Vraagje over glazen leggers in vitrinekast.

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een ontwerp voor een vitrinekast 180cm hoog en 128cm breed en slechts 25cm diep omdat ze in een nis moet verwerkt worden.
De corpus maak ik in melamineplaat beuk decor om bij de rest van de meubels te passen en de deuren worden glazen schuifdeuren.
Voor de leggers was mijn eerste ontwerp ook dezelfde melamine platen met een ledstrip de zijkanten gefreesd, maar ik denk dat het in het midden nogal donker gaat zijn omdat er slechts 25cm tussen te leggers zit en de kast 124cm breed is.
Het 2de plan was om in elke legger een led strip te frezen, maar dan kom in in de knoei om de bedrading onzichtbaar weg te werken. De staanders zijn namelijk maar 19mm en blijven aan de buitenzijde zichtbaar. Het wordt een vrijstaand meubel die momenteel in die nis moet passen maar later apart kan geplaatst worden.
Mijn 3de idee is nu om met glazen leggers te werken en enkel verlichting bovenaan of opzij of een combinatie van de 2.
Ik heb echter geen ervaring met glas en welke dikte en overspanning wat kan dragen en kan online ook niets eensluitends vinden.
Ze zouden 20cm op 124cm zijn en aan de zijkanten gedragen. Eventueel kan er in het midden ook een steun geplaatst worden in de achterwand aangezien die ook 19mm dik is, maar liever niet als dat niet nodig is.
Iemand hier ervaring met glazen leggers die mij kan vertellen of deze overspanning kan en welke dikte van glas ik dan nodig heb?

Eventueel adresjes waar het aan te raden is van de bestellen. Ook voor de schuifdeuren, systemen die eventueel aan te raden zijn.
Bij ostermann komt het voor de schuifrails en glas alleen al op +400 euro excl BTW.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Hey fantic,

Leuk idee, daarmee is de glasplaat over de hele lengte gesteund. Ik ga zeker eens testen met een model wat voor effect dat geeft.
Zal het resultaat hier ook posten.
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Ik heb een tijd geleden deze gemaakt.
1690403468383.jpeg
2 scharnierdeuren +/-60x60cm, 5mm dik
2 leggers +/- 120x12cm, 8mm dik, zeer gelijkaardige overspanning dus
alles gehard glas.
1 LED strip bovenaan volstond hier maar kast was veel minder hoog.
hoe ik aan de diktes gekomen ben, weet ik helaas niet meer.
vermoedelijk op advies van de lokale glazenier waar ik het glas gehaald heb. ik weet wel dat alles nog heel is 💪.
kosten waren +/-220€ excl.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Mooi werk Joris.

Denk dat ik ook maar beter eens een lokale glazenier kan zoeken voor advies en eventuele verdere samenwerking bij volgende projecten.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Volgens mij heeft een ledstrip koeling nodig, vaak toegepast in de vorm van een aluminium goot.
Als je het nu gaat infrezen in een verdiepte groef in hout, en dan afsluiten met glas...
Ik zelf was al huiverig om ledstrips in mijn inloopkast te gebruiken. Ik wilde het liever niet gaan uitproberen of er nu wel of geen brand van kwam...
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Volgens mij heeft een ledstrip koeling nodig, vaak toegepast in de vorm van een aluminium goot.
Als je het nu gaat infrezen in een verdiepte groef in hout, en dan afsluiten met glas...
Ik zelf was al huiverig om ledstrips in mijn inloopkast te gebruiken. Ik wilde het liever niet gaan uitproberen of er nu wel of geen brand van kwam...
Ik denk dat dit afhangt van hoeveel vermogen ze hebben. Ik ga sowieso eerst een model maken en dan kan ik het een tijdje laten branden en zien hoe warm het wordt.
Hafele heeft ledstrips met siliconeomhulsel die gewoon in een 6mm groef in het hout gestoken worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is zelfs maar een groef van 4x10mm
Hafele loox 5 ledstrip in siliconenslang wel niet goedkoop, rond de 80 euro voor 3m excl BTW
deze van van opstal heeft dezelfde afmeting
lijkt mij bijna identiek aan die hafele
bij mijn weten is hafele een voortverkoper
rond de 30 ipv 80
en dan is er nog de prijs van de transfo
heb ik al een paar keer geplaatst
de groef maak ik doelbewust 12 diep om uitsteken te vermijden
warmte-afgifte heb ik nog ni bekeken, want altijd open geplaatst
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink en AtelierHQ

