waar begint de beginner tegenwoordig?

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Dag allemaal,

Ik ben nog redelijk nieuw hier, met hier bedoel ik op de forum en in het werken met hout. Deze website heeft al een schat aan informatie vrijgegeven aan mij en ik wil jullie dan ook even allemaal bedankten voor jullie deel daarin.

Heb dan ook eerst even snel gezocht of er al een draadje was met de info waarachter ik naar opzoek was maar tot heden toe nog niet zo zeer gevonden wat ik zocht.
Namelijk zocht ik naar waar het échte begin ligt voor zij die opweg willen met handgereedschap.Daarom ook dat ik dit even in de algemene discussie ter sprake breng in plaats van in de sectie over handgereedschap, graag hoor ik van jullie waar jullie zouden beginnen.

voor elk project hebben we een traject af te leggen dat er meestal hetzelfde uitziet;
  1. ontwerpen van het plan
  2. het op (ongeveer) lengte zagen
  3. het bekant rechten
  4. afschrijven van de verbinding
  5. zagen en snijden van de verbinding
  6. verlijmen
  7. afwerking
Dit is een ruwe schets van een traject natuurlijk en varieerd van project tot project en
er is een heleboel gereedschap dat je hiervoor nodig hebt en nog veel meer dat je graag in je kast zou hebben liggen, maar wat hebben we nog nodig dat we meestal of beter zelf zouden maken?

enkele voorbeelden hieronder:
  • een houten hamer voor het drijven van je bijtels
  • een verstek bak voor het recht en gemijterd zagen, een benchhook?
  • een " shootingboard" voor echte precisie
dit zijn enkele die ik me zo kan bedenken die je zeker en vast nodig hebt, welke zouden jullie toevoegen aan deze lijst?

groeten,
Sam
Roosdaal-BE
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Namelijk zocht ik naar waar het échte begin ligt voor zij die opweg willen met handgereedschap
zelfs het begin wordt bepaald door de richting die je uit wilt
en de riching die je uit wilt, kan snel veranderen van zodra je begonnen bent
kies een klein project, haal het nodige gereedschap bij mekaar, en begin er aan
bij je volgende project heb je waarschijnlijk weer ander gereedschap nodig
een standaardpakket bestaat niet
ieder bouwt zijn pakket uit volgens wat op zijn weg komt
hier 1 van de draadjes voor beginners
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967 en Doehetsam

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
zelfs het begin wordt bepaald door de richting die je uit wilt
en de riching die je uit wilt, kan snel veranderen van zodra je begonnen bent
kies een klein project, haal het nodige gereedschap bij mekaar, en begin er aan
bij je volgende project heb je waarschijnlijk weer ander gereedschap nodig
een standaardpakket bestaat niet
ieder bouwt zijn pakket uit volgens wat op zijn weg komt
hier 1 van de draadjes voor beginners
Dankje maar ik zoek niet naar een lijstje over schaven en hamers enzo. Dit gaat hem over de "jigs" of "appliances" die we zelf maken om een bepaalde job makkelijker te maken
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Dankje maar ik zoek niet naar een lijstje over schaven en hamers enzo. Dit gaat hem over de "jigs" of "appliances" die we zelf maken om een bepaalde job makkelijker te maken
Maar dat is de grap. Volledig afhankelijk van je doel heb je nood aan gereedschap en hulpjes. Als je dezelfde dingen vaker doet loont het de moeite om daarvoor "jigs" te maken (en te bewaren). Maar als beginner kom je daar pas later achter (natuurlijk). Zoals Zot al zei.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik ben begonnen met:
- Markeermes en 0.5mm vulpotlood
- Linialen
- Klein haaks hoekje
- Goede figuurzaag
- Set “instap” beitels
- Japans trekzaagje 180mm

Hulpstukken:
Futselplankje op cursus gemaakt
Shootingboard ook.
Verstekbak niet (kan prima op de futselplank of uit de hand en nawerken met je schaaf en shootingboard (heeeeeel bevredigend)

Nog nodig:
- Een goede set slijpstenen en/of machine t.b.v. slijpen beitels en schaven
- Tijd, zin en inspiratie
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967 en Doehetsam

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Sam,
ik werk al een lange tijd met handgereedschap (>5 jaar) en heb behalve een futselplank (shooting board) en werkbank nog geen andere hulpstukken (jigs) nodig gehad. Mijn futselplank kan omgedraaid worden om er ook mee te zagen:
Superhandig!
Je kan ook nog een optie voor verstek (45° schaven) inbouwen in je futselplank mocht je veel met verstek willen werken.
Ik gebruik als beitelhamer hetzelfde type als Paul Sellers:

Edit: nog vergeten te vermelden dat ik ook een zwaluwstaartmal gemaakt heb.
 

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Dag Sam,
ik werk al een lange tijd met handgereedschap (>5 jaar) en heb behalve een futselplank (shooting board) en werkbank nog geen andere hulpstukken (jigs) nodig gehad. Mijn futselplank kan omgedraaid worden om er ook mee te zagen:
Superhandig!
Je kan ook nog een optie voor verstek (45° schaven) inbouwen in je futselplank mocht je veel met verstek willen werken.
Ik gebruik als beitelhamer hetzelfde type als Paul Sellers:

Edit: nog vergeten te vermelden dat ik ook een zwaluwstaartmal gemaakt heb.
Dankje voor je feedback Bossy, jou vaststelling bevestigd mijn vermoeden dat met een goede futsel plank rn shooting board je al een heel eind weg geraakt. Ik ben bekend met Paul en fan van het kanaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967 en BossyRangs
Het maakt niet uit waar mee je wilt beginnen.
Wat je het beste lijkt gewoon aan beginnen.
Leg de lat niet te hoog. Ervaring komt naar mate je meer gaat maken.
Wees in het begin niet te kritisch op je zelf ( of je moet echt een perfectionist zijn ) .

Zoek wat voorbeelden en kijk wat video's op YouTube zo voorkom je fouten of problemen waar je in eerste instantie nooit aan zou hebben gedacht.

Wij zijn altijd benieuwd naar de projecten, werkwijze en denk wijze van andere forumleden.

Groet Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967 en Doehetsam

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als afgeleide van Woodworking.nl ben ik bezig met een website om de beginnende houtbewerker op gang te helpen. Kan met een paar dagen wel het concept laten zien. Zal ook zeker een beroep doen op forummers of ze een bijdrage willen maken of helpen verbeteren en aanvullen.
Ons forum is een geweldige bron van informatie, maar voor een beginner kan ik me voorstellen dat het niet altijd even gemakkelijk is.

jaap
daar heeft de TS nu niks aan dat begrijp ik.:oops:
 

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Als afgeleide van Woodworking.nl ben ik bezig met een website om de beginnende houtbewerker op gang te helpen. Kan met een paar dagen wel het concept laten zien. Zal ook zeker een beroep doen op forummers of ze een bijdrage willen maken of helpen verbeteren en aanvullen.
Ons forum is een geweldige bron van informatie, maar voor een beginner kan ik me voorstellen dat het niet altijd even gemakkelijk is.

jaap
daar heeft de TS nu niks aan dat begrijp ik.:oops:
Fijn dat je je engageerd voor de nieuwelingen. Ik ben alvast benieuwd!
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.