Vurenhouten vloer: advies gevraagd

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
244
19
Hallo,

ik heb een huis dat uit 1926 stamt. Nu ligt hier een houten vloer in met planken van 17 cm breed. Ik vraag mij af of het vuren of grenen hout is. Weten jullie wellicht wat in deze tijd gangbaar was qua houtsoort? Het zijn vrij dikke planken.

Nou hebben wij onze woonkamer van lemen wanden laten voorzien en we hebben een balkenplafond waar balken van hout zitten, ik zou denken, ook vuren of grenen. Wij willen in de kamer (of eigenlijk het hele huis) met zo veel mogelijk natuurlijke materialen werken. Vandaar de wens om boven op de oude houten vloer een nieuwe houten vloer te leggen: de oude vloer bestond vroeger uit 2 delen (2 kamers), waarbij de richting van de planken haaks op elkaar ligt en tevens is hier een klein hoogteverschil tussen beide delen. Ik wil dit hoogteverschil met schapenwol opvangen en hier een houten vloer overheen leggen.

Ik heb bij een vloerhandelaar geinformeerd wat het kost om een vurenhouten vloer te laten leggen: dat kost 2000 euro ex. plint en ondervloer. Er worden dan wel niet-standaard maat 17 cm brede planken voor op maat gemaakt. Eikenhout is nog veel duurder. Omdat ik het toch een boel geld vind, wil ik het nu zelf gaan leggen. Ik zit aan vuren te denken, omdat een bedrijf vlak bij dit voor zo'n 350 euro kan leveren. Ik ben daar al geweest, het zijn 18 mm dikke planken, niet zo dik dus, maar dat hoeft ook niet lijkt mij. Nou waarschuwde iemand mij dat je snel spijt gaat krijgen van vurenhout omdat het zo zacht is. Ik heb een topic op dit forum gelezen waar dit door vrij veel gebruikers bevestigd werd. Ik ben normaliter erg gevoelig voor krasjes, deukjes en beschadigingen. Maar als ik nu naar onze huidige oude houten vloeren kijk, waar de lak aardig afgesleten is, de vloeren zijn bijna 100 jaar oud, dan denk ik: ik let er eigenlijk nauwelijks op. En als het zo betaalbaar en duurzaam (?) is, wat is dan het probleem? Eiken zal ongetwijfeld harder en kras en deukbestendiger zijn, maar het is feitelijk minder historisch verantwoord en ik twijfel of ik er zo veel meer van ga genieten dan een vuren houten vloer.

Het plan is om de vuren houten vloer met lijnolieverf een kleur te geven. Hoe klinkt jullie dit plan in de oren? Ik wil de vloerdelen met hele dunne nagels fixeren. Is het raadzaam om ook de onderkant van de vloer te gronden, of volstaat alleen het lakken van de bovenzijde? Ik ben benieuwd naar jullie ideeen, tips en reacties!
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Vurenhout is zacht en daarmee wel geschikt als ondervloer, maar niet geschikt als topvloer. Het is niet slijtvast genoeg en zal snel beschadigen als er hardere zaken op vallen.
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Je zou ook een vloer van Oregon pine kunnen overwegen. Allicht (indien juiste komaf) slijtvaster dan voorhanden vuren.
Producten op lijnolie basis zijn fantastisch helaas schaats. Houdt rekening met een behoorlijke droogtijd.
Overigens hoeft een massieve rustieke Eiken vloer (een niet foutvrije vloer dus) niet duur te zijn.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Wij hebben 16 jaar op een geschilderde (Sigma S2U) vurenhouten vloer (mes en groef) gewoond, en ik zou het zo weer doen. Het is maar wat je wil. Je krijgt natuurlijk deukjes, maar ik vond dat niet erg.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
In ons huis (104 jaar oud) ligt ook gewoon vurenhout (of grenen) met mes en groef. (Vroeger was hier een timmermanswerkplaats met winkel en op de bovenverdieping woning.) Doorheen de jaren is de vloer wel harder geworden. Butsen en deuken horen erbij. In 2013 heb ik in de gang en enkele kamers vloerdelen vervangen voor nieuwe planken. Vergelijkbaar qua afmetingen met de cando vloerdelen. 190mm * 2000mm * 20mm. Deze volledig onbehandeld gelaten tot een week geleden. Zitten wat vlekken in, verkleuringen, krasjes en wat butsen. Ik noem het karakter en geeft wat meer leven aan het geheel.

