Vraagje over houtsoort/afwerking

BramW

Nieuw lid
12 mrt 2025
11
19
Moergestel
Hoi,

Misschien is dit meer een vraagje voor houtbewerking in het algemeen.

Ik ben de laatste tijd aan het proberen om een paar schaakborden te maken en daarbij stukken te draaien.
De zwarte stukken, van donker walnoot, krijgen een erg gladde en (naar mijn mening) mooie afwerking met een simpele notenolie/bijenwas.

Ik vind het alleen altijd jammer als de witte stukken geel kleuren van het afwerk laagje.

Heeft iemand tips voor houtkeuze/afwerking voor een zo wit/licht mogelijk schaakstuk?
Ik heb al eerder stukken gemaakt die niet zo geel werden van de bijenwas, maar ik kan me niet echt herinneren welk hout ik toen gebruikt heb.

Op internet gebruiken ze vaak maple (vertaald naar esdoorn). Maar ik zag dat dit in Nederland vooral als haardhout wordt aangeboden? Kan je hier ook mooie dignen van draaien of moet ik voor goede kwaliteit naar een speciaalzaak?

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.866
1.170
Emst
Esdoorn brandhout is goed te gebruiken, als het maar droog is.
Kijk eens naar onzichtbare olie, Ronald Kanne verkoopt het.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.397
1.261
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Haardhout is altijd een gok maar er kan bruikbaar hout tussen zitten. wel denk ik dat esdoorn dat als haard hout wordt aangeboden veldesdoorn is. Esdoorn voor draai- of constructiewerk is vrijwel altijd Americaans hard maple - suikeresdoorn. voor wit hout zou ik naar hulst kijken.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.419
826
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hulst is zeer wit, maar lastig te drogen zonder schimmel (dan moet het heel snel) en het trekt enorm tijdens het drogen (vooral als dat snel gebeurt) en is gedroogd zeker niet gemakkelijk te koop.
Haagbeuken is ook redelijk wit, en kan zeer glad afgewerkt worden, en is gedroogd te koop bij bv. de Arnhemse Fijnhouthandel. Een olie met wit pigment helpt om het hout wit te maken/houden, maar maak wel een aantal proefstukken om je oppervlaktebehandeling te testen. Schuurgroeven worden nl. ook benadrukt door olie met pigment, bijvoorbeeld.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.