlijk niet zo druk maken over glaslatten aan de buitenzijde. Als een inbreker de moeite neemt om glaslatten te demonteren dan zit je raam altijd nog met kit aan de binnenzijde vast.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Veiligheid in het kader van inbraak bedoel je? In dat geval zou ik me persoonlijk niet zo druk maken over glaslatten aan de buitenzijde. Als een inbreker de moeite neemt om glaslatten te demonteren dan zit je raam altijd nog met kit aan de binnenzijde vast.

Ja klopt , hoe groot is het probleem... maar ook technisch is het beter om de latten aan de binnenkant te hebben ivm inwatering.

Voordeel van buitenbeglazing is dat het strakker is aan de binnenkant.

Maar toch wil ik graag het binnenbeglazingsprofiel kopen..... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: mark20v

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik snap de vraag niet. Je kan ze toch gewoon kopen waar je deze info vandaan hebt?
Ik zou ze gewoon kant en klaar bij de kozijnboer kopen, want contramallen met deze profielen is toch een dingetje. Kost echt niet de hele wereld. Het schilderwerk doe je toch zelf?!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik snap de vraag niet. Je kan ze toch gewoon kopen waar je deze info vandaan hebt?
Ik zou ze gewoon kant en klaar bij de kozijnboer kopen, want contramallen met deze profielen is toch een dingetje. Kost echt niet de hele wereld. Het schilderwerk doe je toch zelf?!
Ja als het zo makkelijk was.... die verkopen alleen kant en klaar kozijnen, dan ben ik 600 euro kwijt voor setje ramen en als ik het zelf doe zo’n 150 tot 200.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Dan koop je toch alleen lengten onderprofiel. Daar kan je de zijkanten ook uit halen. Ik neem aan dat je een zaagtafel hebt? De ronding schuur je er zo aan met een klos met korrel 60.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je googled of op marktplaats zoekt naar Leitz serie 200, vraag dan aan zo'n handelaar of hij niet een adresje weet.
Veel timmerbedrijven of aannemers hebben die serie wel. Er zijn ook ander merken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Dit is wat chevy bedoeld
Dit is de onderdorpel
Deze kun je inderdaad terug zagen naar normale hout zwaarte van raam hout met behoud van de sponning en hier kun je inderdaad dan de verjonging zelf aan zagen

Het is natuurlijk ook een optie om gewoon zelf het hele profiel uit een meranti balk te zagen ben je tevens nog goedkoper
En kun je het geheel aanpassen zodat er triple glas is past dan ben je gelijk up-to-date
Succes met je keuze
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als ik alleen een enkel bovenraampje moet maken koop ik een lengte onderprofiel en maak daar het hele raampje uit. Anders hou je een hoop rest hout over, dat weer in de werkplaats staat stof te vergaren.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ja klopt , hoe groot is het probleem... maar ook technisch is het beter om de latten aan de binnenkant te hebben ivm inwatering.
Nee, technisch gezien is het beter om de latten aan de buitenkant te hebben. De onderkant moet namelijk afwatering (ventilatie) naar buiten hebben.

Het is een onzinverhaal dat inbrekers glaslatten los zouden halen. Alles zit vastgekit en de schroeven/spijkers zijn niet eens zichtbaar door plamuur en schilderwerk. Iedereen die wel eens een ruit heeft vervangen weet dat deze enorm vast zit en dat glaslatten er zelden heel vanaf komen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Nee, technisch gezien is het beter om de latten aan de buitenkant te hebben. De onderkant moet namelijk afwatering (ventilatie) naar buiten hebben.
Waarom zou de ventilatie naar buiten moeten? Volgens mij is het technische probleem dat er water tussen glas en hout kan komen en dat dat weg moet (naar binnen of naar buiten).

Als ik bij mij kijk, zitten de vaste ramen in een sponning met glaslatten aan de buitenzijde en de openslaande ramen de glaslatten aan de binnenzijde, evenals rondom de voordeur. Gek genoeg hebben de glaslatten aan de buitenzijde van onderen wel ventilatiegaten, maar alles wat aan de binnenzijde zit niet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Omdat naar binnen toe ervoor zorgt dat er juist condens tussen komt, dat heeft houtrot tot gevolg. De luchtvochtigheid in huis is hoog, en door de lagere temperatuur van het raam gaat dat condenseren. Ventilatie moet altijd met buitenlucht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.