Kleuren is mij wel afgeraden. Had te maken met het feit dat het een vettige houtsoort is waarop kleuring niet goed pakt en vlekkerig zou kunnen worden. Of dit werkelijk zo is weet ik niet, maar mij heeft het doen afzien van kleuren. Er zal hier wel iemand zijn die hier een zinnig antwoord op kan geven.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Vooral het grenen van vroeger was veel harder dat het huidige grenen.
Ik denk dat je zonder slijtvaste toplaag gauw 'looppaden' in je vurenhouten vloer loopt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Zie hier een topic over mijn vurenhouten vloer. Er komen zeker beschadigingen in, maar ik vind dat er nou net bij horen. De meeste beschadigingen heb ik zelf veroorzaakt, bv. door een blikje plat te stampen op de vloer :cool:

De vloer kostte geen klap. Ik heb hem niet geheel goed gelegd. Ik had nog geen randveren. Ik zou de vloer nu lichtjes aan elkaar lijmen, en de kopse kanten vol lijmen (evt. met deuvels). Ik denk dat het wel beter is los te laten liggen van de ondergrond.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou de vloer nu lichtjes aan elkaar lijmen, en de kopse kanten vol lijmen (evt. met deuvels). Ik denk dat het wel beter is los te laten liggen van de ondergrond.
mijn vloer uit pitch pine heb ik met tand en verdoken groef gemaakt
hij is door de verdoken groef op de houten draagstruktuur geschroefd
dus slechts aan 1 zijde
planken zijn netto 14 cm breed
tussen winter en zomer verandert die breedte met 1 tot 3 mm
de planken zijn gelakt vooraleer ze gelegd werden, opdat de lak ze niet aan mekaar zou houden
aan het lijmen van de tand en groef heb ik mij niet gewaagd omwille van het krimpen en uitzetten, waarbij de planken zouden kunnen scheuren (de huidige lijmen zijn sterker dan het hout)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Het lijmen van de mes-groef zorgt ervoor dat de vloer als één geheel kan werken. De naden komen dan rondom onder de plint. Nu ontstaan bij mij naden tussen de planken, waar je de ondervloer ziet zitten. Zeker bij zulke brede vurenhouten planken als bij mij is dit denk ik niet te voorkomen zonder lijmen, ook omdat de planken altijd een beetje krom zijn.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
244
19
Dank voor jullie grote hoeveelheid reacties!

Ik hoor / lees vaker, dat grenen harder dan vuren is. Is dit verschil aanzienlijk in de regel - of is het minimaal?

Hierbij een foto van de vloer - kunnen jullie wellicht zeggen welke houtsoort dit is?

20210216_110054_copy_768x1024.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hierbij een foto van de vloer - kunnen jullie wellicht zeggen welke houtsoort dit is?
dit is een mooie quizvraag :unsure:
deze vloer kreeg een verflaag
we kunnen enkel op het verloop van de nerven + de vorm van de knoesten afgaan
grenen wordt ook 'rnd' genoemd, wat voor 'rode noordse den' staat
officiële naam is pinus sylvestris
de toenaam 'rood' staat voor de roodbruine verkleuring die na een tijd onder invloed van het licht optreedt
officieel is de hardheid van grenen het dubbele van die van vuren
het is lang geleden dat ik nog een pak grenen gekocht heb, maar mijn geheugen zegt mij dat het duurder dan vuren is
om die reden wordt het minder aangeboden, en zal je er achter moeten zoeken
dus zeker niet in de alledaagse dhz te vinden
als je reeds werkuren uitspaart door veel zelf te doen, dan zou ik omwille van de betere kwaliteit toch iets meer aan materiaal uitgeven, en voor grenen gaan
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Nog eens gezocht in de annalen en de door mij gebruikte vloerdelen zijn grenen. Praktisch gezien krast, butst en werkt het genoeg. Persoonlijk denk ik dat als je je er niet aan stoort en de beschadigingen voor lief neemt er weinig verschil zal zijn met het oog op beschadiging. Grenen zal wel iets duurzamer zijn, zeker als er geen slijtvaste toplaag overheen gaat.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
244
19
Hallo, dank voor jullie reacties!

