Vuren boekenkast

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
21
40
Nijmegen
Een mooie woonkamer is niet af zonder een mooie boekenkast. Begin van het jaar ben ik verhuisd en het is dus tijd om daar een projectje van te maken.

Het idee is om als basis 6 Ivar kastjes te gebruiken van de Ikea en daarbovenop zelf een wandvullende boekenkast te bouwen van 4,80 meter breed. Het geheel moet dan lopen van het plafond tot ca. 10 cm boven de vloer. In Sketchup heb ik een grove schets gemaakt:
kast impressie.jpg

Beter had wellicht ik voor grenen gekozen, maar uiteindelijk maak ik de kast toch van vuren, omdat daar relatief makkelijk aan te komen is. Uiteindelijk ga ik alleen blank aflakken in de hoop de de kleuren van de ivars en mijn eigen werkstuk naar elkaar toe groeien. Dank voor jullie input in mijn topic daarover nogmaals.

1000061491.jpg

In de vrije uurtjes tussendoor heb ik de afgelopen weken druk gezaagd en gefreesd en heb ik alles netjes voorbereid om te kunnen lijmen. Zaagtafel provisorisch wat verbreed, malletje voor de frees:

1000061494.jpg
1000061546.jpg
In het ontwerp komt onder ieder schap aan de achterkant een lat. Die houdt hopelijk het schap mooi vlak en die geeft ruimte om kast aan de wand te bevestigen:
1000063103.jpg

De kast lijm ik in drie delen in elkaar, zodat ik uiteindelijk alles ook nog van de werkplaats van m'n pa naar mijn eigen huis kan verplaatsen.

Omdat ik geen lijmklemmen heb die lang genoeg zijn, los ik een en ander op met draadeinden en latjes. Op zich lijkt dat best aardig te werken:

1000067222.jpg

Met het droog oefenen bleef alles ook mooi haaks, maar met het lijmen van deel 1 is de boel uiteindelijk toch wat scheef opgedroogd. Hebben jullie daarvoor tips als ik straks deel 3 moet gaan lijmen? Hoeveel denken jullie dat ik nog kan gaan rechtduwen bij het monteren van deel 1 straks?

Laatst bewerkt:

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
21
40
Nijmegen
Ook over deel 2, dat bovenaan tegen het plafond komt, heb ik nog wel een vraag. Anders dan bij 1 en 3 zit het schap van dit deel niet opgesloten. Is de lijm alleen sterk genoeg om het op z'n plek te houden, ook als alles vol boeken staat, of zouden jullie er toch nog van boven en onder een paar schroeven in draaien?

1000067196.jpg
1000067198.jpg
1000067226.jpg
1000067224.jpg
Zoals te zien op foto 2 en 3 heb ik de achterkant wel geschroefd, maar die komen niet in het zicht. Schroeven aan de onderzijde wel. Diep verzinken kan niet, want ik heb maar 12mm hout over, dus verstoppen is ook lastig.

Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover...

• Leuk
Waarderingen: StephanS en Athanor

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
303
108
Gave werkplaats! Als het goed verlijmd is (voldoende lijm en goed geklemd) gaat dit wel houden. Als je het niet vertrouwd kun je uit het zicht schroeven zetten. Op de overige plekken kunnen je van buitenaf een stukje vuren rondhout doorboren er erin lijmen, die hebben ze bij iedere bouwmarkt

• Leuk
Waarderingen: rolandvs

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.