Waar hout voor meubels halen in West Vlaanderen

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Ik heb in de laatste weken een aantal houthandels in de buurt bezocht, echter lijken ze mij allen sterk gefocust op hout voor algemene constructie in de bouwsector.

Als ik vraag naar KD eik, dan kan dat precies nergens op voorraad geleverd worden. Multiplex in meubelkwaliteit (met mooi toonbare kanten) lijken ze niet te kennen.

Misschien heb ik als beginner verkeerde verwachtingen. Ik dacht dat ik dit wel gewoon ergens zou kunnen oppikken in de buurt.

Wat men mij dan bijvoorbeeld wel kan aanbieden is eik op bool. Maar als "amateur" heb ik voorlopig nog wat het gevoel dat ik dan een kat in een zak koop. Bovendien moet ik dat dan nog ergens extra gedroogd krijgen vooraleer ik aan de slag kan?!

Weet iemand hier waar ik beter naartoe kan voor hout dat klaar is om mee aan de slag te gaan voor het bouwen van meubelen?
 

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
hoeveel eik zoek je ?
Wil een (open) meubel gaan bouwen van 240 breed, 50 diep, 40 hoog, met 2 tussenschoten.
Als mijn rekenen klopt is dat 3,2 m² + een gezonde marge, maar dan wel in stukken van minstens 2,5 meter lang.

Samenstelling zal een beetje afhangen van wat ik vind zeker. Ik kan alvast zelf zagen en schaven indien nodig. Maar of dat financieel aangewezen is weet ik niet. (Vergeef me mijn gebrek aan kennis, dit is nog een volledig nieuwe wereld voor me)
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Ik loop een beetje tegen hetzelfde probleem aan, maar DNA in oost Vlaanderen (regio Aalst). Mocht er iemand tips en tricks hebben?

Bouwhout is geen probleem, voornamelijk ander hout zoals hierboven gezegd.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.206
1.978
Klein-Brabant, Vlaanderen
gegroet
in je profiel kunnen we niet zien in welke regio / plaats je woont
het is handig om die daar in te zetten, zodat de collega's kunnen inschatten of het de moeite loont om raad/info waar afstanden meespelen, te geven

DNA in oost Vlaanderen (regio Aalst)
DNA = ?

in erpe + schoonaarde
 

jorisvh

Post veel
Die multiplex in meubelkwaliteit zou toch geen probleem mogen zijn?
Ik zit aan de volledig andere land van West-Vlaanderen, maar vind Russisch berken multiplex bij elke houthandel van iet of wat grootte (Leirman Gistel, Dequidt Veurne, Decadt Ieper, ...).

In een goeie plek voor massief (eik, es, notelaar, ...) ben ik ook geïnteresseerd zodra ik binnenkort klaar ben om van boolplanken te vertrekken. Dus, ik volg graag mee.
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
gegroet
in je profiel kunnen we niet zien in welke regio / plaats je woont
het is handig om die daar in te zetten, zodat de collega's kunnen inschatten of het de moeite loont om raad/info waar afstanden meespelen, te geven


DNA = ?

in erpe + schoonaarde
Dan (blijkbaar veranderd mijn gsm dat).

Bij D'Haeseleer moet ik nog eens gaan kijken inderdaad. Dat is in de buurt.

Multiplex en constructiehout zoals gezegd geen probleem. Dat haal ik ook in Schoonaarde (hertecanthout). Maar dat is meer gericht op de bouw.
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
van de nest in hofstade
somers in aalst

in je profiel kunnen we niet zien in welke regio / plaats je woont
Dank voor je bericht. Alhoewel ik op de laatste 2 tips vooral denk dat je goegeld. Van den nest is leuk als je graag teveel betaald en is geen houthandel maar een DHZ zaak.

Ik zocht meer naar inside tips in oost Vlaanderen die je niet zo snel vind met goegelen. Maar het wijkt wat af van de originele vraagsteller, dus ik laat het hier maar bij 🙂.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.