Waar is dit voor ?

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.030
370
Alphen aan den Rijn
Weet iemand wat dit is , slaggereedschap met en 3 kantig boorpuntje wat je kan wisselen .
Bij het zoeken op internet kom ik bij muurankers uit .
Er zit aan de zijkant een gat waarmee je met een pen het puntje er uit kan tikken , als bij mc boren .

Groeten Willem
IMG_4151.JPG
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Das een oudje. Je kunt er gaten in metselwerk mee maken als je geen stroom bij de hand hebt. Met het huidige accu gereedschap is dit verdwenen en overbodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Rawplug, de voorloper van de boorhamer. Je slaat er op terwijl je hem steeds een stukje draait, totdat je een gat op diepte hebt. De pluggen waren volgens mij stukjes van een liaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
Ik heb ook zo'n ding, en vermoedde al dat het een 'Rawlplug boor' zou zijn. Daar had ik wel eens van gehoord, maar nog nooit gezien.
Dank voor deze info, @chevy66 !
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Van die pluggen heb ik ook nog een aantal, zijn van die vezelige dingen.
Zo‘n rawplugboor had ik ook, maar waar die gebleven is….?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Heb ook nog ergens een buisvormige begin, op de rand gekarteld tanden staan wat naar buiten
Heb mijn vader er wel eens mee aan het werk gezien toe we nog geen electrische boormachiene hadden ,heel lang geleden
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
in het begin gebruikten ze Asbest vezel als plug.
Alabastine hercules plug dat was een potje met asbest vezel. Maakt ze nat met spuug. Althans dat zeiden de oude bouwvakkers. Werkte geweldig voor onder andere trapleuningen. Maar ik wist nooit dat dit asbestvezel was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.