Vraagje over goedkoper hout?

BramW

Actieve deelnemer
12 mrt 2025
40
71
Moergestel
Misschien een beetje een abstracte vraag, maar heeft iemand tips voor een hout(soort) die ik relatief goedkoop kan kopen?

Ik haal zelf vaak reststukken van zwarte walnoot. De (kleine) reststukjes zijn redelijk goedkoop, omdat niemand er verder iets mee kan.

Maar vaak zit je dan vooral met dunne stukjes van 4–6 cm dik. Ik zou het ook wel eens leuk vinden om grotere werkstukken uit één stuk te kunnen draaien.

Ik zit eraan te denken om ook gewoon eens haardhout te kopen en dat te proberen, aangezien de vorm voor ons houtdraaiers niet zo veel uitmaakt. Ik zag op marktplaats dat ze vaak esdoorn eiken en beuk door elkaar gooien en verkopen. Maar ik heb geen idee of ik dan veel spleten, rotte plekken of gekke kleuren tegen ga komen.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

BraveHendrik

Actieve deelnemer
20 apr 2023
61
23
Tilburg.
Ik loop regelmatig binnen bij recycle winkels,daar staan vaak meubels voor een habbekrats.
Denk daarbij aan eiken tafels enz.
Vorig jaar een mooi eiken blad op de kop getikt voor een relatie.
€ 30.- was niet veel voor dat item.

Succes.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en BramW

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.529
566
Etten-Leur
Misschien een beetje een abstracte vraag, maar heeft iemand tips voor een hout(soort) die ik relatief goedkoop kan kopen?

Ik haal zelf vaak reststukken van zwarte walnoot. De (kleine) reststukjes zijn redelijk goedkoop, omdat niemand er verder iets mee kan.

Maar vaak zit je dan vooral met dunne stukjes van 4–6 cm dik. Ik zou het ook wel eens leuk vinden om grotere werkstukken uit één stuk te kunnen draaien.

Ik zit eraan te denken om ook gewoon eens haardhout te kopen en dat te proberen, aangezien de vorm voor ons houtdraaiers niet zo veel uitmaakt. Ik zag op marktplaats dat ze vaak esdoorn eiken en beuk door elkaar gooien en verkopen. Maar ik heb geen idee of ik dan veel spleten, rotte plekken of gekke kleuren tegen ga komen.

- afhankelijk hoe groot is haardhout vaak te zeer verkleind voor de houtdraaier maar je kunt geluk hebben
- leg contact met boomverzorger, kijken en luister om je heen of er zaagwerk aan bomen wordt gedaan
- evt restant van trappen- of meubelfabriek
- Radius afdeling Dommeldraaiers zit ‘om de hoek’
- via Facebook kom je regelmatig aanbod tegen van stukken stam
- via marktplaats idem
Met vr groet, Hans

• Leuk
Waarderingen: John1969 en BramW

BramW

Actieve deelnemer
12 mrt 2025
40
71
Moergestel
Bedankt! Wat een geweldige reacties.
Als je dat tegenkomt, is het dan een probleem? Zo is hout.
Rotte plekken kun je enigzins van buiten zien, spleten heb je minder bij vers hout en gekke kleuren zijn een voordeel.
Ik ben het wel met je eens. Met gekke kleuren bedoel ik vooral groen/blauwe schimmel die je, vooral in het natte Nederland, redelijk vaak tegenkomt. Heb nu al een paar keer gehad dat ik de blauwe vlek op mijn werkstuk pas zag nadat de finish er over heen ging.
Ik loop regelmatig binnen bij recycle winkels,daar staan vaak meubels voor een habbekrats.
Denk daarbij aan eiken tafels enz.
Vorig jaar een mooi eiken blad op de kop getikt voor een relatie.
€ 30.- was niet veel voor dat item.
Goede tip! Ik zal binnenkort eens gaan kijken.

Word lid van Radius en ga naar afdelingsmeetings. Zijn altijd collega houtdraaiers die hout over hebben.
Ja, ga ik zeker doen! Ik had hier al eens eerder naar gekeken, maar had er toen niet echt tijd voor. Lijkt me ook erg leuk om eens in gesprek te gaan met andere draaiers. :)
- afhankelijk hoe groot is haardhout vaak te zeer verkleind voor de houtdraaier maar je kunt geluk hebben
- leg contact met boomverzorger, kijken en luister om je heen of er zaagwerk aan bomen wordt gedaan
- evt restant van trappen- of meubelfabriek
- Radius afdeling Dommeldraaiers zit ‘om de hoek’
- via Facebook kom je regelmatig aanbod tegen van stukken stam
- via marktplaats idem
Erg goede tips, bedankt! Een meubelfabriek had ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens wat actiever worden op marktplaats en instagram.. Facebook heb ik al een tijdje niet meer gebruikt.
Ik heb nog wel wat stukken robinia liggen voor je.
Leuk! Robina heb ik, voor zover ik weet, nog niet eerder mee gewerkt. Ik stuur je een Pm.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.348
857
‘s-Hertogenbosch

Afdeling De Dommeldraaiers​

Onze afdeling Dommeldraaiers bestaat uit ca. 35 personen. De leden van onze afdeling komen uit de regio Schijndel – Den Bosch en Eindhoven.
Jaarlijks organiseren wij ca. 6 houtdraai bijeenkomsten. Bij aanvang worden na de koffie de in de tussentijd gemaakte werkstukken besproken en kennis gedeeld. Daarna gaan we actief aan de slag.
Wij organiseren onze bijeenkomsten op een mooie en ruime locatie in Hal 36, Hoogstraat 36-a in St. Michielsgestel.
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met onze afdelingscontactpersoon (ACP)

Zelf ben ik al enige jaren lid van de vereniging en kan vermelden dat er altijd iets leerzaams is, toegespitst op jouw vragen. Ons ledenbestand bestaat uit draaiers en draaisters van ong 28 tot 82…. Wat daar voor wijsheden uitkomen 🫢, onze leden komen ook uit regio Tilburg en Eindhoven en volgens mij ook 1 of 2 zelfs uit moergestel.
Ben je geïnteresseerd kijk op de site van www.houtdraaien.com en dan in het uitvalmenu onder afdelingen en regio.
Daar vind je het telefoonnummer van onze ACP-er die je zeker meer informatie kan geven.

Groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.