Vragen over (aankoop) Hammer K3, Harvey HW110SE en Bernardo FKS

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Voor dat budget koop je een gebruikte Felder waar ze hier op het forum zo gek op zijn.
Maar binnen dat budget voldoende keus. Vraag blijft is er voldoende ruimte?
Met een gewone tafelzaag kan je ook panelen zagen. Is hier op het forum (zoekfunctie) voldoende over geschreven.
Ook Youtube staat vol met tablesaws, waar je ideeen kan opdoen hoe met panelen om te gaan.
Als er voldoende ruimte is, zou ik voor een formaatzaag gaan!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Voor dat budget koop je een gebruikte Felder waar ze hier op het forum zo gek op zijn.
Maar binnen dat budget voldoende keus. Vraag blijft is er voldoende ruimte?
Met een gewone tafelzaag kan je ook panelen zagen. Is hier op het forum (zoekfunctie) voldoende over geschreven.
Ook Youtube staat vol met tablesaws, waar je ideeen kan opdoen hoe met panelen om te gaan.
Als er voldoende ruimte is, zou ik voor een formaatzaag gaan!

Er is voldoende ruimte (over een tijdje, na leegruiming).

Blijf het lastig vinden omdat ie vaker stil zal staan dan draaien. Het is een luxe produkt, maar wil het gemak gewoon wat opvoeren. Heb me altijd goed kunnen behelpen met wat ik nu allemaal heb. Ook het precieze werk was/is geen probleem.

Ik zal maar even goed gaan youtuben geloof ik.....
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Je hebt natuurlijk ook nog de optie om je plaatwerk op maat te laten zagen in een bouwmarkt. (als je weinig doet met plaatwerk).
Als je echt met plaatwerk aan de gang gaat is er maar een goede oplossing een formaatzaag.
De rest van de machines werkt gewoon niet goed.
Dit is ook zeker een goede oplossing voor jou.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik heb zelf een robland wel helaas zonder grote tafel bij de zaag ( robland is zeker niet het neusje van de zalm ) maar als je een beetje creatief bent is hij zijn geld dubbel en dwars waard.

Zagen / frezen / vlak van dikte bank / langgoot boor ( alleen nog een lintzaag en een schuurmachine ).

Je zult op de machine leren wat je wel en niet wil in mijn ogen de ideale tussen stap van amateur naar prof.

( tevens is het voordeel dat deze machines weinig in waard zakken ze zijn zeer gewild. )

mvgr hans
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Wat bedoel je met: ".....dan is de voorkant van de machine vlak" ?

de kopse kant van de roltafel (net voor het rode gedeelte in onderstaande foto) komt dan gelijk met de voorkant van de zaag:

HW110WS_large.jpg


Uiteraard komt ie dan aan de andere kant er vóór uit, maar ik heb de machine zo gezet dat daar ruimte is
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Je hebt natuurlijk ook nog de optie om je plaatwerk op maat te laten zagen in een bouwmarkt. (als je weinig doet met plaatwerk).
Als je echt met plaatwerk aan de gang gaat is er maar een goede oplossing een formaatzaag.
De rest van de machines werkt gewoon niet goed.
Dit is ook zeker een goede oplossing voor jou.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik heb zelf een robland wel helaas zonder grote tafel bij de zaag ( robland is zeker niet het neusje van de zalm ) maar als je een beetje creatief bent is hij zijn geld dubbel en dwars waard.

Zagen / frezen / vlak van dikte bank / langgoot boor ( alleen nog een lintzaag en een schuurmachine ).

Je zult op de machine leren wat je wel en niet wil in mijn ogen de ideale tussen stap van amateur naar prof.

( tevens is het voordeel dat deze machines weinig in waard zakken ze zijn zeer gewild. )

mvgr hans

Bedankt voor de tip,
maar mijn voorkeur gaat toch uit naar meer losse machines (als de tijd er rijp voor is) ipv alles in 1. Ruimte genoeg.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
de kopse kant van de roltafel (net voor het rode gedeelte in onderstaande foto) komt dan gelijk met de voorkant van de zaag:

HW110WS_large.jpg


Uiteraard komt ie dan aan de andere kant er vóór uit, maar ik heb de machine zo gezet dat daar ruimte is

Nu begrijp ik wat je bedoelde. Aanvankelijk dacht ik dat het niet kon, maar als je idd de basis anders monteert, dan kan het wel. Moet ook nog even googlen voor een langere losse roltafel. kijken of dat financieel aantrekkelijk is. Iemand hier een idee al daarover?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Inmiddels flink wat wijzer geworden over de mogelijkheden van een zaag met korte rolwagen. Waar dit forum en YT al niet goed voor is :eek:

Tevens ook al wezen buurten bij chevy66 en avos, en je raad het al.... weer een hoop vragen beantwoord gekregen! Beide hebben me echt geholpen. Wie zit er nog meer een "beetje" in de buurt , en wil mij een shoptour geven?:D

Helaas is de tijd er nog niet rijp voor om nu al wat aan te schaffen, dus tzt nogmaals MP, en de rest, afstruinen om tegen iets "leuks" aan te lopen.

