vurenhout in zwaluwstaartverbinding

roykeren

Nieuw lid
14 feb 2020
14
3
beste woodworkers,

Ik ben mijn mancave opnieuw aan het inrichten en nu wil ik een kasje maken met zwaluwstaartverbinding. hierin komen mijn beitels, boren en wat andere kleine dingen. de maat is 550 mm bij 440 mm bij 330 mm

dit alles wil ik in zwaluwstaartverbinding gaan maken van vurenhout is dit mogelijk of is dit te zwak hout om mooie zwaluwstaartverbinding van te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartcurfs

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Met goed scherp gereedschap kan dat best.
Omdat het een zachte houtsoort is moet je relatief scherpe zwaluwstaarten maken.
Denk aan ongeveer 1:5 voor de hoeken, t.o.v. 1:8 bij hardere houtsoorten.
 
  • Leuk
Waarderingen: roykeren

roykeren

Nieuw lid
14 feb 2020
14
3
aahh ok dankjewel da schilt namelijk veel in de kosten want anders was ik bijna 100 euro kwijt aan eikenhout o. i. d aan alleen dat kastje.
ik ga het proberen dankjewel
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
  • Leuk
Waarderingen: buco

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Standaard wordt er gewerkt met een verhouding van 1:8 (7 a 8 graden) voor hardhout en 1:6 (9 a 10 graden) voor zachte houtsoorten. Maar vanwege esthetische redenen hebben sommige leveranciers ook hulpjes voor een verhouding van 1:4 (14 graden) in hun assortiment. Ik heb er bijvoorbeeld zo een van Veritas. Als de zwaluwstaarten niet te dun worden gemaakt zou 1:6 goed genoeg moeten zijn voor vurenhout.
 

roykeren

Nieuw lid
14 feb 2020
14
3
wat die verhouding is is eigenlijk dat bijvoorbeeld 1:5 is 1cm naar rechts en 5 cm omhoog. 1:8 is dus 1 cm naar rechts en dan 8 cm omhoog. als je dan een geodriehoek erbij houd kan je de graden zien tussen de 2punten
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
De hoek bij 1:5 is de inverse tangens van 0,2 = 11,3 graden.
De hoek bij 1:8 is de inverse tangens van 0,125 = 7,1 graden. Beide waardes afgerond.

Inverse tangens is tan-1 met -1 in superscript maar dat zie ik niet bij de opmaakmogelijkheden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.