vragen over grenen vloer

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Goedenavond,

Wij gaan binnenkort over naar een nieuwe woning waar momenteel een grenen vloer op de begane grond aanwezig is (zie foto) Deze is een paar jaar oud en ziet er opzich nog mooit uit, volgens de vorige eigenaar verlijmd in de naden, maar is niet 100% zeker.

Nu zitten we met 2 vragen:

1) Vinden de vloer eigenlijk iets te donker van kleur, bestaat er een kans dat we de vloer iets lichter van kleur kunnen krijgen door de schuren en opnieuw te lakken?
2) We willen de begane grond graag isloleren, kruipruimte is er niet of niet toegangkelijk, kunnen we de vloer verwijderen en weer terugzetten zonder beschadingen indien deze verlijmd is in de naden?

bedankt en groet Tinus

grenen_vloer.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
+1

met wat geluk zou je de vloer er uit kunnen halen
veel hangt af van hoe sterk de verlijming nu nog is + hoe die op de ondergrond bevestigd is (verlijmd ? genageld ?)
is de vloer beschadigd, dan kan je de zijkanten van de planken er af zagen, een nieuwe tand&groef trekken, en ze zelfs door de vandikte steken
daardoor verlies je m²
heb je beneden verschillende ruimtes, dan kan je er een opofferen, en daar andere vloer leggen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus80

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
De vloer lichter maken is geen probleem. Als je 'm helemaal naturel wil, afschuren en aflakken met Skylt. Keiharde finish met onbehandelde look. Zo te zien wel een v-groef en dat is echt een b*tch. Heb bij mn vorige huis een paar dagen p de knieën gezeten met een driehoekskrabber en die moet dan ook nog echt scherp zijn. Als de vloer behandeld is met olie zit het er echt in en moet er echt wel wat vanaf. Daarbij is schuren echt linke soepoe mt grenen. Wel leuk, maar ik zou ff oefenen als je dat nog nooit gedaan hebt
 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus80

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
+1

met wat geluk zou je de vloer er uit kunnen halen
veel hangt af van hoe sterk de verlijming nu nog is + hoe die op de ondergrond bevestigd is (verlijmd ? genageld ?)
is de vloer beschadigd, dan kan je de zijkanten van de planken er af zagen, een nieuwe tand&groef trekken, en ze zelfs door de vandikte steken
daardoor verlies je m²
heb je beneden verschillende ruimtes, dan kan je er een opofferen, en daar andere vloer leggen
Ligt niet verlijmd op de ondergrond alleen in de naden volgens huidige bewoner.

Wat voor tooling is nodig om nieuwe tand en groef te trekken?
 

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
De vloer lichter maken is geen probleem. Als je 'm helemaal naturel wil, afschuren en aflakken met Skylt. Keiharde finish met onbehandelde look. Zo te zien wel een v-groef en dat is echt een b*tch. Heb bij mn vorige huis een paar dagen p de knieën gezeten met een driehoekskrabber en die moet dan ook nog echt scherp zijn. Als de vloer behandeld is met olie zit het er echt in en moet er echt wel wat vanaf. Daarbij is schuren echt linke soepoe mt grenen. Wel leuk, maar ik zou ff oefenen als je dat nog nooit gedaan hebt
begrijp ik je goed, dan je met de driehoekskrabber de groef moet uitkrabben en de oppervlakte moet schuren?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
begrijp ik je goed, dan je met de driehoekskrabber de groef moet uitkrabben en de oppervlakte moet schuren?
Idd, beetje warrig verhaal, sorry. Je hebt tegenwoordig ook deze voor de consument: Multiglipper V groef schuren schuurlinnen.

Maar een grenen vloer schuren is echt wel tricky, je moet eerst even leren omgaan met zo'n bandschuurmachine. Als je de slag eenmaal te pakken heb.. Probleem is dat je met een oliefinish groffer moet schuren, anders ben je echt uren bezig (ask me how I know). Hoe groffer, hoe sneller er deuken in je mooie vloer zitten. Begin op een plek waar er een meubel staat, zodat je fukups niet zo snel zit. Of laat het doen
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik betwijfel of het de moeite waard is… en of het resultaat bevredigend wordt. Zelfs voor een vakman een enorme klus. overweeg om deze vloer af te schrijven en een nieuwe te leggen. Dat kost zeker minder tijd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Ik heb mijn grenen vloer gewoon met mijn makita 9402 bandschuurmachine geschuurd. Geen enkel probleem. De groeven daarna met een verfkrabber. Alleen de stukken waar je met de bandschuurmachine niet bij kan heb ik met mijn delta schuurmachine gedaan. Grenen vloeren en honden van 60 kilo zijn geen goede combinatie.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
1) Ja, zo'n grenen vloer is heel goed op te knappen licht te maken.
In ons huis zat er ook een die donker gelakt was, en hard toe was aan een onderhoudsbeurt. Via via een prof gevonden die het voor een scherpe prijs helemaal kaal heeft geschuurd (uiteindelijk ruim 2 mm afname om veel beschadigingen weg te krijgen) en in mooie hardwaxolie heeft gezet. Zijn we heel erg blij mee nu. (Voor/na foto zou ik even moeten zoeken.)
Grenen is een zacht hout, dus het vraagt vaker onderhoud en is kwetsbaarder voor deuken. Maar ik zou 'm zeker niet wegdoen, met de juiste afwerking kan het heel fijn en licht zijn.
Vandaar ook de keuze voor ons om olie te doen, die is bij te werken. Een laklaag breekt en wordt lelijk.

2) Dat is wel een hele klus, maar ik durf niets te zeggen over de haalbaarheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.