Waar kopen wij onze spaanderzakken?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
565
94
Stiens
Ik ben voor zowel voor mijn Festool CT 22 E (van 2001) als voor mijn Laguna P Flux 3, op zoek naar zakken. Ik kan ze wel wel vinden, maar ik kijk op van de prijzen:

Een 960 x 960 zak voor de Laguna bijv. € 8,00 / st. Zal stevig plastic zijn, maar de kwaliteit is misschien te goed. Dat moet met enkele euro's toch ophouden voor een gewone zak?

Voor de Festool vind ik ze voor € 4,00 / st. van een eigen merk. Dat vind ik nog billijk omdat ze er meer aan zit. Een kunststof opening om op de zuigbuis in de machine te plaatsen bijv. Heeft iemand hier ervaring mee? Of een beter advies?

Ook adviezen over zakken/materialen die ik beslist niet moet nemen, lees ik graag.

-----
Ter info. Ik heb mijn Festool altijd zonder zak gebruikt. Eens in de zoveel tijd trok ik hem leeg met mijn HBM spaanderzuiger met microfilter. Ik nam dan ook de moeite om het filterpakket goed schoon te zuigen. Ze zijn nog steeds heel (sinds 2001).
Met de Cycloon zuiger van Laguna gaat dat niet goed meer. Doorgaans zit er te fijn stof in de Festool en dat gaat niet naar de grote drum onder de cycloon maar in de opvangbak onder het filter. De laatste keer was die opvangbak zelfs te klein.
Zootje, en het vervelende is dat je bij het schoonmaken zoveel stof binnen krijgt dat je jaren van HEPA filter-gebruik teniet doet (zo voelt het).
Misschien moet het héééél voorzichtig, dat leegzuigen van de festool. Maar mijn conclusie is dat zo's cycloon zuiger een spaanderzuiger is en geen stofzuiger.
-----
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
976
398
hilversum
Voor festool kijk ik meestal op amazon kwestie van geluk hebben(nu via Klium besteld)
kwa zakken wil ik nog wel eens bij me ouwe werkgever op bezoek gaan om wat zakjes te lenen.(hebben dikke zakken voor het inpakken van meubels)
En ja dat cycloon het fijnstof meer doorlaat ervaar ik ook met me zelf bouw.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zou je de werking van die P-Flux eens met wat foto's in een apart bericht willen beschrijven? Ik vind het wel apart om te lezen dat fijnstof dwars door de cycloon heen gezogen wordt.

Dat hetken ik bij mijn Oneida Super Dust Deputy cycloon in ieder geval niet. Ik zuig alleen schuurstof af, en ik heb de zakken van de afzuiger er achter nog nooit verwisseld in 10 jaar. De ton onder de cycloon wel, uiteraard.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
565
94
Stiens
Voor mijn EB spaanafzuiging gebruik ik na een tip op dit forum puin zakken van de Action. Dat werkt prima en kost bijna niets...
Wat bedoel je met EB? Verder een goed idee maar ik heb het eens bekeken, ze zijn te klein voor mijn drum. Ze komen er in te hangen.
Deze zakken lijken mij ook geweven. Ze zullen redelijk dicht zijn maar vanwege het 'reversed suction' systeem moet de zak echt dicht zijn.


Zou je de werking van die P-Flux eens met wat foto's in een apart bericht willen beschrijven? Ik vind het wel apart om te lezen dat fijnstof dwars door de cycloon heen gezogen wordt.
@Rdl schrijft dat hij het ook kent. Ik denk dat onze cyclonen in principe niet anders werkt dan andere?
Theorie van mij: Een perfecte werking van een cycloonafzuiger komt heel precies. De gemiddelde afzuiger is misschien niet zo goed ontworpen. Niet geheel volgens de aanbevelingen van Bill Pentz bijv.
Zo kun je al veel vinden.

Welke afzuiger heb je aan de Oneida geknoopt? Misschien dat die combinatie gewoon gunstig uitpakt?
Volume en luchtsnelheid.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.544
255
Omdat fijnstof zweeft kan je er vanuit gaan dat het de zelfde massa heeft als de (opgezogen) lucht om ons heen.
Een cycloon scheidt de zware deeltjes van de lichte deeltjes. De lichte fijnstofdeeltjes vliegen dus, net als de gewone lucht, gewoon even hard door je cycloon heen....waarna ze lekker in je fijnstoffilter van je stofzuiger gaan zitten.
De cycloon is dus geschikt als "keienvanger", maar helaas niet voor fijnstof.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Wat bedoel je met EB? Verder een goed idee maar ik heb het eens bekeken, ze zijn te klein voor mijn drum. Ze komen er in te hangen.
Deze zakken lijken mij ook geweven. Ze zullen redelijk dicht zijn maar vanwege het 'reversed suction' systeem moet de zak echt dicht zijn.