Ik zie op Hout Info Bois dat grenen toch duidelijk harder is (uitgedrukt in Janka: 1570 N voor vuren tegen 2940 N voor grenen (langs)). De druksterkte is nagenoeg gelijk. Nou weet ik niet hoe dit zich in de praktijk vertaalt, maar ik krijg uit de eigenschappen de indruk dat gemiddeld de duurzaamheid van grenen inderdaad iets hoger ligt dan van vuren.

Ik heb een handelaar gevonden die gebruikte grenen vloerdelen verkoopt, ik wil hier eens een kijkje gaan nemen.

Resten mij nog de volgende praktische vragen: stel ik wil de vloer een kleur geven, met lijnolieverf, is het dan nog noodzakelijk om ook de onderzijde te lakken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
stel ik wil de vloer een kleur geven, met lijnolieverf, is het dan nog noodzakelijk om ook de onderzijde te lakken?
bij hout waarvan boven- & onderzijde verschillend behandeld is, reageren beide zijden anders op vochtigheidsgraad en temperatuur van de lucht
zelfs bij mdf - wat je moeilijk hout kan noemen - is het aangeraden om beide zijden minstens 1 beurt te geven
bij de vloer zal uiteraard de onderzijde anders dan de bovenzijde aan het wisselende binnenklimaat blootgesteld worden, zelfs indien de onderzijde ook 1 beurt gekregen heeft
je kan de vloer ook doodzagen
= aan de onderzijde groeven over de volledige lengte
ga je de vloer zwevend leggen of bevestigen ?
indien bevestigen, hoe ?
in de woonkamer heb ik een massieve eiken plankenvloer deels zwevend gelegd, en deels verlijmd
het zwevende deel bolt meer op dan het verlijmde
(de vloer is doodgezaagd, maar hij is dus duidelijk niet helemaal dood)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
dit is een mooie quizvraag :unsure:
deze vloer kreeg een verflaag
we kunnen enkel op het verloop van de nerven + de vorm van de knoesten afgaan
grenen wordt ook 'rnd' genoemd, wat voor 'rode noordse den' staat
officiële naam is pinus sylvestris
de toenaam 'rood' staat voor de roodbruine verkleuring die na een tijd onder invloed van het licht optreedt
officieel is de hardheid van grenen het dubbele van die van vuren
het is lang geleden dat ik nog een pak grenen gekocht heb, maar mijn geheugen zegt mij dat het duurder dan vuren is
om die reden wordt het minder aangeboden, en zal je er achter moeten zoeken
dus zeker niet in de alledaagse dhz te vinden
als je reeds werkuren uitspaart door veel zelf te doen, dan zou ik omwille van de betere kwaliteit toch iets meer aan materiaal uitgeven, en voor grenen gaan
Wij hebben op de eerste verdieping een doorlopende grenen vloer liggen, ongeveer 50m2, behandeld met hard wax.
De vloer houdt zich goed na zes jaar familie gebruik, maar is wel boterzacht. Laat een schroevendraaier vallen en je hebt een put in het hout, En op de kleine slaapkamer heeft alles zo gewerkt dat er een hele brede voeg is ontstaan.
Maar ik zou het voor een slaapkamer verdieping zo weer doen. Makkelijk schoon te houden, warm aan je voeten en onderhoud valt ook mee.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
De onderkant lakken is niet nodig. Zorg wel dat er aan de onderkant geen vocht bij kan komen. Bij een betonvloer is een vochtscherm eronder dus vaak aan te raden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.