Vragen over nieuw zaagblad afkortzaag

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hey allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuw zaagblad voor mijn DeWalt DWS778 (en stiekem ook voor die van mijn schoonvader; een DeWalt DW717).

Ik zie alleen door de bomen het bos even niet meer, ook met de zoekfunctie kwam ik niet veel verder.

Waarvoor ik mijn zaag gebruik; met name het afkorten (het liefst met zo min mogelijk versplintering) van vurenhouten balken, plaatmateriaal, af en toe eikenhout etc. Het hoeft van mij nooit snel, ik wil liever precies.

Ecotools
Ik ben zelf bekend met de zaagbladen van ecotools uit de proflijn en heb nu eens gekeken bij ecotools de industrial line te nemen; 250/30/60t. Ik kom dan op ongeveer 40 euro per stuk uit.
Nu heb ik tot nu toe altijd de budget lijn (prof lijn) van ecotools genomen, op zich bevielen ze altijd goed, maar het leken me gezien de aanschafprijs geen zaagbladen die het waard waren om te laten slijpen, is dit bij de industrial line ook zo? Het grote verschil tussen de industrial en de prof lijn lijkt de bladdikte.. is dit het voornaamste verschil? Deze industrial line bladen hebben een zaagsnede van 3,2mm (ik neem aan dat dit de tanddikte is) en een bladdikte van 2,2mm.

Ik vind namelijk dat de bladen uit de prof lijn toch snel (ik ben hobbyist die voornamelijk in de weekenden wat zaagt, maar na circa een jaar gebruik) scherpte verliezen waardoor het hout wat gerafeld gezaagd wordt. Wellicht dat de industrial line met de dubbele prijs ook dubbel zo goed is..

Freud
Ik zie ook een zaagblad van het merk Freud voorbij komen. Dit zaagblad wordt een cirkelzaagblad genoemd maar er staat bij de specificaties dat hij geschikt is voor afkorten. De LP40M is ongeveer 60 euro en heeft dezelfde specs; 250/30/60t. Ik zie alleen dat dit blad een tanddikte van 2,8mm heeft en een bladdikte van 1,8mm. Dit is veel minder dik dan de zaagbladen van ecotools. Prijs is circa 60 euro.

Bosch
Een ander zaagblad dat ik tegenkwam is van Bosch (Expert). Eveneens 250/30/60t. Dit zaagblad wordt ook een cirkelzaagblad genoemd. Bladdikte is hierbij ook 1,8mm. Prijs is circa 80 euro.

DeWalt
DeWalt biedt een zaagblad aan met een 'kerfdikte' van 3mm en een 'lichaam' van 2,2mm. Eveneens 250/30/60t. Ik neem aan dat met de kerfdikte de tanddikte wordt bedoeld en met het lichaam de bladdikte. De DeWalt kost circa 70 euro. Hierbij staat met name genoemd dat het blad zo'n 10-15 keer nageslepen kan worden. Er staat ook bij dat het blad een tandhoek van 10 graden heeft, whatever that means..

Concreet mijn vragen;
-Is de industrial line van ecotools zoveel beter dan de prof lijn?
-De zaagbladen van ecotools hebben een negatieve tandhoek, dit zie ik bij de Freud of bij bv Bosch zaagbladen niet staan. Wat is hiervan het voordeel?
-Zijn zogenaamde cirkelzaagbladen gewoon geschikt voor een afkortzaag?
-Is er nog een bepaalde hoek van de tanden die belangrijk is voor het afkorten?
-Staat een dikker blad of dikkere tanddikte gelijk aan betere kwaliteit? In dat geval lijkt de ecotools namelijk de allerbeste keuze.
-Hebben jullie nog andere voorkeuren van afkortzaag bladen naast de ecotools?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
veel vragen tegelijk
een beperkt antwoord
voor het afkorten en het schulpen zijn er 2 aparte soorten bladen
om af te korten neem je zo veel mogelijk tanden
meestal staan die links/rechts
maw de ene tand snijdt links & de volgende rechts
zo 'vullen' ze mekaar aan
3,2 of meer is een standaardbreedte van tanden voor stationaire machine
hoe breder de tand + hoe groter het verschil met de dikte van het blad, hoe meer keer je de zaag kan laten slijpen
ivm bosch expert
de 190 mm heb ik gekocht om op mijn top te zetten
daarmee zaag ik pennen
de 1ste bosch expert heb ik 'ter plaatse' gekocht
de 2de heb ik op amazon.de gezocht
per tand (tanden zijn de kost) heb ik daar de helft betaald tov de 1ste
 
