Vraagje over maken van Radius 35 / diameter 70

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
70
4
Beste medehoutbewerkers,

Vordering van het restaureren van het oude huis vorderen gestaag. Ben nu bezig met de geornamenteerde raampartij achter. Hier zit echter een stuk rot hout (naast alle andere rotte stukken hout) waar een bol profiel /hol profiel inkeping van circa 35 in gemaakt is. Diameter is dus circa 70.

70 is erg veel voor mijn kleine freesbankje, denk dat ik daar zo'm profi freesmachine/toupie voor nodig zou hebben.

Is er iemand die een makkelijke manier weet om dit ook veilig te maken met huis-tuin en keukenspullen? Heb alle gebruikelijke apparatuur wel liggen, ben een zeer goed uitgerust amateur. Freesbank 12 mm met aanslag, zaagtafel, lintzaag, shaper, etc...

Schulpen zou je een zaagje met diameter 70 nodig hebben, bestaan die, waar past dat op??
Foto bijgevoegd van profiel, en van nog zichtbare rot. Andere bewerkingen lukken me prima.
Oud huis, alle is krom en schots en scheef, dus moet niet exact exact juist zijn, zolang het er maar goed uitziet. Zit nu te denken over te maken met holle beitels, maar dat heeft weer wat voeten in de aarde om t goed te krijgen....

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
163
104
Tilburg
Schulpen op de zaagtafel? Kwartcirkel aftekenen op het hout. Hout elke keer 3mm verschuiven (dikte zaagblad) en de hoogte van het zaagblad aanpassen.
Na het zagen nog even schuren…

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
70
4
Schulpen op de zaagtafel? Kwartcirkel aftekenen op het hout. Hout elke keer 3mm verschuiven (dikte zaagblad) en de hoogte van het zaagblad aanpassen.
Na het zagen nog even schuren…
Jij bedoelt telkens een nieuw zaagsnede maken, elke 3 mm? en dieper en dieper tot je de vorm ongeveer hebt?

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.202
2.571
Klein-Brabant, Vlaanderen
inkeping van circa 35 in gemaakt is. Diameter is dus circa 70.
of (frees)messen - ongeacht de toepassing + de nodige machines bestaan, weet ik niet

voor mijn stationaire spilfrees kan ik die in ieder geval bestellen
prijs ?
ik stel gewoon de vraag niet, tenzij ik de prijs er uit kan halen

met een rolwagen kan je een draaimechanisme maken
daar klem je het werkstuk tussen
je zet de zaag 35 mm hoog
na X omwentelingen heb je een perfekte holle kant
dat draaimechanisme hebben een paar collega's reeds ontworpen + gemaakt + gebruikt

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
738
414
‘s-Hertogenbosch
Klos doorboren met een gatenzaag van 70. Klos onder 45 graden doorzagen en de gatzaag er doorheen steken.
Aanslag op klos zodat de boor eigenlijk freest.
Vervolgens met een trekkende beweging met draaiende gatzaag steeds dieper gaan.
Beetje schuren met een stuk stokleuning met schuurpapier erom en klaar 🫢
Succes John

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
738
414
‘s-Hertogenbosch
door de tanden van de gatzaag te laten frezen net als je met de cirkelzaag zou doen als je dwars op de draad schuift, met de cirkelzaag is het linker dan met de gatzaag….. ( is eigenlijk een beetje oneigenlijk gebruik) maar het werkt

jorisvh

Post veel
Freesbits voor een bovenfrees gaan volgens mij niet verder dan R 25,4mm(1”), althans bij CMT en die hebben toch een ruim assortiment, bvb
1750403026497.png
profiel messen voor op een spilfrees vind je wel met R35 maar dan ik het cirkelsegment geen volle 90gr, bvb
1750403092003.png
voor een kwartcirkel, waarbij de eindes van het cirkelsegment dus loodrecht op de rechte stukken aansluiten, heb je een rond gereedschap (zaag, gatzaag, …) nodig met de juiste diameter èn moet je loodrecht aanvoeren. met een andere diameter en/of onder een hoek aanvoeren geeft, zoals @LFlab ook al zei, een ellips.

ik heb in het verleden al zulke dingen gemaakt met schulpen en telkens langsgeleider en zaaghoogte verstellen. met wat driehoeksmeetkunde en een schuifmaat kan dat redelijk nauwkeurig. en naschuren met een schuurpapiertje rond iets van de goeie diameter

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
658
185
Arnhem - Schaarsbergen
Beste medehoutbewerkers,

Vordering van het restaureren van het oude huis vorderen gestaag. Ben nu bezig met de geornamenteerde raampartij achter. Hier zit echter een stuk rot hout (naast alle andere rotte stukken hout) waar een bol profiel /hol profiel inkeping van circa 35 in gemaakt is. Diameter is dus circa 70.

70 is erg veel voor mijn kleine freesbankje, denk dat ik daar zo'm profi freesmachine/toupie voor nodig zou hebben.

Is er iemand die een makkelijke manier weet om dit ook veilig te maken met huis-tuin en keukenspullen? Heb alle gebruikelijke apparatuur wel liggen, ben een zeer goed uitgerust amateur. Freesbank 12 mm met aanslag, zaagtafel, lintzaag, shaper, etc...

Schulpen zou je een zaagje met diameter 70 nodig hebben, bestaan die, waar past dat op??
Foto bijgevoegd van profiel, en van nog zichtbare rot. Andere bewerkingen lukken me prima.
Oud huis, alle is krom en schots en scheef, dus moet niet exact exact juist zijn, zolang het er maar goed uitziet. Zit nu te denken over te maken met holle beitels, maar dat heeft weer wat voeten in de aarde om t goed te krijgen....

Ik heb wel 38mm hol, die weegt een halve kilo. Een bolle heb ik in 51mm. Als je zelf een bolle van CMT koopt mag hij bij mij in de freestafel (Arnhem)

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
658
185
Arnhem - Schaarsbergen
Ik heb wel 38mm hol, die weegt een halve kilo. Een bolle heb ik in 51mm. Als je zelf een bolle van CMT koopt mag hij bij mij in de freestafel (Arnhem)
Ik kan tot 89mm uitwendig

En anders een ander veilig merk radius 35mm :) Ik kan tot 89mm uitwendig.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.