vreemd handgereedschap uit een lot

Werkbank11

Nieuw lid
22 mei 2021
11
10
Maashees
Beste forumleden,
Een tijdje geleden kocht ik een verzameling oude gereedschappen van een opkoper.
Naast een aantal schaven, beitels, zagen enz (die allen gerestaureerd en nu in gebruik zijn) zaten er ook 3, voor mij onbekende handwerktuigen in.
weet iemand van jullie wat en vooral waarvoor deze gebruikt werden.
Als iemand hier interesse in heeft, laat het dan even weten, dan stuur ik het op.

Groetjes,
Luc

Bijlagen

• leerbewerking.jpg
    leerbewerking.jpg
    118,2 KB · Weergaven: 137
  • Roller 1.jpg
    Roller 1.jpg
    120,4 KB · Weergaven: 130
  • Roller 2.jpg
    Roller 2.jpg
    115,1 KB · Weergaven: 127
  • spanner.jpg
    spanner.jpg
    119,3 KB · Weergaven: 133

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.970
4.060
De eerste is een glassnijder, de laatste is een optromptang voor loden leidingen. De middelste zegt me niets.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.156
332
Wanneer je die eerste ingeeft in Google Lens komt als antwoord dat het schoenmakersgereedschap is. En als je dat weer als zoekterm ingeeft vind je meer van dit soort gereedschappen.
Voor die roller krijg je geen goed resultaat.

Werkbank11

Nieuw lid
22 mei 2021
11
10
Maashees
Dank voor de reacties.
van een optromptang had ik nooit gehoord en ik begrijp hoe dat gebruikt werd.
@elzenmaa, ik denk dat je google lens resultaat inderdaad het meest waarschijnlijk is. In hetzelfde lot zaten ook onderstaande werktuigjes (nu schoongemaakt).
De roller blijft nog een vraag, en beide voorgestelde oplossingen zijn plausibel.
Hartelijk dank voor het meedenken.

Luc

Bijlagen

• leerbewerking 2.jpg
    leerbewerking 2.jpg
    125,6 KB · Weergaven: 64

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.970
4.060
Misschien hoort de roller ook bij het leerbewerkingsgereedschap. Om lijmnaden aan te drukken?

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
227
149
Kapellen (Antwerpen)
Het middenste gereedschapje op "leerbewerking 2" is een raderwieltje. Dat wordt gebruikt door naaisters om met behulp van kalkeerpapier patronen van overzichtsbladen over te zetten op stoffen om ze dan te knippen.
Tegenwoordig wordt vaker het patroon van zo'n overzichtsblad op patroonpapier overgetrokken om ze uit te knippen, maar het zit bij heel wat naaisters nog in hun koffertje.
Ongeveer hetzelfde gereedschap werd vroeger ook geleverd met verwisselbare wieltjes, dan heet het een steekroulette. Daarmee ging je over stugge stof of leer om gaatjes op gelijke afstanden te markeren om vervolgens met de hand toch een heel gelijk naaibeeld te krijgen.

Het linker gereedschapje is volgens mij een sierroulette, daarmee worden de fijne uitstekende randjes van leren schoenzolen in vorm gebracht, met een fijn ribbeltje om ze wat meer klasse te geven. Sommige Italiaanse schoenen hebben onder op de leren zool ook een geribbeld tekeningetje, daarvoor gebruiken ze een rechte versie van dit wieltje.

Het rechter gereedschapje is volgens mij om opgewarmd te worden en de binnenkant van de zolen van schoenen aan de randen op hun plaats te duwen, maar echt zeker ben ik niet.

De eerste foto "leerbewerking" is een gereedschap dat ik als kind bij onze oude schoenmaker zag hangen, die had een hele reeks met verschillende verdelingen, telkens met een of twee getallen erop. Hij zei dat die voor de randen van schoenzolen waren en dat die opgewarmd moesten worden, maar ik heb ze hem nooit zien gebruiken. De nostalgie kwam zo sterk opzetten, dat ik het gaan opzoeken ben - dit filmpje komt vrij dicht in de buurt...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.