  • Leuk
Waarderingen: Random88

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
- Ik vind de industrial bladen in het algemeen inderdaad beter.
- Een negatieve hoek wordt met name gebruikt voor harder materiaal (alu, trespa)
- Nee
- Dit hangt af van het ontwerp.
- Nee, zo eenvoudig ligt het niet. Een dunner zaagblad met een smallere zaagsnede vergt minder vermogen tijdens het zagen. Dunner is in dit opzicht dus beter. Maar een dikker zaagblad is makkelijker stabiel te krijgen (want minder flexibel). Het beste zaagblad is zo dun als maar mogelijk is zonder veel speling op te leveren. Je zult dus op eigen ervaring of ervaringen van gebruikers moeten vertrouwen.

Wat hierboven staat klopt trouwens niet. Een zaagblad wordt niet in de breedte geslepen. De HM tanden worden dunner geslepen, hoe dikker dus de tanden zijn hoe vaker je ze kunt slijpen. Een goedkoop zaagblad heeft vaak dunne tanden (HM is relatief duur) waardoor ze niet te slijpen zijn.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
En volgens mij is BOSCH eigenaar van FREUD en zouden de bladen identiek moeten zijn.
Ik heb dezelfde ervaring als ZotVanHout, bladen in Duitsland kopen is veel goedkoper dan in NL, zelfs als je niet voor AMAZON kiest.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een zaagblad wordt niet in de breedte geslepen. De HM tanden worden dunner geslepen, hoe dikker dus de tanden zijn hoe vaker je ze kunt slijpen.
breed, dik, smal, dun, . . . bepaalde woorden gebruiken en verstaan we soms anders
meer concreet: zaagtanden van bij voorbeeld 3,5 mm zullen na het slijpen minder dan 3,5 mm zijn
ik ken een schrijnwerker die zijn zaagbladen op bestelling 4,0 mm liet maken om ze meer keer te kunnen slijpen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Op een radiaal zaag, waarbij je naar je toe zaagt, zorgt de negatieve tandhoek er voor dat de zaag niet uit zich zelf naar je toe loopt. Ik laat de industriebladen van ecotools gewoon slijpen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
breed, dik, smal, dun, . . . bepaalde woorden gebruiken en verstaan we soms anders
meer concreet: zaagtanden van bij voorbeeld 3,5 mm zullen na het slijpen minder dan 3,5 mm zijn
ik ken een schrijnwerker die zijn zaagbladen op bestelling 4,0 mm liet maken om ze meer keer te kunnen slijpen
Als ik het goed begrijp stel jij dat de zaagsnede smaller wordt na het slijpen van het zaagblad?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik het goed begrijp stel jij dat de zaagsnede smaller wordt na het slijpen van het zaagblad?
bij mijn weten wel
we schrijven nu over hardmetalen tanden
om goed te zagen/snijden heb je een hoek < 90° nodig
door het zagen verlies je de scherpte
hoe de tanden precies geslepen worden, kan ik niet bevestigen
maar zelfs in het geval dat de tanden slechts in 1 richting/vlak kleiner gemaakt worden (dus korter worden, maw als je de cirkel van het blad volgt), zullen ze smaller worden
gewoon door de vorm van de tand
die is bij wisseltanden (de ene snijdt links, de volgende rechts) minstens op 2 vlakken dunner/smaller wanneer je van het snijvlak naar achteren gaat
bij het slijpen van een tand slijpt men (denk ik toch) een deel van de voorzijde af, waardoor de tand smaller wordt
ik heb een paar - maar niet alle - details opgezocht
hier spreekt men (in nl) van snijbreedte
hier staat een tekening van wisseltanden
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik laat al mijn bladen, ook de industrielijn van ecotools, regelmatig slijpen. Heb een aantal bladen van Freund en een aantal van ET. En ja, ik merk het daarna zeker wel als er weer een scherp blad op ligt.
Ik heb de laatste rekening niet meer, maar voor 3 zaagbladen, een volledige keukenmessenset, een heggenschaar en gazonmaaiermes was ik laatst volgens mij € 85 kwijt. Slijpen van een zaagblad wordt per tand gerekend, maar misschien ff contact opnemen met je slijperij voor de kosten, dan kan je zelf bepalen of het je waard is.

