Vuren laten uitzien als grenen

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
19
38
Nijmegen
Heeft iemand een gouden tip hoe ik vuren kan behandelen, zodat het er gaat uitzien als grenen?

Context: ik wil een boekenkast bouwen van vuren meubelpanelen, bovenop een basis van reeds bestaande grenen IVAR-kasten van Ikea. Het mooiste is het dan natuurlijk als het eruit ziet alsof het eigenlijk bij elkaar hoort.

Wat heb ik al geprobeerd dat niet werkt: behandelen met beits in de kleur 'grenen' van de Hornbach (HORNBACH Hybride houtbeits grenen 375 ml kopen! | HORNBACH).

Mijn probeerkastje is veel te geel ten opzichte van de IVAR-kastjes, zie foto:

20250504_131751.jpg

Logischer was het natuurlijk geweest om grenen meubelpanelen aan te schaffen ipv vuren, maar dan zou het geheel erg veel duurder geworden zijn. De vuren panelen zijn nu al in huis, dus ik zal iets moeten vinden...

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
291
102
Denk dat als je het vuren niet behandeld je nog het dichtst in de buurt komt van het grenen. Het zal uiteindelijk gaan vergelen en naar elkaar toe trekken.
Er bestaat ook waterbeits (clou) om te kleuren. Die kun je met water mengen en dan heel lang zoeken naar de juiste verhouding om in de buurt te komen, samples maken dus.
Je kunt ook overwegen om zowel het grenen als het vuren hetzelfde te behandelen, dus de olie van de Hornbach ook op de onderkasten smeren. Dan past het misschien beter bij elkaar.
Ik zou hier persoonlijk allemaal geen zin in hebben en de kast gewoon van vuren maken en ermee leven, of alsnog grenen panelen aanschaffen, óf de onder- of bovenkasten juist een ander kleurtje geven.
Kortom de gouden tips zijn:
1. Net zo lang samplen tot je iets naar tevredenheid vindt,
2. Accepteer het verschil
3. Accentueer het verschil

jorisvh

Post veel
Ik denk dat je met een olie met de goeie hoeveelheid wit pigment redelijk in de buurt gaat komen.
Rubio Monocoat heeft fotootjes van stalen op ”den” staan:
White 5%, white, super white, … welke dichtst in de buurt komt, moet je met een staaltje proberen. Die kosten maar 2€, denk ik.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
649
Noord-Veluwe
Bedenk goed dat als beide houtsoorten niet ongeveer even lang zijn blootgesteld aan licht en radicalen (ook een oorzaak van vergeling), ze later nog in een verschillende mate zullen blijven vergelen. Dus als je nu een matchende kleurstelling weet te bereiken, dan is dat slechts van tijdelijke duur. Maakt niet uit welk (semi-)transparant spul je erop smeert, dat zul je niet tegengaan.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.553
1.152
Omgeving Leiden
Het lijkt mij een hoop werk waar je straks niks meer van ziet want dan staan er boeken in.
Daarom misschien alleende kopse kanten voorzien van een grenen lat en mogelijk de linker zijkant van het linkse boekenrekje en de rechterkant van het rechter boekenrekje.

Je zou ook nog panelen kunnen maken met de helft vuren en de andere helft grenen.
De grenen kant doe je dan aan de voorkant, de vuren kant aan de achterkant, die wordt toch afgedekt door boeken.
Je kan voor de grenen panelen een Ivar kast kopen en uit elkaar halen.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.355
512
Dat kastje heeft wel degelijk de klassieke grenen kleur.
het probleem is dat er op de kast een coating zit met een witte tint ook met grenen timmer panelen krijg je die niet zomaar.

ga eens naar een verfspeciaalzaak en neem een deurtje mee als dat kan.
mischien kunnen zij iets voor je betekenen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.564
2.344
Terkaple
www.woodworking.nl
  • Leuk
Waarderingen: Spaander

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
19
38
Nijmegen
Dank voor al het meedenken.

De opmerking dat het hout nog verder gaat verkleuren is wel een hele goeie. Daar had ik nog niet zo aan gedacht, maar daar moet ik wel rekening mee houden. Gaat dat verkleuren door als ik lak gebruik als laatste laag, en maakt het dan uit of het UV-bestendige lak is? Het wordt een boekenkast, maar ik sluit niet uit dat ik ergens een bloemenpotje erin zet en ik wil proberen te voorkomen dat er kringen e.d. in komen...

Grenen panelen hebben ze inderdaad bij de Hornbach en bij andere bouwmarkten, maar de kwaliteit daar is maar matig, als ze überhaupt al leverbaar zijn. Kosten blijven ook een dingetje, omdat ik wel veel nodig heb. Bovendien heb ik enkele panelen nodig van 240 cm, en die zijn in grenen niet heel makkelijk te krijgen. Ik heb de vuren panelen besteld bij timmerpaneel.nl en ik was heel tevreden over de kwaliteit. Geen enkel hoekje beschadigd, niks krom, maatvast en allemaal haakse hoeken...

20250501_145337.jpg

Met jullie input neig ik nu naar niet behandelen. Als dat heel erg tegenvalt, zou ik op een later moment altijd nog de deurtjes van de IVAR-kastjes kunnen accentueren, door die een heel andere kleur te geven.

