Waar droog hout te kopen voor werkbank?

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Die ik gemaakt heb is van Paul Sellers, zeer informatieve YouTube serie, aanrader! Met weinig ervaring maar veel geduld heel goed zelf te doen.
Geen last gehad van kromtrekken. Ik heb ook geen vlak/vandikebank, helemaal met handgereedschap gebouwd.

Workbench Info Page
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
die werkbank van vuren trekt echt niet meer krom, of er moeten enorme spanningen in het hout zitten die ook nog een keer getriggert worden door temperatuur en vocht verschillen.Althans dat is mijn mening.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het heeft zo zijn voordelen als je werkbank niet zo erg hard is.
als je hem graag mishandeld kan je beter voor een slijtlaag gaan bijvoorbeeld een plaat hardboard.
die kan je eens in de zoveel tijd vervangen
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
het heeft zo zijn voordelen als je werkbank niet zo erg hard is.
Ik moest gisteren nog aan dit topic denken, toen ik het blad van mijn toekomstige werkbank ging vlakken. Het blad is, zoals eerder genoemd, opgebouwd uit vuren balken. Ik was niet heel netjes geweest met verlijmen - dat is ook gelijk een les voor mezelf. Maar na een goed half uur ploeteren met de Nr. 5, met een vers gewette en rond geslepen beitel, was het blad vlak en ik had een goede inspanningsactiviteit gehad. Met eiken of beuken was ik nu nog bezig geweest..
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb ook zo'n Paul Sellers gemaakt, maar dan van best nat douglas; verkocht als tuinhout, lag buiten opgeslagen onder een lek dak :)


Die bank trekt niet krom, daarvoor zit er teveel verband in de verbindingen, enige plek waar een scheur gekomen is,is aan een overstekend stuk van de "apron" aan de achterzijde.
Douglas is wel zacht, houd er rekening mee dat het slijt. Vooral het stuk naast de bankschroef krijgt af en toe een zaag te "happen" en ziet er niet mooi meer uit. Maar functioneel issie nog steeds, staat als een huis en dat is fijn bij schaafwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.