En van de slijphoek van de tanden, positief of negatief, daar zit het verschil in of ze geschikt zijn voor welk materiaal en hoe de snede eruit komt te zien. En daarmee ook of je ze het best in een afkortzaag (dwars op de nerf) of cirkelzaag/zaagtafel (voor schulpen) kunt gebruiken. Zie ook dit topic met uitleg van tuoh.
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Okay mannen, alvast bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

@ZotVanHout, ik neem aan dat je met je 'top' een handcirkelzaag bedoeld?

@LeonvB, je geeft een duidelijk 'nee' op mijn vraag of cirkelzaagbladen geschikt zijn voor afkortzagen. De Freud/Bosch zaagbladen worden cirkelzaagbladen genoemd. Ook al staat hier bij dat ze 'geschikt zijn voor afkorten' zijn deze dus niet geschikt voor een afkortzaag als ik het zo goed begrijp. De zaagbladen zijn ook dunner dan de originele DeWalt en de ecotools. Ik skip deze bladen dan maar.

Ik neig naar de ecotools industrial line, ik begrijp van iedereen dat ze gewoon te slijpen zijn.

Ik zie ook zaagbladen zoals van Bosch Expert waarbij staat dat ze voor wood geschikt zijn, maar waar de term 'carbide' bij staat. Wat betekent dit dan?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout, ik neem aan dat je met je 'top' een handcirkelzaag bedoeld?
het verschil tussen zuid- en noord-nederlands . . .
ik doel op de vertikale freesas op mijn stationaire machine
daarvoor heb ik een pennenfrees van 250 mm
maar om korte pennen te zagen gebruik ik regelmatig een (kleine) zaag van 190 mm
dan moet ik de beschermkap niet wisselen + de snede is netter
om de schouders uit te zagen glij ik nadien het hout over mijn zaag

1602482577795.png
 
  • Leuk
Waarderingen: BasRonin

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
bij mijn weten wel
we schrijven nu over hardmetalen tanden
om goed te zagen/snijden heb je een hoek < 90° nodig
door het zagen verlies je de scherpte
hoe de tanden precies geslepen worden, kan ik niet bevestigen
maar zelfs in het geval dat de tanden slechts in 1 richting/vlak kleiner gemaakt worden (dus korter worden, maw als je de cirkel van het blad volgt), zullen ze smaller worden
gewoon door de vorm van de tand
die is bij wisseltanden (de ene snijdt links, de volgende rechts) minstens op 2 vlakken dunner/smaller wanneer je van het snijvlak naar achteren gaat
bij het slijpen van een tand slijpt men (denk ik toch) een deel van de voorzijde af, waardoor de tand smaller wordt
ik heb een paar - maar niet alle - details opgezocht
hier spreekt men (in nl) van snijbreedte
hier staat een tekening van wisseltanden
Het is wel handig voor andere leze... van een millimeter ga ik me niet druk maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.