Vraagje over het maken van een trap (nog een hersenspinsel)

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey, ik ben hier al een tijdje op het forum maar de laatste jaren bitterweinig gepost...

Nu zit ik even mijn hoofd te breken... ik ben een huisje aan het renoveren en de trap naar het verdiep is een ramp.
Bedekt met oud versleten tapijt, superstijl... En ik heb nog een 20cm plaats voor de trap... (lees dus dat de trap nog 20cm vooruit zou kunnen komen en zo een beetje minder stijl zou kunnen worden).
De trap zit tussen 2 (oude) muren.
Nu, ik had gedacht de trap te verwijderen en een Z-trap te maken. Ik zou aan beide kanten een strook multiplexplaat aanbrengen die uitgezaagd is in de vorm van de trap (dus een opeenvolging van Z-vorm). Deze zouden bevestigd worden aan de muren. Met behulp van lijm en schroeven zou ik die verdubbelen (dus een 2e plaat ertegen met dezelfde vorm) om zo aan beide kanten +- 36mm te bekomen waarop de treden kunnen rusten.
De treden en tegentreden zou ik thuis al maken (dus een voorgemaakte 7 -vorm). Ter plaatse zou ik die dan lijmen op de multiplex (constructielijm) en de tegentrede telkens schroeven aan de achterzijde van de vorige trede...

Nu is de vraag: doen zo, of zie ik het helemaal verkeerd?

P.S. Ik kan geen gemaakte trap binnenkrijgen en de tijd die ik ter plaatse kan spenderen is beperkt, vandaar dat ik de treden 's avonds in de week zou maken...
Breedte tss de 2 muren= +-90cm. De tredes zou ik in 32mm rubberwood maken en de tegentredes in 18mm rubberwood. De "tegentrede" zou ik aan de onderkant van de trede met domino's lijmen en aan de achterkant van de vorige trede schroeven...


Ik hoop dat jullie mijn tekst knn volgen... ben niet zo goed in schetsen...

Groeten, Seb.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik hoop dat jullie mijn tekst knn volgen... ben niet zo goed in schetsen...
één van de grote waarheden in de houtwereld is, dat - wanneer je het niet kan tekenen - je het ook niet zal kunnen maken

je kan alvast beginnen met wat foto's
verder voorbeelden waarop je je steunt

voor een trap zijn ook de maten van de beschikbare ruimte belangrijk
maw wat heb je horizontaal + vertikaal ?

andere vraag: kan je langs onder aan de trap + blijft de onderkant zichtbaar ?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Ik heb ooit eens een Molenaarstrap gemaakt. Misschien heb je wat aan het topic waarin ik dat laat zien.

Fons

 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
één van de grote waarheden in de houtwereld is, dat - wanneer je het niet kan tekenen - je het ook niet zal kunnen maken

je kan alvast beginnen met wat foto's
verder voorbeelden waarop je je steunt

voor een trap zijn ook de maten van de beschikbare ruimte belangrijk
maw wat heb je horizontaal + vertikaal ?

andere vraag: kan je langs onder aan de trap + blijft de onderkant zichtbaar ?
- Ik kan het wel schetsen om het te maken, maar om mijn schets te posten...
- Thuis heb ik een dubbele draaiende trap in beton gegoten en bekleed met natuursteen, dus voor het berekenen van de treden e.d. zit ik niet mee, maar het gaat mijn eerder om het feit of ik die op de multiplex mag laten rusten in plaats van trapbomen te hebben die uitgefreesd zijn waartussen de treden vast zitten...
Ik denk immers dat ik ter plaatse tijd zou uitsparen met het plaatsen van een nieuwe trap in plaats van de oude te renoveren...
- ik kan aan de onderkant (zit boven de keldertrap), dus ik kan er aan om te schroeven. Ik zou de onderkant niet zichtbaar laten...
Anders plaats ik toch een schets als het niet duidelijk is...
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb ooit eens een Molenaarstrap gemaakt. Misschien heb je wat aan het topic waarin ik dat laat zien.

Fons

Ik heb dit draadje al met veel plezier gelezen. Mijn probleem is echter dat ik niet met trapbomen zou werken...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik denk dan aan iets gelijkaardigs aan deze, tussen 2 muren dan.
 

Bijlagen

  • InspirationBilder-Jeffrey-Treppe-1.jpg
    InspirationBilder-Jeffrey-Treppe-1.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 41

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk dan aan iets gelijkaardigs aan deze, tussen 2 muren dan.
of de wangen nu van of tegen de muur staan, maakt weinig uit
door ruimtegebrek kan het handiger zijn om de wangen eerst tegen de muren te plaatsen
ik zie geen reden om een strook mpx op de muur te zetten, en die nadien te verdubbelen
waarom niet met 1 strook mpx beginnen, en die als mal gebruiken om nog 3 identieke te maken ?
nadien zet je de dubbele mpx'en tegen de muur
de treden zal je tegen de 'wangen' moeten trekken
balkjes iets van de rand van de mpx
in 1 richting schroeven die in de mpx grijpen
in de andere richting schroeven die de treden op/tegen de mpx trekken
 
  • Leuk
Waarderingen: seb

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als er geen ruimte is om de trap er gemonteerd tussen te schuiven is dit de enige manier lijkt me. Ik kan geen reden bedenken waarom je voor de trapbomen geen multi zou kunnen gebruiken. Als je de lagen dan ook nog overlapt op de naad komt het zeker goed.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Als er geen ruimte is om de trap er gemonteerd tussen te schuiven is dit de enige manier lijkt me. Ik kan geen reden bedenken waarom je voor de trapbomen geen multi zou kunnen gebruiken. Als je de lagen dan ook nog overlapt op de naad komt het zeker goed.
Ok, thx!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.