• Leuk
Waarderingen: jaap

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.932
2.489
Klein-Brabant, Vlaanderen
Met jullie input neig ik nu naar niet behandelen.
wanneer je de panelen niet behandelt, blijven ze niet maagdelijk
bij lak is er een onderscheid te maken tussen 'vergeelt niet' en 'UV-bestendig'
'vergeelt niet' betekent dat het hout door het aanbrengen van de lak zelf niet vergeelt
nadien vergeelt het door het licht
in welke mate 'UV-bestendig' betekent dat het door het licht niet vergeelt, weet ik niet
bij mijn weten speelt minstens de kleur van de lak een rol
hoe minder kleur, hoe meer kans op vergelen

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
649
Noord-Veluwe
Zoals ik al schreef, het maakt niet uit welk transparant spul je erop gaat smeren. Als het licht erdoorheen komt,. dan gaat het vergelen door. Afhankelijk van wat je gebruikt zal de snelheid van vergeling variëren. De mate waarin zal wel beïnvloed worden als je iets gebruikt met een blekend effect, maar dat zal niet tegen gaan dat het hout verder zal vergelen. Ook "UV-bestendig" gaat dat niet voorkomen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
359
280
Schouwen-Duiveland
Ik heb vroeger ooit een kast gebouwd van vuren en ide met geloogd grenen beits behandeld. Werkte perfect.
Niet met een kwast opbrengen maar met een spons os doek gedrenkt. Dan krijg je het meest egale resultaat. Met 2 of meer lagen kan je spelen met donkerdere of lichtere kleuring.

Daarna kan je nog beslissen met afwerking met olie of niet. Met alleen de Cepe is het een matte afwerking.

Linkje naar de beits.......

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
48
20
Het hoge noorden
Hornbach heeft niet alleen beits, maar ook genoeg grenen timmerpanelen.

Andere bouwmarkten idem.

jaap
Hoi Jaap,

Heb je goede ervaring met Hornbach wanneer het gaat over de houtkwaliteit voor het verwerken in meubels?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.564
2.344
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier in de buurt hebben we geen Hornbach, dan moet ik naar Groningen of Zwolle. Ben vorig jaar in Duitsland een paar keer in een Hornbach geweest, heb me verbaasd over het uitgebreide assortiment, ook van b.v. goede spullen zoals Wiha. Heb een paar kleine vuren panelen meegenomen, die echt wel prima zijn. Zag daar ook van de 3 lagen vuren platen, erg mooi. Spijt van dat ik daar niet wat van meegenomen heb. Ik denk dat multiplex bij de bouwmarkten nooit van dezelfde kwaliteit is als bij een goede houthandel en de keuze in hardhout is beperkt. Mijn reguliere hout koop ik bij de Akkrummer houthandel of Masave. En op Open Dag Hout meestal paar bijzondere dingen.

Wat maak je zelf, of wat wil je gaan maken? Heb je een zaagmachine en/of een vlakvandikte bankje? Het beschikbare gereedschap is ook wel bepalend of je ruw gezaagd hout koopt, of al mooie strakke geschaafde planken.

jaap

• Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
649
Noord-Veluwe
Wat Jaap al schrijft: bij een bouwmarkt zal de kwaliteit altijd minder zijn dan bij een houthandel. Zelfs een toko als onlinehouthandel.nl levert beter spul. En die zitten niet bepaald aan de bovenkant van de schaal.

Wat Duitsland betreft: in mijn ervaring is gereedschap er significant goedkoper. Bij hout zijn de verschillen groot. Met multiplex heb ik niet echt erg veel verschil opgemerkt. Maar met 3-Schichtplatten wel. Die zie je in Nederland ook maar weinig, terwijl ze in Duitsland heel gebruikelijk zijn. Misschien dat het daardoor komt.

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
48
20
Het hoge noorden
Hier in de buurt hebben we geen Hornbach, dan moet ik naar Groningen of Zwolle. Ben vorig jaar in Duitsland een paar keer in een Hornbach geweest, heb me verbaasd over het uitgebreide assortiment, ook van b.v. goede spullen zoals Wiha. Heb een paar kleine vuren panelen meegenomen, die echt wel prima zijn. Zag daar ook van de 3 lagen vuren platen, erg mooi. Spijt van dat ik daar niet wat van meegenomen heb. Ik denk dat multiplex bij de bouwmarkten nooit van dezelfde kwaliteit is als bij een goede houthandel en de keuze in hardhout is beperkt. Mijn reguliere hout koop ik bij de Akkrummer houthandel of Masave. En op Open Dag Hout meestal paar bijzondere dingen.

Wat maak je zelf, of wat wil je gaan maken? Heb je een zaagmachine en/of een vlakvandikte bankje? Het beschikbare gereedschap is ook wel bepalend of je ruw gezaagd hout koopt, of al mooie strakke geschaafde planken.

jaap
Dank voor je tips!
Tot nu toe vooral zaken voor verbouwing en dergelijke maar er komen projecten met ombouw radiator/vensterbank/loungebank voor buiten. Maar gezien Akkrum erg dichtbij is, zal ik daar maar eens een bezoekje brengen. Mocht je meer tips hebben uit die regio dan zijn die zeer welkom!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.