Waar constructief MDF kopen als particulier

Marcuse

Nieuw lid
7 okt 2023
3
1
Utrecht
Wil een tv meubel bouwen. Redelijk zware speakerskomen er misschien nog op te staan.

Heb al vele kasten gezien met doorgezakte Mdf planken.

Constructief MDF (gelezen over MDF-LA) veel beter?

Heeft iemand hier goede ervaringen mee? Waar koop je zoiets als particulier?
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Ik denk dat elke houthandelaar dat voor je kan bestellen. Had je ook al gekeken naar Valchromat?
Zelf geen ervaring met MDF-LA
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
744
Enschede, Twente
Even wat anders. Ik ben geen audiofiel, maar ik dacht te weten dat je speakers op de grond moet zetten om resonanties te voorkomen.
Er is een theorie dat je speakers moet isoleren van hun ondergrond, bijvoorbeeld door ze op spikes te zetten, of isolerende rubbermatten. Ik heb in mijn leven de nodige obsessies gehad, maar gelukkig die voor ultra-high-fidelity maar heel even. Een heel klein aantal mensen heeft een absoluut gehoor — voor de rest is wat ze oké vinden klinken meer dan genoeg. En om er duizenden euro aan te besteden? Vooral doen als je bij de club wilt horen.
 

jorisvh

Post veel
ik denk dat je best op productnamen zoekt. Bvb. unilin fibralux is MDF.LA
Als ik dat Google komen er heel wat Belgische houthandels die ook aan particulieren leveren tevoorschijn.
Ik weet niet hoe courant unilin in NL is maar andere grote merken hebben het zeker in hun assortiment dus als je hun productnamen opzoekt, dan vind je vast verkooppunten. .
 

Marcuse

Nieuw lid
7 okt 2023
3
1
Utrecht
Even wat anders. Ik ben geen audiofiel, maar ik dacht te weten dat je speakers op de grond moet zetten om resonanties te voorkomen.
Ik ben wel audiofiel en beaam wat je stelt. Helaas compromissen onvermijdelijk in een relatief kleine woonkamer. De kunst is om er dan toch het maximale van te maken..
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

jorisvh

Post veel
Poeh, duur spul. Maar lijkt wel stukken beter dan bouwmarkt
Stukken beter is het zeker maar zo duur hoeft het niet te zijn om goed te zijn. zie: HoutInfoBois - classificatie plaatmateriaal
  • MDF-LA is structureel MDF
  • MDF-HLS is vochtwerend structureel MDF
MDF koop je best niet als de leverancier geen CE-norm of merk/type of minstens de densiteit vermeldt of als je niet zelf even met je vingernagel in een zaagkant kan krassen. wat de bouwmarkt MDF noemt is wellicht L-MDF, een lage densiteitsplaat.

Valchromat is MDF-HLS, maw top kwaliteit. maar dat is een decoratieve plaat, in de massa gekleurd, beschikbaar in veel trendy kleuren, bedoeld om te oliën of te vernissen, maw je betaalt voor het uitzicht.

als je dekkend gaat lakken is elke MDF-HLS goed, bvb Unilin Fibralux MR
of, nog beter, MDF-HLS plaat met grondlaag of lakdraagfolie.
ik kies voor lakwerk Unilin Fibralux MR prime: MDF-HLS, structureel, vochtwerend, met grondlaag (ook voor niet vochtige ruimtes MR want zuigt minder op de zaagkanten en dus sneller klaar met lakken).
kost me ~15€/m2 excl, Valchromat is ~x3.

ik heb geen aandelen bij Unilin maar dat is het huismerk van mijn leverancier. andere fabrikanten/leveranciers hebben ook MDF-HLS met grond/lakdraagfolie.

(als statisch doorbuigen kritisch is, is multiplex overigens een betere keuze dan MDF)
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
551
131
@Marcuse

Heb zelf goede ervaring met Medite premier, ook verkrijgbaar bij Hornbach.
Plaat is behoorlijk homogeen en Kopse kanten laten zich goed verven/afwerken.