Alvast bedankt hier voor de reacties.
Tot dan!(nee, dit is geen tijdelijk afscheid)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Die heb ik idd gisteren ook gezien op MP. Mooie prijs als ie verder in orde is lijkt me. Kan hem nu idd nog niet kwijt.
Bedankt weer voor het meedenken en zoeken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als je op internet een beetje rondleest dan kom je wel tot de conclusie dat je de groen gele Hammers beter kan laten staan. Daar was nog wel het een en ander mis mee.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
@evs, ik zou zeggen noem man en paard.

Dan weet een potentiele koper waar op te letten.

Alle klachten over hammers machines die ik gevonden heb gaat over deze serie machines.
google eens Hammer K3 modification , Hammer K3 review, Hammer K3 problem

Uit mijn hoofd : De zaagmachine is niet nastelbaar, de afkortaanslag en parallelaanslag hebben speling.
 

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Of die roltafel niet naar voren kan weet ik wel: dat kan die dus niet.
Zelf ben ik 1900mm.
Die crosscutsled komt misschien nog wel, maar aangezien ik verwacht ook regelmatig plaatmateriaal te moeten gaan zagen wil ik wel een roltafel erbij gelijk.

Vroegah wel grote dieselmotoren gerepareerd en onderhouden, alsmede alle andere machinesen technische zaken aan boord van grote schepen, maar specifiek houtbewerkingsmachines...... nee, te weinig ervaring mee waar ik op moet letten. Ondanks dat het gewoon wat ijzer, lagers en een motor is.


Ik ben ook geen Prof, maar hobbyist. Uit de auto industrie! Maar door te doen, goed en fout, krijg ik ervaring en kom ik steeds wat verder, en worden de projecten beter. Ik heb de hammer B3 winner comfort nu 2 jaar, dat is eigenlijk een K3 maar met ingebouwde frees. Is echter een super machine, en zeker niet te vergelijken met de harvey. Toch zeker niet voor plaatmateriaal?! De harvey heeft geen echte tafel, en die heb je echt nodig. En dat zit in het comfort pakket van Hammer.

Plaatmateriaal is over het algemeen 250x125. De rolwagen is 2 meter. Dus je komt altijd te kort, maar toch gaat dat goed hoor. Ik druk het laatste stukje gewoon met de hand door. Er zijn alleen 2 dingen waar je goed op moet letten:
1- een goede uitlooptafel aan de achterzijde van de machine. Ik heb die nu nog niet en dus wil de plaat vooraan (waar je hem vast houd) omhoog gaan als het meeste gewicht achter de machine komt. En dat is echt gevaarlijk. Zorg dus voor een uitlooptafel of een paar extra handen. Toch doe ik nog vaak de platen even met de geleide rails en een cirkelzaag. Net zo makkelijk, en daarna precisie zagen met de tafel.
2- breedte zagen van plaatmateriaal gaat heel makkelijk, maar dan wel met de aanlag in de achter positie van de rolwagen. Je hebt met de aanslag op de voorzijde van de rolwagen te weinig slag. Dit vergt wel even wat oefening, maar het werkt goed, nadeel is de ombouw van de aanslag, je moet alles omzetten. En even een tweede aanslag kopen, dat is bij Hammer best duur vind ik.

Ik ga deze maand m'n uitlooptafel bouwen, mijn hammer heeft nu eindelijk een vaste plek gekregen. Een onmisbaar onderdeel voor plaatmateriaal.

succes met je keuze.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Bedankt voor deze gebruikerservaring.

Op dit moment denk ik er over om een "eenvoudige" (harvey?) tafel te kopen en er rondom tafels aan/bij te bouwen en wat jij nu doet met je laatste 50 cm van de plaat (gewoon doorduwen), zal ik dan ook gaan doen. Als de zaken eventueel goed gaan, blijft dit de "kleinmateriaaltafelzaag" en koop ik er een grotere bij. Of evt een wandzaag, dat scheelt qua tillen en kantelen van de plaat een hoop.

In welke zin is hij zeker niet te vergelijken met de harvey?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Voor een wandzaag heb je echt veel werk nodig en ruimte.
Ruimte niet in de zin van 'hij staat toch tegen de wand' , maar meer als tweede zaag.
Je kan er namelijk alleen maar rechte lijnen mee zagen, dus er is altijd een zaagtafel nodig die in verstek kan zagen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Het is altijd kiezen of delen. Heb voor het verstek nog altijd een invalzaag. Al verwacht ik van het grotere plaatmateriaal meer haaks werk dan verstekwerk.

edit:
En anders maak ik er wel een jig voor :p
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet wat u gaat maken, maar onderschat niet wat er tegenwoordig aan wensen voor verstek zijn.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Kon ik maar voorspellen met wat voor wensen mijn nieuwe toekomstige klanten gaan komen..........Dat zou mooi zijn.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Kon ik maar voorspellen met wat voor wensen mijn nieuwe toekomstige klanten gaan komen..........Dat zou mooi zijn.

Als je er geld mee wilt gaan verdienen. Moet je dan wellicht niet afvragen of een goede machine de tijd besparing niet meer dan waard is. En dan zou ik zelf kijken naar een machine waar je hele platen op kunt verzagen.

Kijk ook eens hier: http://www.number-1-mm.de/de/de_DE/index.html
Als het een duitse felder dealer is, kunnen ze je er in nederland verder mee helpen.
Neem aan dat je deze al kent: http://www.number-1-mm.nl/nl/nl_NL/index.html
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.