Vraagje over forstner boren

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Enige tijd geleden een setje forstner boren aangeschaft van HBM, nu heb ik er al twee keer eentje gebruikt maar ik vind dat deze niet zo goed werken, heb ze telkens gebruikt met de kolomboor maar vind dat ze weinig spaanders maken maar meer zaagmeel, op filmpjes zie ik dat ze vrij grote spaanders maken en snel door het materiaal gaan maar dat doen de mijne niet, doe ik wat fout, snelheid van de boor of niet genoeg kracht op de aandrijfhandel, ben bang dat ik dan de machine beschadig!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb ook ooit eens een setje van HBM gekocht, ik moet ze allemaal extra slijpen om eeen bevredigend resultaat te krijgen….
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Ik heb de forstnerbits van fisch (wave cutters),zijn wel wat duurder maar hoef ze van te voren niet te slijpen.
Dat is wel het voordeel van duurder gereedschap.Het is gewoon goed.
Ik heb geen elektrisch gereedschap,maar deze boren werken ook goed in een booromslag.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Hoe hebben jullie de boren geslepen als ik vragen mag? Ik heb ook al jaren een setje, maar met hetzelfde probleem, dat ze niet goed boren. En om die reden pak ik ze ook bijna nooit.
En wat zou een goede (betaalbare) vervanger zijn die wél een goed resultaat hebben?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Waarschijnlijk ga je ze met een goede vijl kunnen bijwerken. Zo heb ik het toch gedaan met de boren van de Aldi.
Bij een fostner boor moet je wel flink drukken. Harder als bij een gewone boor. Hoe hard is moeilijk te omschrijven. Moet je zelf even aanvoelen wat de machine aankan.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Als je veel gaten moet boren zou ik voor een kwaliteit forstnerboor gaan, bv. Famag.
Is het voor een of paar gaatjes dan voor een goedkopere versie.
Ik heb de goedkopere versie (labor) bij Toolstation gekocht en die bevielen mij goed in hout en kunststof.
Mvg, :).
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
221
95
Omgeving Alkmaar
Hier dezelfde ervaring. Ooit een setje van 5 of 6 bij de lidl gekocht en zelfs met slijpen nooit lekker aan het boren gekregen. Het enige dat die boren in mijn beleving met ‘echte forstnerboren’ gemeen hebben is dat ze er uit zien als forstnerboren. Uit frustratie een setje van 5 van bosch pro gekocht (met goed zoeken en een beetje geduld voor €50 of soms minder te krijgen). Een wereld van verschil (dus eigenlijk ben ik benieuwd of famag ed nóg beter boren, maar de prijs schrikt me af, daar gebruik ik ze te weinig voor). Mooie spanen / gaten en bijna geen moeite om de boor in het hout te krijgen. Ook in kops hout.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Het snijvlak is met een vijltje te slijpen, de binnenrand van de tanden heb ik met de Dremel en een slijpstift geslepen. Daarmee kreeg ik een veel scherpere rand aan het boorgat.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
75
19
Mijn ervaringen zijn gelijk de hierboven beschreven, iets duurdere zijn gelijke scherp dus direct inzetbaar.
Maar met wat aandacht zijn ook de Aldi en Lidl boren goed te doen.
Wat ik wel geleerd heb als je bv 25 mm wil boren doe ik dat tot z'n 4 tot 5 mm diep dan boor ik met bv 15 het hart er uit en daarna de 25 mm en dat gaat veel beter/makkelijker dan ineens de 25 mm.
het voorboren doe ik tbv centreren van de 25 mm boor als het hart eruit is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
En wat zou een goede (betaalbare) vervanger zijn die wél een goed resultaat hebben?
Ik heb een setje van Ecotools, is wel een andere set als ze nu aanbieden, maar bevalt goed. Ik gebruik ze meestal in de kolomboor op lage toeren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.713
2.574
Gaanderen
Laatst bewerkt:

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Hoe hebben jullie de boren geslepen als ik vragen mag? Ik heb ook al jaren een setje, maar met hetzelfde probleem, dat ze niet goed boren. En om die reden pak ik ze ook bijna nooit.
En wat zou een goede (betaalbare) vervanger zijn die wél een goed resultaat hebben?
Deze zijn uit het doosje goed scherp, mooie kwaliteit voor weinig, gebruik ze al meer als een jaar en ze gaan nog steeds als boter.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
dus eigenlijk ben ik benieuwd of famag ed nóg beter boren, maar de prijs schrikt me af, daar gebruik ik ze te weinig voor
Farmag boort echt super! Ik heb geen ervaring met de Bosch-boren die jij noemt, maar die van Farmag gaan het hout in als boter. Gewoon uitkijken dat je niet te snel te diep gaat…
Ik heb een set van redelijke kwaliteit (ook iets van 40-50 euro) en van enkele maten heb ik een losse Farmag-boor. Die laatsten geven een superglad en exact op maat gat.

De boren van HBM moet je met een grote boog omheen lopen (tenzij je zelf goed kan slijpen) want die zijn uit de doos niet scherp en blijven ook niet zo lang scherp als kwaliteitsboren. Typisch een geval van goedkoop is duurkoop, al hebben ze zeker een flink assortiment wat wel goed (genoeg) is, hoor. Ik kom er zelf ook wel eens, dus zeker geen negativiteit over wie daar zijn spullen koopt, alleen in het geval van de boren hebben ze de plank misgeslagen.

Voor @kibling waarschijnlijk te duur en helemaal niet nodig en een hele set farmag aan te schaffen, maar als je een bepaalde maat vaak gebruikt, of voor een specifiek project veel moet boren en strakke gaten wilt hebben, kan je die maat naast de reguliere set bij aanschaffen en zo langzaam uitbreiden (zowel van de forstnerboor als de normale houtboor, want die zijn ook stukken beter dan wat je op de hoek van de straat koopt).
 
  • Leuk
Waarderingen: Spaander

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Je zou ook een verstelbare boor kunnen overwegen.
Dat is een traditioneel stuk gereedschap dat al heel lang bestaat. Ik heb er nog eentje met tapse vierkante schacht voor een booromslag.
(Van Bosch toebehoren zou ik weg blijven, kwaliteit is naar mijn ervaring niet wat je zou verwachten).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.