EB is Electra Beckum. Maar de zakken die ik bedoel zijn wel degelijk van een dikke soort plastic en daarmee luchtdicht.
Volgens mij zijn het deze:
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
565
94
Stiens
Omdat fijnstof zweeft kan je er vanuit gaan dat het de zelfde massa heeft als de (opgezogen) lucht om ons heen.
Een cycloon scheidt de zware deeltjes van de lichte deeltjes. De lichte fijnstofdeeltjes vliegen dus, net als de gewone lucht, gewoon even hard door je cycloon heen....waarna ze lekker in je fijnstoffilter van je stofzuiger gaan zitten.
De cycloon is dus geschikt als "keienvanger", maar helaas niet voor fijnstof.
Tja, mijn ervaring en die van Rdl, lijken dit te bevestigen. Jurriaan, kan het niet onderschrijven, bij hem gaat het beter.

Ik kan best begrijpen dat je dit schrijft maar ik vermoed dat het in principe niet klopt en dat een goed ontworpen cycloon, het fijnstof er best uit kan halen. Maar ik vermoed ook dat een cycloon die zowel grove spanen, lange schaafkrullen en fijnstof goed verwerkt, niet bestaat. Bij het ontwerp misschien een zaak van 'middelen'. Maar ik ben geen expert en een discussie met mij hierover heeft weinig nut. Iemand die het fijne ervan weet, mag de discussie overnemen.

Over een poosje zal ik mijn Festool stofzuiger weer eens leegmaken (want er zit nu nog geen zak in). Dan probeer ik het nog eens heel voorzichtig opnieuw.

@Jurriaan: Als je alleen schuurstof opneemt, zal het altijd in geringe hoeveelheden in zijn, toch? Wat gebeurt er als je een hoop stof in één keer wilt opzuigen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Geen idee, dat doe ik nooit, want dan zou ik moeten schuren zonder afzuiging, en dan verspreidt het zich overal - zodat ik nog steeds geen grote hoop in 1x heb.Eigenlijk zou ik zo'n fijnstofsensor van Kor naast de filters moeten hangen om te kijken of daar, als ik afzuig, veel doorheen komt.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb voor mijn festool CTL22 ooit eens zo'n long life zak gekocht. Was toen duur, maar na zo'n 10 jaar nog steeds perfect en erg makkelijk om gewoon te kunnen legen en hergebruiken.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
565
94
Stiens
Ik heb voor mijn festool CTL22 ooit eens zo'n long life zak gekocht. Was toen duur, maar na zo'n 10 jaar nog steeds perfect en erg makkelijk om gewoon te kunnen legen en hergebruiken.
Mijn CT 22 E is van 2001 en altijd zonder zak gebruikt. Af en toe maak ik de filters goed schoon. Dat is het.
Ik heb nu ook een longlife overwogen maar de machine is bijna 22 jaar oud. Het is een Festool en hij kan zomaar nog 10-20 jaar meegaan maar ik heb toch maar gewone zakken gekocht.

(Ter info, ik heb onlangs de rubberen zuigmond vervangen. Dat is het eerste en enige dat ik heb moeten vervangen aan de stofzuiger.)
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
565
94
Stiens
Ok, ik heb de Festool leeg getrokken met de Laguna P Flux 3. Nu voorzichtig maar ik had er ook weer niet de hele avond voor gereserveerd. Hoe dan ook, na het leegmaken van de Festool heb ik het HEPA-Filter goed beklopt. Vandaag was het stof wel neergedaald en heb ik de plug onder uit de bak gehaald. (Er zit een lage bak onder het filter, geen zakje zoals je wel eens ziet.)

Er zat behoorlijk wat in maar een stuk minder dan de eerste keer. Waarschijnlijk omdat ik niet voorzichtig genoeg was, zat de bak toen ruim vol.
De bak nu in de net aangeschafte Festool zak gezogen. Hij zal nu wel voor een derde vol zitten. De bak kan er in z'n geheel onderuit en ik had ermee naar de afvalbak kunnen gaan, maar heel makkelijk gaat dat nu ook weer niet met die klemmen.

Ik weet niet of wat te klagen heb. Bij Jurriaan komt er heel weinig fijn stof doorheen. Het kán dus goed maar met de meeste cycloonzuigers gaat het misschien net als bij bij mij.

.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.