Vraagje over maken van Radius 35 / diameter 70

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.167
96
Mesa, CO
shinglemaker.wordpress.com
Tegen de tijd die jullie machines hebben ingestelde, mallen en hulpstukken gemaakt en gemonteerde enzovoorts enzovoort heb ik mijn schaven van de plank gepakt, werkstuk op de werkbank gezet, vorm van profiel afgetekend schaaf werk klaar en ben ik bezig het stuk op zijn plaats te zetten. Als ik meters en meters profielen maakt is het misschien de moeite waarde maar meestal zoals hier het geval is gaat het over stukwerk en de moeite om een productie van te maken kan beter wijken, als een iemand de vaardigheid van tevoren heeft opgebouwde .

• Leuk
Waarderingen: LFlab en Fredje kroketje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.145
3.622
Ik moet dan eerst ergens een passende schaaf gaan kopen. Een zaagmachine heb ik staan. En je hebt dan ook nog een heleboel verschillende schaven nodig. Ik kan het met een enkele zaagmachine af. En je moet die collectie schaven ergens bewaren. Ik heb al ruimte te kort. Als je dit zaagwerk regelmatig doet, ben je weinig tijd kwijt aan het afstellen. Ik heb ook maar een beperkte hoeveelheid flu messen voor de freesbank. Die ga je ook niet voor elke radius apart kopen.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.167
96
Mesa, CO
Zeker met de frees idea ben je constant aan messen kopen voor een passende vorm. Lekker al die messen in de la te hebben, terwijl je met een enkel bol schaaf verschillende holten kunnen schaven. Gelukkig heb ik ruimte genoeg voor planken vol profileschaven en een zaagmachine. En wat dacht je van een holte van 9m lange in een balk van 21breedte en 8cm dikke op je machine - zaag of frees - te maken? In je eentje?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.145
3.622
Dan zaag je die balk toch in 2 of 3 delen? Anders past het toch niet in mijn werkplaats. Dan lukt dat prima in mijn eentje met 2 rolbokjes er bij. Zo profileer ik ook kozijnenhout. Ik wil je wel eens zo'n holte met de hand over 9 meter zien schaven in een knap stukje vuren . Als het uit 1 stuk moet zaag je het grootste deel weg met een cirkelzaag daarna haal je de rest weg met de cirkelzaag onder een hoek. Zelfde principe. Je hebt voor R35 wel een grote handcirkelzaag nodig. Blad 235 of 250.

• Leuk
Waarderingen: Eltimm en John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
755
419
‘s-Hertogenbosch
Het valt al niet mee om hier een stuk hout wat geschikt is van 9 m te krijgen.
Ik ga ervan uit dat het hier een stijl od betreft van hooguit 2,5 meter .
Met de hand te doen en heb het idee dat ts geen boorschaaf heeft die hij om kan slijpen. Hij zoekt een manier om het met de aanwezige gereedschappen te kunnen maken. Ik denk dat de manier van @chevy66 wel gepast is en nawat oefenen door iedereen uit te voeren is.
Ik zelf zou het zo doen

Mvg John

• Leuk
Waarderingen: Eltimm

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.145
3.622
Zelfs je hond ligt je uit te lachen. Die goot heb je vast niet alleen met een profielschaafje gemaakt.

• Leuk
Waarderingen: HenkG

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.145
3.622
Het was zo te zien een knap stuk hout, zonder veel noesten. Ik denk niet dat mijn buren het op prijs zouden stellen als ik 3 parkeervakken in gebruik neem. Ik ben bang dat de fiets boa's er binnen de kortste keren zouden zijn, om eens een mooie prent te schrijven.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.167
96
Mesa, CO
Ik weet het uit ervaring. ik woonde vroeger midden in een klein dorp een stuk hier verder op. Op een keer laag er 10 stam eiken van 8m op de stoop, letterlijk. Gelukkig past ze net in de achtertuin maar eerst moesten ze allemaal door de steegje van geen een meter breedte.
Maar dat Duits Thuja dwz Western red cedar het kan mooi hout zijn. En perfect voor een blokgoot.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.145
3.622
Daarom moet je het met een beetje beleid doen. Het is geen methode voor productie. Maar het werkt prima voor klein werk. Gewoon de zaag omhoog in kleine stapjes. Net zoals bij schaven met de hand. En uiteraard met een scherp zaagblad.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.859
1.237
Riemst
Ik wil een kast maken waar ik de hoeken wil uithollen. Ik ben bezig geweest met testen om dit te doen op de zaagtafel. Er komt toch wel wat bij kijken om tot het gewenste resultaat te komen. In die filmpjes lijkt het als het niet meer is dan het werkstuk schuin over het zaagblad te schuiven. In de praktijk is het vinden van de juiste instellingen om tot het gewenste resultaat te komen toch wel wat werk en vraagt behoorlijk wat inventiviteit. Mogelijk gaat het eenvoudiger op een cabinetzaag met relatief klein zaagblad , maar ik moet nog een extra hulpstuk maken om voldoende schuin te kunnen doorvoeren. De minste aanpassing aan de opstelling veranderd het eindresultaat. Voor één stukje zou ik voor een schaaf gaan. Dan werk je de holling bij tot het gewenste resultaat zonder het risico te lopen dat je helemaal opnieuw moet beginnen.

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
72
5
Tegen de tijd die jullie machines hebben ingestelde, mallen en hulpstukken gemaakt en gemonteerde enzovoorts enzovoort heb ik mijn schaven van de plank gepakt, werkstuk op de werkbank gezet, vorm van profiel afgetekend schaaf werk klaar en ben ik bezig het stuk op zijn plaats te zetten. Als ik meters en meters profielen maakt is het misschien de moeite waarde maar meestal zoals hier het geval is gaat het over stukwerk en de moeite om een productie van te maken kan beter wijken, als een iemand de vaardigheid van tevoren heeft opgebouwde .
Hi Ernest, dank voor de tip. Dit zou zeker de veiligste manier zijn, maar als ik eerst nog een bolschaaf moet bestellen en leren gebruiken kost me dat nog meer tijd. Misschien handig om later mee aan de slag te gaan, er moet nog heel veel ouderwets houtwerk hersteld worden....

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.167
96
Mesa, CO
Waarschijnlijk lijkt het moeilijker dan het is. Je kunt het schaafwerk zien als opruimen van het grof weghalen van de meest hout. . Een manier om veel hout snel en efficiënt te verwijderen, is door met een zaagmachine een series zaagsnede maken over de lengte van de holing. Hout tussen de sneden met een beitel of guts uit hakken en pas op dat moment glad strijken met een rond schaaf.

Ik woon ook in een huis van een par honderd jaar en maak veel gebruik van die schaven. Het grappig is dat omdat het huis was al driehonderd jaar in dezelfde familie en ook dorps timmerwerk plaats laag
hier ook veel oude schaven toen ik het heeft overgenomen. Dus schaven waarschijnlijk gebruikt voor het original werk kon ik gebruiken voor herstellen.

• Leuk
Waarderingen: Evert ! en John1969

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.145
3.622
Je tekent de ronding die je wil maken, op een stukje hout met de kopse afmetingen van je gewenste profiel. Dan draai je het zaagblad op de goede hoogte. Je legt je hout achter je zaagblad en kijkt over je zaagblad. Dan draai je je hout, totdat je zaag precies in de getekende cirkel valt. Dan leg je je geleider langs je hout en klemt hem vast op je zaagtafel. Dan zaagblad naar beneden draaien en je kan je profielen gaan maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.