Vuren versus grenen hout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Wat ga je, of kan je, zelf doen? Beschik je over machines om ruw hout tot een paneel te verwerken, of zoek je een kant en klare oplossing.
Kant en klare oplossing zijn er zoals Pel aangeeft in de vorm van timmerpanelen. Daar moet je niet voor naar de echte houthandel, maar in de DHZ. Bij bijvoorbeeld Bricoplanet hebben ze een ruime keuze. Die panelen zijn wel aardig aan de prijs.
Misschien vindt je deze panelen ook in de Ikea, eventueel kan je twee smalle panelen aan elkaar lijmen.
 

Geert1964

Nieuw lid
23 aug 2016
4
0
Hallo,
1° Claesen in Nerem heeft geen website, vind zelfs geen e-mailadres, wel telefoonnummer
2° In Bricoplanet hebben ze, zoals in de andere DHZ (Hubo, Gamma), geen grenen planken
Ik heb contact gehad met een houthandelaar en deze zegt zelf dat hij die grenen planken graag zou willen aanbieden aan zijn klanten, maar ze ook nergens kan vinden!
Zo gemakkelijk is het dus niet.
Wat ik wel gevonden heb is grenen planken van 50 cm breed (80 cm lang) bij Ikea. Dit zou kunnen dienen, hoewel ze eigenlijk niet bedoeld zijn als timmerpanelen, maar bedoeld zijn als onderdeel van een kast.
Iemand zei hier ook dat in West-Vlaanderen zowel vuren als grenen te krijgen zijn bij houthandelaars. Waarschijnlijk zijn die zogenaamde 'grenen' planken daar gewoon eigenlijk vuren.
Ik zou niet weten waarom ze in de Vlaanders wel grenen planken zouden verkopen, en hier in Limburg niet.
...
Ik zoek verder.
Groeten,
Geert1964
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Iemand zei hier ook dat in West-Vlaanderen zowel vuren als grenen te krijgen zijn bij houthandelaars. Waarschijnlijk zijn die zogenaamde 'grenen' planken daar gewoon eigenlijk vuren.
Ik zou niet weten waarom ze in de Vlaanders wel grenen planken zouden verkopen, en hier in Limburg niet.
...
Ik zoek verder.
Groeten,
Geert1964

Dat was ik. En nee hoor, ze hebben echt wel grenen:
http://www.hout-vanhaverbeke.be/p3.htm
Misschien wel niet 50 breed, maar dat kan je gemakkelijk zelf verlijmen met behulp van een handschaaf en klemmen. Als je dit niet zelf kan doen, is Ikea zo te horen je beste optie.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
50cm kan wel, maar wordt tegenwoordig niet meer gedaan voor zover ik weet. In Zweden liggen in oude schuren vaak grenen of eiken vloeren. Deze zijn 6-7 cm dik en soms wel 70cm breed, deze werden met dikke toognagels verbonden aan de binten waar de vloer op lag. Het nadeel is dat hoe breder de plank hoe meer kans je op scheurvorming hebt. Daarom worden tegenwoordig meerdere planken aan elkaar verlijmd. Een andere reden zijn de kosten, door de schaalvergroting zijn eigenlijk voornamelijk alleen nog maar standaard maten. In Zweden is de ruwe kopmaat standaard 65-70mm dik voor grenen en de hoogte loopt door tot 240mm. Gezien veel grenen uit Zweden komt acht ik de kans groot dat dit voor de houthandel in het algemeen zal gelden (europa).

Overigens vind ik grenen het meest herkenbaar door het duidelijk onderscheid tussen het spint en kernhout. De kern is rood en het spinthout wit. Overigens werd hier gesteld dat grenen meer hars bevat, ik vraag mij af of dit juist is. Als je vuren in een open haard gooit knettert het als een gek, grenen brand juist heel rustig. Wel is grenen vet, dit voel je heel goed als het geschaafd hout betreft. Ook bevat grenen terpentijn en vuren niet, dit is bij het bewerkten goed te ruiken.

Zie Kern en spint zie je duidelijk op het balkhout dat ik voor een schuur heb gebruikt (22x22x540cm):
WP_20150708_10_20_17_Pro__highres.jpg
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Hallo,
1° Claesen in Nerem heeft geen website, vind zelfs geen e-mailadres, wel telefoonnummer
2° In Bricoplanet hebben ze, zoals in de andere DHZ (Hubo, Gamma), geen grenen planken
Ik heb contact gehad met een houthandelaar en deze zegt zelf dat hij die grenen planken graag zou willen aanbieden aan zijn klanten, maar ze ook nergens kan vinden!
Zo gemakkelijk is het dus niet.
Wat ik wel gevonden heb is grenen planken van 50 cm breed (80 cm lang) bij Ikea. Dit zou kunnen dienen, hoewel ze eigenlijk niet bedoeld zijn als timmerpanelen, maar bedoeld zijn als onderdeel van een kast.
Iemand zei hier ook dat in West-Vlaanderen zowel vuren als grenen te krijgen zijn bij houthandelaars. Waarschijnlijk zijn die zogenaamde 'grenen' planken daar gewoon eigenlijk vuren.
Ik zou niet weten waarom ze in de Vlaanders wel grenen planken zouden verkopen, en hier in Limburg niet.
...
Ik zoek verder.
Groeten,
Geert1964

Claessen houdt zich inderdaad niet bezig met moderne toestanden zoals website en mail. Je moet er gewoon langs gaan en dan zal hij je verder helpen met raad en daad.
Die uitleg van de houthandelaar dat hij geen grenen planken kan vinden is in mijn ogen ook maar een uitleg.
Je kan ook hier eens proberen: http://www.pelthout.be/genkhout/constructiehout.htm
Bij de meeste houthandels gaan ze je waarschijnlijk raar bekijken als je grenen vraagt. Dat is geen gebruikelijke benaming. Vraag je grenen, dan kan het zijn dat het antwoord neen is, vraag je rode den, dan zal het antwoord ja zijn.
Je zal dan in een stapel met daktimmerhout enkele mooie, rechte planken moeten uitzoeken.
Heb je de nodige gereedschappen, dan kan je aan de slag om er een paneel uit samen te stellen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo allen,
Ten eerste, ik zoek dus grenen planken van 50 cm breed, daarvan vind ik niets op het internet, ook niet bij houthandelaren. Wel genoeg grenen planken voor vloeren, maar de breedte daarbij is beperkt.
Tweede: aan Willem1958, ik vind dat overzicht niet van die houthandelaren in België...
Geert1964


@Geert; misschien is er iets met je ogen of iets anders maar ik heb er zo maar een stuk of 12 a 13 gezien nu ik even keek?
Daarnaast nog een heel aantal in limburg en brabant.
Je moet wel even moeite nemen om alle pagina's af te lezen.
 

Geert1964

Nieuw lid
23 aug 2016
4
0
@Rinus: pdhoutprodukten is wat ver weg, maar Hornbach Geleen is te doen, en ze hebben er 50 cm breed (gelijmd) grenen panelen.
Bedankt.
Geert1964
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.