Waar dient dit mes/beitel voor met snijvlak voor en opzij?

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
260
15
Ik heb een mes gekocht, met aan de zijkant en voorkant een (vlak) snijvlak. Iets van een kruising van een beitel en mes. Zie de foto's.
De achterkant is vlak, dus met een hamer erop slaan kan ook.
Het lag in het schap van de messen.
Maar waar gebruik je dit normaal voor? Weet iemand dat?

Bijlagen

• IMG_20250819_170313.jpg
    IMG_20250819_170313.jpg
    111,7 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20250819_170308.jpg
    IMG_20250819_170308.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 16

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
260
15
Aan iedereen: dank voor de toelichting. Grappig, ik wist niet van het bestaan. Maar hij lijkt handig, in ieder geval voor verwijderen van stopverf.

Ik zie ook een modern uitvoering van een kapmes die wordt gebruikt zoals chev66 en Kluck melden. En dat is een mooi en effective gereedschap als er ooit een was. Maar dat heeft een bijzonder profile en als je van de voorkant aankijk. Als dit voorbeeld zo specifiek is lijkt het niet en wat hier staat is wat ze in het Engels een gimmick noemen ofwel troop om wat centjes van je af te pakken voor nog een nieuw ding om je rommel lade op te vullen met iets extra die iets wat je al heb prima aan kan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.696
3.643
Gaanderen
Dit is een moderne uitvoering. Het originele model wat ik van kinds af aan in onze winkel heb zien liggen had twee leren zijkanten, als handvat, met een dik mes ertussen. Op de rug slag je met een hamer. Kan er niet even snel een afbeelding van vinden.

• Leuk
Waarderingen: mink

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.731
1.066
71
Veldhoven
Heb ik ook eentje. En die klemde een beetje toen ik hem voor het eerst uit de schede haalde, Hij schoot dus uit en ik had meteen een jaap van 3 cm lang en een halve centimeter diep in mijn hand......

Dit is een moderne uitvoering. Het originele model wat ik van kinds af aan in onze winkel heb zien liggen had twee leren zijkanten, als handvat, met een dik mes ertussen. Op de rug slag je met een hamer. Kan er niet even snel een afbeelding van vinden.
Een kapmes heeft ook een voorkant van 45 grade niet haaks zoals dit model. Dat dient om goed in de hoek van de glas sponning te komen.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
320
71
Grönnen
Deez ( van het eerste plaatje ) zou ik ook nog ineen gespiegelde versie willen hebben, wegens hoekjes van 2 kanten leegtikken.
Ik deed dit vaak met een gemodificeerde oude houtbeitel, die werkt (wel) naar 2 kanten.
Maar ook met :

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
260
15
Mooi, weer wat geleerd.
Een schildersmes. Deze is gekocht in Zweden. Daar zijn veel houten huizen, met veel schilderwerk.
Komt vast een keer van pas, ook al heb ik kunstofkozijnen in mijn huis.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.731
1.066
71
Veldhoven
Kun je ons even uitleggen hoe je dát voor elkaar kreeg? :ROFLMAO:
Ik weet het, hier ga ik op de een of andere manier spijt van krijgen, maar kon het niet laten...;)
Hoef je geen spijt van te krijgen hoor Roel. Het is alweer heel wat jaren geleden en ik las dit en was eigenlijk over mijn schaamte heen. Ik weet alleen nog dat ik als een aap in een roestig horloge zat te kijken naar die wond. 🙈🙈🙈🙈

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.