Vraagje over laminaat

Fritser

Nieuw lid
29 mei 2023
6
0
Oosterhout
Hallo,
ik heb een vraag maar weet niet of ik die hier op dit forum mag plaatsen Omdat het niet echt met houtbewerking te maken heeft.
welnu, ik probeer het toch. 😉

als je laminaat legt moet er 8-10 mm tussen laminaat en wand blijven. Dit zodat het laminaat kan uit zetten. Althans zo heb ik het begrepen. Als ik nu deze spleet bij deuren wil afdekken met plak plinten, dan is dat effect toch weg? Immers de plint zit “vast“ aan het laminaat en tegen de dorpel aan. Als het laminaat dan uitzet komt de plak plint los, of zie ik dat verkeerd?

groeten Frits
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Als je laminaat netjes wil leggen haal je de plinten en dorpels weg en de onderkanten van de kozijnen. Op die manier kan je doorleggen zonder plakplintjes. Plakplintjes zijn een goedkope oplossing, maar dan moet je dus ook de nadelen accepteren.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
De plakplintjes laten ruimte voor beweging. Hierdoor kan het laminaat uitzetten inkrimpen. De lijmlaag veert mee. Daarom laat deze na een tijdje ook los...
Onder plinten kozijnen en drempels doorleggen is een mooiere oplossing.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Het ligt er een beetje aan wat voor soort laminaat het is en in welk verband het wordt gelegd. Maar als het niet volhout is, dan zal het krimpen en uitzetten heel erg meevallen. In mijn vorige huis had ik laminaat dat bestond uit een bovenlaagje echt hout en voor de rest uit geperst en gebonden spul. Die kamer was 6,20 m breed en er zat echt niet meer dan 3 mm verschil in per seizoen. De dilatatieruimte kan dus makkelijk onzichtbaar worden gemaakt onder de plinten tegen de muur. Precies wat de posters hierboven aanraden. Plakplinten zou ik trouwens ten sterkste af willen raden. Die gaan onherroepelijk los na een paar seizoenen.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
762
Nootdorp
In mijn situatie. In de breedte had ik een paar mm verschil (uitzetten) nadat ik het had gelegd. In de lengte was het meer dan een cm (bij een lengte van het huis van 16 meter).
 

Fritser

Nieuw lid
29 mei 2023
6
0
Oosterhout
Dank voor de reacties. De plinten heb ik weggehaald daar komen nieuwe voor, maar bij de deurkozijnen moet ik iets op verzinnen. Die zijn van metaal dus inkorten waag ik me niet aan. De plakplinten uit de handel wil ik niet gebruiken daar heb ik inderdaad slechtere ervaring mee.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Je zou een dun latje tegen de dorpel aan kunnen leggen waar je het plakplintje op plakt. Met dan ruimte tussen dat latje en het laminaat
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Dank voor de reacties. De plinten heb ik weggehaald daar komen nieuwe voor, maar bij de deurkozijnen moet ik iets op verzinnen. Die zijn van metaal dus inkorten waag ik me niet aan. De plakplinten uit de handel wil ik niet gebruiken daar heb ik inderdaad slechtere ervaring mee.
Om het kozijn een paar mm vrijhouden en af kitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.