M.b.t. doorbuigen; dat is een kwestie van overspanning vs dikte. Bij twijfel of dikkere plaat of balkje eronder of iets dergelijks.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
551
131
Normale of ‘goedkope’ mdf wordt zo gemaakt dat de buitenste lagen dicht cq vast zijn, met fijnere vezels. Binnen in mindere dichtheid. Dit doet men om met minder materiaal een plaat te kunnen maken, minder materiaal dus minder kosten.
Hierdoor kun je de verf er met een emmer ingieten en wanneer je gaat frezen kom je al snel in dit gedeelte met mindere dichtheid.
Daarom kies ik voor meubels voor een plaat met homogene dichtheid, zoals hierboven al gezegd (als hobbyist/particulier) goede ervaring met Medite premier. Moet de kopse kanten hooguit een keer extra grondlak geven.
Ongetwijfeld zijn er meerde fabrikaten maar de oorspronkelijke vraag was ook was ook waar je als particulier terecht kunt.
 

jorisvh

Post veel
Heb zelf goede ervaring met Medite premier, ook verkrijgbaar bij Hornbach.
Dan scoren de bouwmarkten in NL beter dan in BE.
Bij Gamma en Hubo wordt hier helemaal geen merk of type gegeven.
Brico heeft “Sencys Fibrofit” en “Sencys Fibromax”. Sencys is het (huis)merk, terwijl het wellicht Unilin platen zijn want de typebenamingen zijn wat Unilin gebruikt voor resp. CE-norm L-MDF en MDF.
Sowieso voor niet-structurele toepassingen dus.
Zaagkanten voor behandelen met randsealer of gewoon met houtlijm kan ook veel schelen, ook bij goedkopere mdf.
Zeker, dat doe ik ook bij structurele MR plaat, wel met 1 laag klaar dan.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
551
131
Joris,

Gamma en consorten geven hier ook geen merknamen.
Sencys is bij ons het huismerk van Praxis
 

jorisvh

Post veel
Praxis.nl = Brico.be, lijkt mij, huisstijl en assortiment zijn identiek. Beiden vermelden Sencys als (huis)merk van MDF en gebruiken de Unilin productnamen, waaruit je kan veronderstellen (?) dat het Unilin platen zijn en dat het dus om klasse “L-MDF” en “MDF” gaat.

Hornbach hebben we in BE niet en lijkt met “medite premier” de enige die ondubbelzinnig merk en productnaam vermeldt, waaruit blijkt dat het klasse “MDF” is, maw niet-vochtbestendig, niet-structureel.
1696785752706.jpeg
die platen zijn hier ook bij de houthandel te koop en worden zeker als beter schilderbaar beschouwd.

Wat betreft de oorspronkelijke vraag: bij bouwmarkten vind je geen MDF-LA of MDF-HLS voor structurele toepassingen.
In België kan je het bij veel houthandels kopen waar je ook als particulier terecht kan, maar je moet meestal vragen welk product het is en opzoeken wat de eigenschappen zijn. ik vermoed dat dat ook in NL geldt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een heel klein aantal mensen heeft een absoluut gehoor — voor de rest is wat ze oké vinden klinken meer dan genoeg
Volgens mij hebben die twee zaken niet zoveel met elkaar te maken. Een ansoluut gehoor betekent alleen dat je toonhoogtes absoluut kunt benoemen en dus ook zingen - dus als een stem-A gevraagd wordt dat je dan een toon van (om en nabij de ) 440 Hz kunt zingen of herkennen. Overigens hebben sommige zangers een semi-absoluut gehoor - die herkennen een toonhoogte indirekt -aan de ‘instelling’ van hun ‘zangapparaat’ om een bepaalde toon te treffen of reproduceren. Soort van spiergeheugen dus
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Brico heeft “Sencys Fibrofit” en “Sencys Fibromax”. Sencys is het (huis)merk, terwijl het wellicht Unilin platen zijn want de typebenamingen zijn wat Unilin gebruikt voor resp. CE-norm L-MDF en MDF.

De MDF in Brico Brugge was vorige week alvast Unilin Fibrolight. Er stond nog een volle pallet met Unilin plastic errond op de palletstelling...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.