Vraagje over een wasmachinemeubel

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Al een tijd lang ben ik me aan het verbazen over een wasmachinemeubel. Op internet staan werkelijk de mooiste exemplaren (zie willekeurige foto). De wasmachine staat mooi op hoogte met zelfs nog een lade er onder voor de wasmand.
Maar dan vraag ik me oprecht af, dat kan toch nooit een plankje van 18mm spaanplaat zijn? Op de foto lijkt het iets dikker materiaal maar dan nog. Als je daar een apparaat van 100kg op zet lijkt me dat dat vrij snel door gaat buigen? Dus ik vroeg me af hoe ze die constructie maken binnen zo’n kast. Niet perse om het zelf na te bouwen (misschien ooit nog) maar meer uit interesse. Ik dacht misschien weet iemand dat hier.

D420DC36-7B8D-4A59-887E-A7554F38A401.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hebt weinig last van doorbuigen. De pootjes van die wasmachine zitten vlak bij de wand, dus de belasting is vooral afschuiving. Als je 5 deuvels per kant doet, dragen ze bij je 100 kg maar 10 kg per stuk, op afschuiving. Dat is niet bijzonder veel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Wasmachine van 100 kg? ik vraag me af of die er nog zijn. Vroeger de miele's 160 kg maar ik dacht dat die nu zo rond de 80 kg zijn. Andere merken zijn wel lichter. Ik heb zelf een wasmachinemeubel gebouwd van 18mm zwart mdf. Gaat prima als je de verbindingen degelijk uitvoert.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als je de kast romp in elkaar hebt gezet, dan aan beide zijden onderin een spaanplaat monteren, met de hoogte die de machine moet hebben . Op de beide spaanplaten leg je een ligger, hierop staat de machine . Staat als een huis.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Wat een toeval, ik ben juist bezig zo'n kast te bouwen. Heb het onderstel af en de machine staat erop. Nu nog bezig met bovenkastjes en een smalle hoge kast voor de strijkplank.

Ik heb Ikea keukenkasten gebruikt en ingekort tot 40 cm. Onder en bovenop een dik ikea keukenblad met 6 stuks meubelstelpoot om waterpas te zetten.

Gaat prima tot nu toe. Machine staat 50 cm hoog. Er onder komt nog een lade voor vuile was en bovenop bovenkastjes voor de flessen wasmiddel.

Het is niet zozeer of de kast je machine kan dragen, maar hoe jij die machine in de kast gaat krijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die machine hoef je er maar een keer in de 5 jaar in en uit te tillen. Met 2 man gaat dat prima.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Die machine hoef je er maar een keer in de 5 jaar in en uit te tillen. Met 2 man gaat dat prima.
Dat lukt inderdaad. Maar daarna moet je hem er ook nog verder inschuiven. En de slangen aansluiten. Mijne schuift voor geen meter met die rubber voetjes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De aansluitingen doe je normaal gesproken niet in de kast waar de machine in staat. Het is denk de bedoeling dat het niet lekker schuift. Dan blijft de machine in de kast staan , nadat hij geplaatst is. Het is alleen problematisch als er niet genoeg hoogte in de kast is, om hem wat te kunnen kantelen. Dan moet je eerst een bokje maken om de machine op te zetten, zodat je hem er rechtstandig in of uit kan schuiven.
 

jorisvh

Post veel
als je het in 18mm uitvoert, zou ik voor een dubbele regel en een dubbele stijl onder de regel gaan.
de regel rust op de stijl. de pootjes staan daar bijna recht boven.
de deuvels of koekjes of schroeven van de verbindingen worden niet op afschuiving belast.
1702711394813.png


aanvulling:
als ik je foto eens inzoom lijkt het dat die kast exact zo uitgevoerd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Wasmachine van 100 kg? ik vraag me af of die er nog zijn. Vroeger de miele's 160 kg maar ik dacht dat die nu zo rond de 80 kg zijn. Andere merken zijn wel lichter. Ik heb zelf een wasmachinemeubel gebouwd van 18mm zwart mdf. Gaat prima als je de verbindingen degelijk uitvoert.
Hoi Wim,
Zoals ik het heb begrepen worden wasmachines juist ZWAARDER. Dit zit hem in de steeds hogere centrifugeertoerentallen waarbij het contra/balanceergewicht steeds zwaarder moet zijn. Mijn Miele weegt al meer dan 120 kilo. Terwijl mijn eerste wasmachine in 1980 nog maar 80 kilo woog. Die kon ik toen nog in mijn eentje nog trappen op en af sjouwen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zeker met smalle trappen met kwart of halve draai is het een drama om die dingen boven, of beneden te krijgen. Blij dat ik hem boven heb gezet voordat er een verdreven trap geplaatst is. Voorlopig speelt hij nog. En ik heb er nog een paar op voorraad voor onderdelen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik maak in bijna alle kasten een stabilisatie. Bij de wasmachine is dat een plank van 20cm die staand strak onder de plank waar de wasmachine op rust is geplaatst. Met effectief 22 cm ondersteuning onder de machine zie ik dat niet snel fout gaan, en het is qua materiaal heel voordelig. Er zitten 5 deuvels per kant in de staande plank en rond de 10 per kant in de liggende. Materiaal van de wasmachinekast is overigens wit geverfd berkenmultiplex (restant van de keuken), spaanplaat vind ik daar vanwege het vocht niet handig. Het enige probleem zal slopen zijn, maar zolang ik dat niet meer ben is het wel goed. De kasten ernaast zijn van spaanplaat, met 12mm berken lades.
washok.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.