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Bedankt voor de tip! Inderdaad een serieus prijsverschil.
Ik had de loox gezien bij derek barret design, maar die gebruikt enkel nog de controllers en de kabels en de strips zelf komen van een Iers bedrijf. newstylelights.ie wel nog altijd duurder dan die van van opstal.
Jij hebt er goede ervaringen mee neem ik aan?
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Kan je in aartselaar gewoon terecht of is alles op bestelling en afhalen/verzenden? Ik woon in Opwijk/mazenzele dus is niet zo ver.
Eerst maar eens een model maken en testen.
Ik zag op instagram vanop de beurs in Las Vegas dat er bij Hafele een nieuw systeem uitkomt met ledstrips met contactpunten zodat ze ook in verstelbare schappen kunnen werken. Naast de plankdragers zit dan aan weerszijden en contactstrip zoals je nu een verticale ledstrip zou infrezen.
Op de websites is er wel nog niks van te vinden dus is het misschien nog een prototype.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik woon in Opwijk/mazenzele dus is niet zo ver.
mau vent toch
zo dichtbij, en je hebt je zo lang verborgen gehouden !
ben jij dit ?

Kan je in aartselaar gewoon terecht of is alles op bestelling en afhalen/verzenden?
ze hebben een ruime voorraad, maar niet altijd alles
staat bij elk artikel
ze hebben een toonzaal waar ik die ledstroken in een kleerkast ingebouwd gezien heb
je kan gewoon binnenstappen, vragen wat je wenst, en meepakken
ze klappe dau schoeën antweirps
vooraf bestellen is toch handiger
dan ligt het klaar
verzenden kan ook, maar zelf haal ik daar altijd alles af
ni ver + in 1 van mijn rijrichtingen
raar dat je van opstal nog ni kende
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
mau vent toch
zo dichtbij, en je hebt je zo lang verborgen gehouden !
ben jij dit ?
Ja dat ben ik.
Heb bij mijn voorstelling vermeld dat ik van Opwijk ben dacht ik.
Dacht dat jij van puurs of bornem of die kanten was omdat er klein-brabant op jouw profiel staat.
ze hebben een ruime voorraad, maar niet altijd alles
staat bij elk artikel
ze hebben een toonzaal waar ik die ledstroken in een kleerkast ingebouwd gezien heb
je kan gewoon binnenstappen, vragen wat je wenst, en meepakken
ze klappe dau schoeën antweirps
vooraf bestellen is toch handiger
dan ligt het klaar
verzenden kan ook, maar zelf haal ik daar altijd alles af
ni ver + in 1 van mijn rijrichtingen
raar dat je van opstal nog ni kende
Ik kende van opstal wel, maar nog geen gebruik van gemaakt en had op de een of andere reden ook de link niet gelegd dat die ook led-verlichting zouden hebben.

Heb vandaag het model getest met een stuk vlak glas wat ik hier nog gevonden heb en het effect is wel leuk.
20230729_143814.jpg
Met proper glas zal het nog mooier zijn 🤣

Denk wel dat als ik het zou gebruiken ik geen t-slot ga frezen, maar gewoon de achterkant helemaal doorzagen zodat het glas er helemaal tussen zit en dan de led strip er langs achter tegen hangen in een houten of nog beter alu goot.
Dan is er geen kwetsbaar dun randje aan de melamine plaat welke kan afbreken.
En de strip is makkelijk bereikbaar moest er eentje defect geraken zonder de hele kast te moeten demonteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.